Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Doktora - Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü - Türk Dili ve Edebiyatı

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Türk Dili-Doktora-2014 TRD8023 Doğu Türk Yazı Dilinin Kaynakları ve Metin İncelemeleri Seçmeli 2 7,50 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Doğu Türk edebi dilinin kaynaklarını tarihsel art zamanlı yöntemle karşılaştırmalı olarak incelemek.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Doğu Türk edebi diline kaynaklık eden eserler türlerine göre tasnif edilir. Eserler ses, şekil, yapı ve anlam hususiyetlerine göre incelenir.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

-

Staj Durumu

-

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Akalın, Mehmet, “Çağatayca” Tarihî Türk Şiveleri, Ankara 1988, s. 211-245. Alpay Tekin, Gönül, Alî Şîr Nevâyî, Ferhâd ü Şîrîn, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 1994. Arat, Reşit Rahmeti, Gazi Zahîrüddin Muhammed Babur, Vekayi, Babur’un Hatıratı I, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Cilt I, Ankara 1943; Cilt II, Tarih Kurumu yayınları Ankara 1946. Kontrol edilmiş yeni baskısı Gazi Zahîrüddin Muhammed Babur, Baburnâme (Vekayi) Kabalcı Yayınevi, İstanbul 2006. Eckmann, Janos, Harezm, Kıpçak ve Çağatay Türkçesi Üzerine Araştırmalar, Türk Dil Kurumu yayınları, Ankara 1996. Eckmann, Janos, Çağatayca El Kitabı (Çeviren: Günay Karağaç), Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 2017. Eckmann, Janos, The Dîvân of Gadâî, The Hague, Bloomington 1971. Eraslan, Kemal, ‘Alį Şįr Nevāyį: Mecālisü'n-Nefayis II (Çeviri ve Notlar), Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 2001. Ergin, Muharrem, Şecere-i Terakime Türklerin Soy Kütüğü Ebülgazi Bahadır Han, Tercüman 1001 Temel Eser. Karaağaç, Günay, Lutfî Divanı Giriş-Metin-Dizin-Tıpkıbasım, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 1197. Köprülü, Fuat, “Çağatay Edebiyatı”, İslam Ansiklopedisi, 3. cilt, Ankara 1945, s. 270-323. Kut, Günay, ‘Alí Şír Nevāyí Ġarāibü’ṣ-Ṣıġar, İnceleme-Karşılaştırmalı Metin, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 2003. Özönder, Sema Barutçu, ‘Ali Şįr Nevāyį: Muḥākemetü'l-Luġateyn (İki Dilin Muhakemesi), 2. baskı, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 2011.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Mezunlar, bilgiyi kullanabilir/uygulayabilir.
  • Mezunlar, Türk dili ve edebiyatının zaman ve mekân içindeki farklı görünüşlerinden haberdar olur, onlar hakkında yorum yapabilir, tahlil edebilir.
  • Mezunlar, Türk dilinin tarihi ve çağdaş çeşitli evrelerini ve bunların ayırt edici dil özelliklerini sıralayabilir.
  • Mezunlar, bu alana/disipline ilişkin yeterli bilgiye sahip olur, bunları kavrar.
  • Mezunlar, bu disiplini/disiplin kısmını profesyonel olarak eğitim-öğretim kuruluşlarında öğretebilir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Tarihi Türk lehçelerinin sınıflandırılması
2 Doğu Türk edebi dilinin teşekkülü, Doğu Türkçesi terimi, kapsamı.
3 Doğu Türkçesinin dil özellikleri.
4 Doğu Türkçesi sözlükleri.
5 Doğu Türkçesi sözlükleri.
6 Doğu Türkçesiyle yazılmış Kur'an tefsirleri.
7 Doğu Türkçesiyle yazılmış Kur'an tefsirleri.
8 Ara Sınav Haftası
9 Doğu Türkçesiyle yazılmış Kur'an tefsirleri
10 Doğu Türkçesi dönemi tezkire geleneği
11 Doğu Türkçesi dönemi tezkire geleneği
12 Doğu Türkçesi dönemi tarih yazıcılığı
13 Doğu Türkçesi dönemi tarih yazıcılığı
14 Doğu Türkçesi dönemi şecere geleneği.
15 Doğu Türkçesi dönemi şecere geleneği.
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 10 13 130
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 1 32 32
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 1 11 11
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 1 14,5 14,5
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi