Müfredat Adı | Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | Dönem | AKTS | Teorik | Uygulama |
2018 - Türkçe Öğretmenliği | TRAE303 | Dilbilimi | Zorunlu | 5 | 2,00 | 2 | 0 |
Müfredat Adı | Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | Dönem | AKTS | Teorik | Uygulama |
2018 - Türkçe Öğretmenliği | TRAE303 | Dilbilimi | Zorunlu | 5 | 2,00 | 2 | 0 |
Bu dersin amacı Dilbilim alanına giriş yaparak Dilbilimin diğer disiplinlerle ilişkisine dikkat çekmek, dilin işlevlerine ve Dilbilimin altalanlarına ilişkin bilgi sunmaktır
-
Dilbilim kavramı ve dilbilimin temel kavramları. Saussure ve yapısalcılık, Avrupa (Prag dilbilim okulu) ve Amerikan yapısalcılığı, sözcelem kuramları, göstergebilim gibi çeşitli alanların dil incelemeleriyle ilgili yaklaşımlarının tanıtılması. Dilbilim çalışmalarına yön veren önemli kişiliklerin (Martinet, Bloomfield, Harris, Hjelmslev, Chomsky vb.) çalışmalarıyla birlikte ele alınması. Betimsel boyutun yanı sıra dilin kullanımına yönelik edimbilimsel çözümlemelerin de yapılması.
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Sunum
yok
Türkçe
Aksan, Doğan. Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dilbilim, Ankara: TDK. 1968. Aydın, Mehmet, Dilbilim El Kitabı, İstanbul. 3F. 2007. Gemalmaz, E.(2010). Türkçenin Derin Yapısı, Belen Yayıncılık, Ankara. Kıran, Zeynel, Ayşe Kıran, Dilbilime Giriş, Ankara: Seçkin Yayınları. 2001. Lyons, John, Kuramsal Dilbilime Giriş. Ankara: TDK. 1983. Perrot, J. Dilbilim, Dost Kitabevi Yayınları Üçok, N.( 2004). Genel Dilbilim, Multılıngual, İstanbul. Vardar, B. vd. (1983). XX. Yüzyıl Dilbilimi- Kuramcılardan Seçmeler- Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara. Vardar, B. (2001). Dilbilimin Temel Kavram ve İlkeleri, Multılıngual, İstanbul. Vardar, B. Dilbilim Terimleri Sözlüğü, Multilingual Yabancı Dil Yayınları.
yok
Hafta | Teorik |
---|---|
1 | Dilin muhtelif tanımları, Dünya dilleri hakkında genel bilgiler |
2 | 20. yy başlarına kadar doğu ve batı geleneğinde dil çalışmalarına tarihsel bir bakış |
3 | 20. yüzyılda dilbilim kavramının ortaya çıkışı; dilbilimin dalları ve çalışma alanları |
4 | Ferdinand De Saussure ve Yapısalcı dilbilim kuramı (Cenevre Dilbilim Okulu) |
5 | Yapısalcı dilbilim kuramı (Cenevre Dilbilim Okulu) |
6 | Yapısalcı anlayışı benimsemiş dilbilim okulları |
7 | Prag Okulu, Fransız İşlevselciliği |
8 | Ara Sınav Haftası |
9 | Gustave Guillame ve Psikomekanik, Kopenhag Okulu ve Glosematik, Amerikan Yapısalcılığı |
10 | Noam Chomsky ve Üretken Dönüşümsel Dil Bilgisi Kuramı |
11 | Üretken Dönüşümsel Dil Bilgisi Kuramı |
12 | Dilbilim Kökenli Dil Bilgisi Kuramları |
13 | Kuramları, teorik ve uygulamalı düzeyde dil öğretimiyle ilişkilendirilme |
14 | Kuramları, teorik ve uygulamalı düzeyde dil öğretimiyle ilişkilendirilme |
15 | Uygulama ve değerlendirme |
16 | Ders Çalışma Haftası |
17 | Yarı Yıl Sonu Sınavı |
Değerlendirme | Değer |
---|---|
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Değer |
Final Sınavı | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma | 0 | 0 | 0 |
Proje ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ödev ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Atölye ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Sunum ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Seminer ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Demo ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Araştırma ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Rapor ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Arasınav ve Hazırlığı | 4 | 4 | 16 |
Kısa Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Final ve Hazırlığı | 5 | 5 | 25 |
Teorik Ders Saati | 0 | 0 | 0 |
Uygulama Ders Saati | 0 | 0 | 0 |
ÖÇ1 | |||||||||||||||||
ÖÇ2 | |||||||||||||||||
ÖÇ3 | |||||||||||||||||
ÖÇ4 | |||||||||||||||||
ÖÇ5 |