Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Fen-Edebiyat Fakültesi - Türk Dili ve Edebiyatı

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2020-Türk Dili ve Edebiyatı-Şehir Ünv-2.sınıf TDE4005 Dini- Tasavvufi Türk Halk Edebiyatı Zorunlu 7 4,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Türk edebiyatı içinde, Divan edebiyatı ve Halk edebiyatında olmak üzere iki koldan ilerleyen dinî-tasavvûfî halk edebiyatının özelliklerini ve önemli temsilcilerini öğretmek.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Dinî-tasavvûfî halk edebiyatını besleyen İslamiyet öncesi inanç sistemleri, dinler ve inanışlar ile tasavvûfî akımların Anadolu'da oluşumu ve gelişimi hakkındaki bilgileri içerir.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Anlatım/sunum, soru-cevap, tartışma

Staj Durumu

-

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Köprülü, M. Fuad; Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Akçağ Yayınları, Ankara 2007. Artun, Erman; Dinî-Tasavvûfî Halk Edebiyatı, Karahan Kitabevi, Adana 2011. Artun, Erman; Dinî-Tasavvûfî Halk Edebiyatı-Metin Tahlilleri, Karahan Kitabevi, Adana 2011. Karamustafa, Ahmet T., Tanrının Kuraltanımaz Kulları, (Ruşen Sezer, Çev.), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2007. Ocak, Ahmet Yaşar, Babailer İsyanı, İstanbul: Dergâh Yayınları, 2011.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Öğrenci Türklerin tarih boyunca kabul ettikleri dinleri öğrenir.
  • Öğrenci Türklerin eski inançlarının günümüzdeki yansımalarını fark eder.
  • Öğrenci dinî-tasavvûfî halk edebiyatının genel özelliklerini kavrar. Dönemlerin önemli, kişilerini öğrenir.
  • Öğrenci dinî-tasavvûfî halk edebiyatı konularını eğitim öğretim kurumlarında öğretebilir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Türklerde İslam öncesi belli başlı inanışlar
2 Türklerin İslâmiyeti kabulü ve tasavvûfun oluşumu.
3 Dini-Tasavvufi Türk halk edebiyatının faydalandığı kaynak eserler ve bilim dalları.
4 Dini-tasavvufi Türk halk edebiyatının Anadolu’da oluşumu ve gelişimi
5 Dini-tasavvufi Türk halk edebiyatında nesir örnekleri-dinî-destânî metinler
6 Dini-tasavvufi Türk halk edebiyatında nazım türleri
7 Dini-tasavvufi Türk halk edebiyatında motifler
8 Ara Sınav Haftası
9 13.yy.da dinî-tasavvûfî halk edebiyatı- Yunus Emre, Hacı Bektaş Velî
10 14.yy.da dinî-tasavvûfî halk edebiyatı- Abdal Musa
11 15.yy.da dinî-tasavvûfî halk edebiyatı-Hacı Bayram Velî, Kaygusuz Abdal, Akşemseddin, Eşrefoğlu Rûmî, Üftâde
12 16.yy.da dinî-tasavvûfî halk edebiyatı-Şah İsmail, Pir Sultan Abdal, Kul Himmet, Ahmet Sârbân, Muhyeddin Abdal, Balım Sultan, Seyyid Nizamoğlu.
13 17.ve 18.yy.da dinî-tasavvûfî halk edebiyatı-Aziz Mahmud Hüdâî, Niyâzî-i Mısrî, Kul Budala, Kul Nesimî, Kazak Abdal, Kul Şükrü
14 19.yy.da dinî-tasavvûfî halk edebiyatı-Kul Himmet Üstadım, Seyrânî, Türâbî, Âşık Ruhsâtî.
15 20.yy.da dinî-tasavvûfî halk edebiyatı- Yozgatlı Hüznî, Edib Harâbî, Vahit Lütfi Salcı
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 7 5 35
Arasınav ve Hazırlığı 7 5 35
Final ve Hazırlığı 7 6 42

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5