Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Fen-Edebiyat Fakültesi - Türk Dili ve Edebiyatı

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Türk Dili ve Edebiyatı - Lisans - 2014 TDE4068 Edebi Polemikler Seçmeli 5 4,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Yeni Türk Edebiyatının önemli polemiklerinin tarihi seyir içerisinde ayrıntılı olarak incelenip değerlendirilmesi.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Tanzimatla başlayan Yeni Türk Edebiyatı'nın Klasikler Tartışması ve Dekadanlık başta olmak üzere önemli edebi polemikleri anlatılacak. Polemikçiler, tartışmaların konusu ve önemi etraflıca belirtilecek.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Staj Durumu

-

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Birol Emil, Servet-i Fünuncular ve Dekadanlık Meselesi (Mezuniyet Tezi) Türk Dilinin Sadeleşmesi ve Hece Vezni Üzerinde Bir Münakaşa (haz. Abdullah Uçman), İstanbul 1997 Ramazan Kaplan, Klâsikler Tartışması (Başlangıç Dönemi), Ankara 1998 İnci Enginün, Yeni Türk Edebiyatı: Tanzimat’tan Cumhuriyet’e (1839-1923), İstanbul 2006, s. 743-826; Mustafa Nihat Özön, “Edebiyatımızda Münakaşalar”, Oluş, sy. 2, 4-7, 8-12, Ankara 1939; TDl. (Eleştiri özel sayısı I), sy. 142 (1963); a.e. (Eleştiri özel sayısı II), sy. 234 (1971); Birol Emil, “Mîzancı Murad Bey’in Edebiyat ve Tenkide Dair Görüşleri”, TDED, XIX (1971), s. 119-143; Hece (Eleştiri özel sayısı), sy. 77, 78, 79, Ankara 2003; Âlim Kahraman, “Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Türk Edebiyatında Eleştiri”,

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Bilgiyi kullanabilme/uygulayabilme, dönem içindeki edebi tartışmaları analiz edebilme becerisi kazanma .
  • Tartışma ve eleştiri anlayışını yapıcı bir şekilde ortaya koyma, kendi görüş ve düşüncelerini açıklayabilme
  • Öğrenci Tanzimatla başlayan Yeni Türk edebiyatının mesele ve polemiklerini anlar ve kavrar.
  • Öğrenci, Türk edebiyatının meseleleri ile Türk dili ve düşünce tarihi ilişkileri daha iyi anlar.
  • "Öğrenci bu alana ilişkin yeterli bilgiye sahip olur ve mezun olunca bilgisini profesyonel olarak eğitim-öğretim kurumlarında öğretebilir

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Münakaşa, Münazara, Tartışma ve Polemik KavramlarıPolemik Kavramı
2 Yeni Türk Edebiyatı'nın İlk Münakaşaları Şinasi ve Sait Bey'in "Mesele-i Mebhusetü'n-anha" Polemiği
3 R. Ekrem ile M. Naci arasındaki Zemzeme-Demdeme kavgası
4 Eski-Yeni münakaşası ve Kafiye Tartışmaları: Muktebes/Abes
5 Beşir Fuat ve M. Tahir : Şiirde Hayal-Hakikat Tartışması
6 Batı klasiklerinin tercümesi hakkındaki Klasikler Tartışması
7 Klasikler Tartışmasının genişlemesi ve sonuçları
8 Ara Sınav Haftası
9 Dekadanlık Münakaşası ve Etkileri
10 Örnek metinler
11 Dekadanlık Tartışmasının Sonuçları
12 Timsal-i Cehalet ve Teslim-i Hakikat
13 Yeni Lisan ve Tasfiye-i Lisan Tartışmaları
14 Örnek Metinler
15 Nev-yunanilik Tartışması
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 14 4 56
Arasınav ve Hazırlığı 1 14 14
Final ve Hazırlığı 1 28 28

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi