Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Fen-Edebiyat Fakültesi - Türk Dili ve Edebiyatı

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2020-Türk Dili ve Edebiyatı-Şehir Ünv-2.sınıf TDE3032 Divan Şiirinin Fikri Kaynakları Seçmeli 5 4,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Divan Edebiyatının fikrî arka planını anlatmak.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Osmanlı şiirinin beslendiği kaynaklar, Osmanlı şairinin düşüncesini şekillendiren temel kitaplar, din ve tasavvufun Osmanlı şiirine etkisi, şiirde tasavvufun şekillendirdiği düşünce biçimleri, diğer felsefî kaynaklar ve bakış açıları, Osmanlı şairinin varlık algısı, Osmanlı şairlerinin şahsî düşünce yapıları, Osmanlı şiirinde ilim-aşk çatışması ve ikili yapılar, Fuzûlî'de ve Şeyh Galib'de anlam derinliği gibi konular üzerinde durulur.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Anlatma, soru-cevap.

Staj Durumu

-

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

1. ŞENTÜRK, Atilla: Osmanlı Şiiri Antolojisi, İstanbul 1999. 2. LEVEND, Agâh Sırrı: Divan Edebiyatı, İstanbul 1980. 3. ZÜLFE, Ömer: Şiirin İzinde Sözün Gölgesinde, İstanbul 2011. 4. TARLAN, Ali Nihat: Fuzuli Divanı Şerhi, İstanbul 1985.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Türk dili ve edebiyatının yanı sıra bazı Doğu (Fars ve Arap) edebiyatlarının temel eser ve yazarlarını öğrenme.
  • Mezunlar, Türk dili ve edebiyatının zaman ve mekân içindeki farklı görünüşlerinden haberdar olurlar, onlar hakkında yorum yapabilir, tahlil edebilirler.
  • Öğrenciler, Türk edebiyatının tarihi evrelerini ve bunların özelliklerini açıklayabilirler.
  • Öğrenci, disiplin kısmını/edebiyatı eğitim-öğretim kuruluşlarında öğretebilecek bilgi ve donanıma sahip olur.
  • Öğrenci, konuya ilişkin edebiyat bilgisine sahip olur.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Osmanlı edebiyatı üzerine genel bir değerlendirme.
2 Osmanlı şiirinin beslendiği kaynaklar.
3 Osmanlı şairinin düşüncesini şekillendiren temel kitaplar.
4 Din ve tasavvufun Osmanlı şiirine etkisi.
5 Osmanlı şairinin tasavvufu şiirin malzemesi hâline getirişi.
6 Diğer felsefî kaynaklar ve bakış açıları.
7 Osmanlı şairinin varlık algısı.
8 Osmanlı şairlerinin şahsî düşünce yapıları.
9 Osmanlı şiirinde ilim-aşk çatışması ve ikili yapılar.
10 Ara Sınav Haftası
11 Fuzûlî'de anlam derinliği.
12 Şeyh Galib'de anlam derinliği.
13 Şiirde tasavvufun şekillendirdiği düşünce biçimleri.
14 Yüzyıllara göre düşünce yapısında gerçekleşen değişiklikler.
15 Genel değerlendirme.
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 2 6 12
Arasınav ve Hazırlığı 4 8 32
Kısa Sınav ve Hazırlığı 4 6 24
Final ve Hazırlığı 4 8 32

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi