Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Fen-Edebiyat Fakültesi - Tarih

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Tarih - Lisans - 2014 TAR4039 Doğu Anadolu ve Urartu Tarihi Seçmeli 6 3,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Anadolu Uygarlıkları arasında, M.Ö. Birinci Binyılın ilk yarısında 250 yıl kadar Doğu Anadolu’da egemen devlet olarak varlığını koruyan Urartular, mimarlık, sanat ve bu bölgede kurdukları sistem açısından önemli bir yere sahiptirler. Bu derste Doğu Anadolu’nun tarih öncesinden başlamak üzere, ağırlıklı olarak Urartu Devleti ve onlardan günümüze ulaşan yazılı belgeler ile diğer kalıntıların anlatılması ve power point görüntüleriyle tanıtılması amaçlanmaktadır.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Doğu Anadolu Coğrafyası; Tarihöncesi kültürler, Neolitik, Kalkolitik; Doğu Anadolu'da Eken Tunç Çağı köylüleri; Yarı göçebe aşiretler ve ikinci binyılda doğu Anadolu; Urartuların kökeni ve Uruatri ve Nairi Beylikleri; Kazı ve yüzey araştırmaları bulgularında Urartu öncesinin izleri; Urartu Devletinin kuruluşu, teoriler ve tartışmalar; Gelişme Dönemi: I. Sarduri, İşpuini, Minua, II. Sarduri; 7. yüzyıldaki gelişmeler, II. Rusa Dönemi; Urartu’nun sonu; Uygarlık, devlet yapısı; Mimarlık ve kent inşası; Sanat ve madencilik; Urartu yazılı belgeleri: yazılanlar ve yazılmayanlar ele alınır.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Öğretim üyesi haftalık ders programına uygun bir şekilde konuları sunum şeklinde anlatır. Soru-cevap ve tartışma şeklinde ders değerlendirilir. Ev ödevleri verilir. Urartu maddi kültür kalıntıları tanıtılır.

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

yok

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Öğrenci, bu alan/disipline ilişkin yeterli bilgiye sahip olur, bunları kavrarlar.( PÇ:1)
  • Mezunlar, Urartu uygarlığının gelişimi hakkında temel bilgileri ve Türkçe ve diğer dillerde yazılmış kaynakları öğrenirler.( PÇ: 7)
  • Mezunlar, Urartu ve Urartu araştırmalarının problemlerini tanımlayabilir ve anlatabilirler.( PÇ:3)
  • Mezunlar, yaşam boyu öğrenme niteliği/davranışı edinirler.( PÇ:12)
  • Mezunlar, analiz ve sentez yapabilirler. (PÇ:9)

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Doğu Anadolu'nun Coğrafyası
2 Tarihöncesi kültürler
3 Kurgan Kültürleri
4 Erken Demir Çağı
5 Urartu'nun Kuruluş Süreci
6 Assur Yazılı Belgeleri
7 Urartu Yazılı Belgelerinin Ortaya Çıkışı
8 Ara Sınav Haftası
9 Kurucu Krallar, Sarduri, İşpuini Minua
10 Gelişme Dönemi
11 Yıkılış Süreci
12 Urartu Kültürü
13 Devlet Yapısı
14 Kentler, yerleşmeler
15 Kaleler
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 30 1 30
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 0 0 0
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 20 1 20
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 20 1 20
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5