Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi - Türk Dili ve Edebiyatı

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2022 - Türk Dili ve Edebiyatı - Lisans TDE4027 Divan Şiirinde Hiciv Seçmeli 5 4,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Türk mizah anlayışı söze dayalıdır. Hem konuşma dilinde hem de edebi metinlerde kendini gösterir. Bu derste, edebi metinlerde yer alan mizahın incelemesi yapılarak mizahın Türk edebiyatındaki yeri tespit edilecektir. Bu esnada edebi metinlerden örnekler verilecektir.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Klasik Türk şiirinde hiciv, letaif, nükte türünde yazılmış örnek metinler.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Anlatma, soru-cevap, örnek metinler okuma, tahlil.

Staj Durumu

Yok.

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Hilmi Yücebaş, Hiciv ve Mizah Edebiyatı Antolojisi, İstanbul 2004. Kaya Bilgegil, Edebiyat Bilgi ve Teorileri, İstanbul 1989. Tunca Kontantamer, Temmuzda Kar Satmak, Yayına Haz. Fatih Ülgen-Şerife Yalçınkaya, Ankara 2007.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Öğrenciler, alanla ilgili malzemeyi kütüphaneden veya arşivden toplayıp, bu malzemeyi ilmî metotlar ışığında tahlil edebilirler. 1
  • Bilgiyi kullanabilme/uygulayabilme, dönem içi ve dönem öncesiyle mukayeseli çalışmalar yapabilme. Eleştirel düşünceyi yapıcı bir şekilde ifade etme, öncelik kullanma ve kendi görüşünü ortaya koyma becerisi kazanma.
  • Öğrenci Eski Türk Edebiyatının kaynakları hakkında edindiği bilgiyi alanla ilgili çalışmalarda kullanabilir.
  • Öğrenci, disiplin kısmını/edebiyatı eğitim-öğretim kuruluşlarında öğretebilecek bilgi ve donanıma sahip olur.
  • Öğrenci, konuya ilişkin edebiyat bilgisine sahip olur.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Türk edebiyatında mizah anlayışına genel bir bakış
2 Nükte, nekre, latife vb, mizah edebiyatı terimleri
3 Türk mizah anlayışının temel özellikleri
4 Mizahî metinlerin gruplandırılışı
5 Mizahi eserlerden örnek metinler
6 Letâifnâmelerin özellikleri
7 Letâifnâmelerin incelenmesi
8 Ara Sınav Haftası
9 Harnâmeler
10 Şairlerden nükteler
11 Necati Bey'den nükteler
12 Zati'nin Letâifnâme'sinden nükteler
13 Nabi, Ş. Yahya, Koca Ragıp Paşa'dan nükteler
14 Yahya Kemal ve Akif'ten nükteler
15 Genel değerlendirme
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 14 4 56
Arasınav ve Hazırlığı 1 14 14
Final ve Hazırlığı 1 28 28

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi