Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Tezli Yüksek Lisans - Eğitim Bilimleri Enstitüsü - Eğitim Bilimleri

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
EPO-Tezli Yüksek Lisans-2013 EPO7003 Düşünme Becerilerinin Eğitimi Seçmeli 1 7,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, sorun çözme, karar verme ve üst biliş gibi çeşitli düşünme biçimleri hakkında derinlemesine araştırma yapmak, beceri kazandırmak ve mesleki yaşamlarında farklı derslerde öğrencilerine de bu becerileri öğretebilecek etkinlikler tasarlayabilmek.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Üst düzey düşünme becerileri ve üst düzey düşünme becerilerini geliştirmeyi destekleyen yöntemler.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Soru-cevap yöntemi, beyin fırtınası, ters beyin fırtınası, İşbirlikli öğrenme, proje temelli öğrenme yöntemi.

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Robinson, K. (2003). Yaratıcılık Aklın Sınırlarını Aşmak. İstanbul: Kitap Yayınevi Sungur, N. (1997). Yaratıcı Düşünce. İstanbul: Evrim Yayınevi. Sungur, N. (2001). Yaratıcı Okul Düşünen Sınıflar. R. (1990). The theory of structural cognitive modifiability,? Learning and thinking styles: Classroom interaction. Derleyen: B. Pressesisen. Washington, DC: National Education Association, ss. 68-134. Fisher, A. (2004). Critical Thinking: An Introduction. Cambrdige University Pres, Cambridge. Gary A. Woditsch & John Schmittroth (1991). The Thoughtful Teacher's Guide to Thinking Skills. London: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Düşünme becerilerini kavrama
  • Düşünme becerilerine ilişkin derinlemesine araştırma yapma
  • Düşünme stilleri arasındaki benzerlik ve farklılıkları analiz etme To analyze the similarities and differences between thinking skills
  • Düşünme becerilerini geliştirebilecek teknikleri sentezleme
  • Eğitim programlarını düşünme becerileri açısından değerlendirme

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Düşünme nedir? Düşünme becerisinin kazandırılması neden önemlidir?
2 Basit düzeyli ve karmaşık düzeyli düşünme. Eğitimde Program Geliştirme alanına özgü kavramlar ve alanının düşünme becerileriyle ilişkisi. Türk Eğitim Programlarında düşünme becerileri.
3 Eleştirel düşünme (Tümevarım düşünme becerileri, Tümdengelim düşünme becerileri, Değerlendirici düşünme becerileri). Eleştirel düşünme becerisine ilişkin yapılan örnek araştırmaların sunumu.
4 Yaratıcılık ve Yaratıcı düşünme becerisi arasındaki fark. Yaratıcı düşünme becerisini sınıf ortamında kazandırma. Yaratıcı düşünme becerisine ilişkin yapılan örnek araştırmaların sunumu.
5 Problem Çözme Becerisinin neliği. Becerinin sınıf içinde kazandırılmasına yönelik örnekler. Problem çözme becerisine ilişkin yapılan örnek araştırmaların sunumu
6 Yansıtıcı Düşünme Beceresinin neliği. Sınıf içinde uygulanabilecek örnekler. Yansıtıcı düşünme becerisine ilişkin yapılan araştırmaların sunumu.
7 Analitik Düşünme Becerisinin neliği. Sınıf içinde uygulanabilecek örnekler. Yansıtıcı düşünme becerisine ilişkin yapılan araştırmaların sunumu.
8 Ara Sınav Haftası
9 Yakınsak –Iraksak Düşünme Becerisinin neliği. Sınıf içi örnek uygulamalar. Yansıtıcı düşünme becerisine ilişkin yapılan araştırmaların sunumu.
10 Eleştirel Düşünme Becerisini Geliştiren Yöntemler: Beyin Fırtınası. De Bono'nun 6 Düşünme Şapka Tekniği. Yargısal ve stratejik düşünme. Uygulama ve araştırma örnekleri. (Öğrenciler tarafından uygulanan araştırmaların sonuçlarının tartışılması)
11 Yaratıcı Düşünme Becerisini Geliştiren Yöntemler: Yaratıcı Sorun Çözme, Sinektik Uygulamalara Örnekler. Uygulama ve Araştırma Örnekleri (Öğrenciler tarafından yapılan araştırmaların sonuçlarının tartışılması)
12 Problem Çözme Becerisini Geliştiren Yöntemler: Karar verme becerisi, Örnek olay Yöntemi. Uygulama ve Araştırma Örnekleri (Öğrenciler tarafından yapılan araştırmaların sonuçlarının tartışılması)
13 Diğer düşünce becerilerini geliştirici yöntem ve tekniklerin tanıtılması. Uygulama ve Araştırma Örnekleri (Öğrenciler tarafından yapılan araştırmaların sonuçlarının tartışılması)
14 Makale İnceleme
15 Makale İnceleme
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 3 5 15
Proje ve Hazırlığı 3 4 12
Ödev ve Hazırlığı 3 4 12
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 4 4 16
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 5 5 25
Rapor ve Hazırlığı 5 5 25
Arasınav ve Hazırlığı 4 5 20
Kısa Sınav ve Hazırlığı 4 5 20
Final ve Hazırlığı 6 5 30
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi