Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Eczacılık Fakültesi - Eczacılık Fakültesi

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2022 - Eczacılık - Lisans ECZ5205 Eczacılık Tarihi ve Deontolojisi Zorunlu 9 3,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

BİNLERCE YILLIK ECZACILIK MESLEK FELSEFESİNİ, GEÇİRDİĞİ EVRELERİ VE EVRENSEL ETİK DEĞERLERİ ÖĞRENCİLERE AKTARARAK MESLEĞİN GELECEĞE TAŞINMASI AŞAMASINDA ORTAK MOTİVASYON OLUŞTURMAKTIR.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Eski başlangıçlar, orta çağda Avrupa eczacılığı, islam dünyasında eczacılık, Osmanlı İmparatorluğunda eczacılığın gelişmesi, cumhuriyet tarihinde eczacılığın dönüm noktaları aktarılmaktadır. Eczacılık yemini ve deontoloji tüzüğü üzerinde grup çalışmaları yapılmaktadır. Eczacılık tarihine ilişkin müze vb. yerlerin gezilme ve eczacılık tarihine katkısı olan meslektaşlar ile söyleşiler yapılması teşvik edilmektedir. Eczacılık ve sağlık hizmeti verirken karşılaşılabilecek etik durumlar, vakalar üzerinden irdelenerek tartışılmaktadır.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma, 4. Sunum. 5:Video, 6: Vaka çözümlemeleri

Staj Durumu

-

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Öğretim üyesi ders sunumları 1.Türk Eczacılık Tarihi Prof.Dr.Turhan Baytop İstanbul, 1985. 2.Eczacılık Tarihi Naşit Baylav, Eczacı-Kimyager, İstanbul,1968. 3.Medical Ethics Yahya Kıyak, MD, İstanbul,1987. 4.www.recete.org TEB sayfası 5.Türk Eczacılık Tarihi Araştırmaları (Bayer, Aİ ve Eczacıbaşı vb firmalarının özel katalogları) 6.UNESCO Ethics Teacher’s Training kitapcıkları (CEPES) 7. PRİNCİPLES OF BİOMEDİCAL ETHİCS Tom L Beauchamp, James F. Childress, Oxford University Press 8. Methods in Medical Ethics, Jeremy Sugarman and Daniel P. Sulmasy, O. F. M. Editors Georgetown University Press 9. Ethical responsibility in Pharmacy Practice, Robert A. Buerki, Louis D. Vottero 10. Ethical Dilemmas, George Kanoti 11. Case Studies in Pharmacy Ethics (3ed) Robert M. Veatch, Amy Haddad and E. J. Last

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Eczacılık mesleğinin tıp ve dinden ayrılışını, Anadolu eczacılık tarihini ve yakın tarihi bilmek.
  • Dünyada eczacılık mesleğinin geçirdiği aşamaları bilmek ve günümüzden geleceğe eczacılık mesleğinin gelişimi ile ilgili değerlendirmelerde bulunabilmek
  • İlacın ve ilaç sanayinin tarihsel gelişimini bilmek ve geleceğe yönelik değerlendirmelerde bulunabilmek
  • Bioetik, etik, deontoloji, insan ve hasta hakları kavramları bilgilerine sahip olmak.
  • Hasta ve meslektaşlar arası güncel mesleki uygulamalarda yaşanan olaylarda kültürel ahlaki karar verebilme yetisi geliştirmek.
  • Dünya ve Türk eczacılık günlerini ve önemini bilmek, kavramak.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 TEMEL KAVRAMLAR:Bilimin, bilim tarihinin ve eczacılık tarihinin önemi
2 Eski uygarlıklarda eczacılık ve tıp
3 Galen, Dioscorides, Hipokrat ve bilimsel tıbbın doğuşu
4 Ortaçağ Hıristiyan Dünyasında ve İslam medeniyetlerinde tıp ve eczacılık
5 İlaçların ve ilaç olarak kullanılan kimyasalların tarihçesi
6 Türkiye'de eczacılık eğitiminin gelişimi ve günümüzde Türkiye'de eczacılığın sorunları
7 VİZE ÇALIŞMA HAFTASI
8 Eczacılık Etiği ve Deontolojisinin Tanımı ve Eczacılık Etiğinin Gelişimi ve Amacı
9 İnsan ve Hasta Hakları ile Eczacılık Pratiğinde yer alan Hasta Hakları konularının Belirlenmesi
10 Etik İlkeler, Etik Sorunlar, Eczacılıkta Etik İkilemler ve Etik Karar Verme süreci (Vaka çalışması),
11 Mahremiyet ve Muvazaa kavramları
12 Reçetesiz İlaçlar, OTC İlaçlar ve ilaç suiistimali ile İlgili Etik Konular
13 Hekim-Eczacı ilişkisinin etik yönden incelenmesi
14 Türk Eczacıları Deontoloji Tüzüğü, Eczacılık Yemini ve Disiplin Suçları
15 Türkiye'de eczacıların karşılaştıkları sorunların geçmişten bugüne değerlendirilmesi
16 FİNAL ÇALIŞMA HAFTASI
17

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 14 1 14
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 0 0 0
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 1 6 6
Teorik Ders Saati 14 3 42
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5
ÖÇ6