Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Fen-Edebiyat Fakültesi - Türk Dili ve Edebiyatı

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Türk Dili ve Edebiyatı - Lisans - 2014 TDE4058 Divan Edebiyatında Muhitler ve Akımlar Seçmeli 5 4,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Klasik Türk edebiyatı şairlerinin yetiştiği muhitleri öğrenme, zirve şairlerin üslup özelliklerini tanıma ve edebiyat tarihinde takipçilerini araştırma.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Klasik Türk edebiyatının meydana getirildiği muhitler: saltanat merkezleri, vilayetler, toplantı yerleri. Klasik edebiyatta zirve şahsiyetler, üslup özellikleri ve onları takip eden çağdaşı ve sonraki şairler.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Başta tarihi kaynaklar olmak üzere konu ile ilgili yayınlar aracılığı ile edebi muhitleri araştırma, inceleme; üslup sahibi şairler üzerinde durma

Staj Durumu

yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Haluk İpekten, Divan Edebiyatında Edebi Muhitler, MEB, İstanbul 1996. Harun Tolasa, Sehî, Latifî ve Âşık Çelebi Tezkirelerine Göre 16. Yüzyılda Edebiyat Araştırma ve Eleştirisi, Akçağ, Ankara 2002. Tahir Üzgör, Türkçe Divan Dibaceleri, Kültür Bakanlığı, İstanbul 1990.

Dersin Web Sayfası

yok

Öğrenme Çıktıları

  • Öğrenci, klasik edebiyatın meydana getirildiği edebi muhitler hakkında bilgi sahibi olur.
  • Öğrenci, klasik Türk edebiyatının zirve şahsiyetlerinin edebi özelliklerini tanır.
  • Mezunlar, bu disiplini/disiplin kısmını profesyonel olarak eğitim-öğretim kuruluşlarında öğretebilirler.
  • Mezunlar, bilgiyi kullanabilir/uygulayabilirler, mukayeseli çalışmalar yapabilirler.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Edebi muhitler üzerine genel değerlendirme
2 Payitaht merkezlerindeki muhitler: padişah sarayları ve devlet büyüklerinin konakları
3 Edirne ve İstanbul'daki edebi muhitler
4 Vilayetlerdeki muhitler: şehzade sarayları, paşa ve beylerin konakları
5 Bağdat, Konya, Amasya'daki muhitler
6 Manisa, Trabzon ve Kütahya muhitleri
7 Şair meclisleri, dükkanlar ve meyhaneler
8 Ara Sınav Haftası
9 Ekol kavramı üzerine genel değerlendirme, klasik edebiyatta üslup çeşitliliği
10 Edebi muhitlerde yetişen zirve şahsiyetler, üslup özellikleri ve takipçileri: Şeyhi örneği
11 Ahmet Paşa ve takipçileri
12 Karamanlı Nizami ve takipçileri
13 Necati Bey ve takipçileri
14 Baki ve takipçileri
15 Fuzuli ve takipçileri
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 1 2 2
Proje ve Hazırlığı 5 5 25
Ödev ve Hazırlığı 5 5 25
Sunum ve Hazırlığı 5 5 25
Araştırma ve Hazırlığı 5 5 25
Arasınav ve Hazırlığı 1 2 2
Final ve Hazırlığı 1 2 2

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi