Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Spor Bilimleri Fakültesi - Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2018- Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği SBMB103 Eğitim Sosyolojisi Zorunlu 1 3,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Eğitim sosyolojisi dersinde eğitim, toplum ve kültür arasındaki ilişki sistematik olarak ele alınacaktır. Ders boyunca öğrencilere eleştirel bir perspektiften bakarak, eğitim sosyolojisi alanının kapsadığı tüm boyutları, düşünce ve fikirleri öğrenme ve tartışma imkânı sunulacaktır. Sosyolojik terimlerin, kuramların ve kavramların anlaşılması; eğitim kurumunun toplumsallaşmada nasıl bir işlevinin olduğu tartışılacaktır.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Bu dersin sonunda öğrenciler, eğitim sosyolojisi ile ilgili temel kavramları öğrenebilir, eğitim sosyolojisinin bireylerin toplumsallaşma süreçlerindeki yerini ve işlevini anlayabilir, eğitim sosyolojisinin tarihi, gelişimi ve literatürü hakkında bilgi sahibi olabilir, eğitim sosyolojisi alanında yer alan yeni, alternatif ve/veya eleştirel yaklaşımları öğrenir.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

-

Staj Durumu

Hayır

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

1- Fonksiyonel Eğitim Sosyolojisi, Hasan Çelikkaya - Nobel Yayıncılık; (2014) 2- Eğitim Sosyolojisi, Aynur Erdoğan Coşkun - İstanbul Üniversitesi - AUZEF; (2022) 3- Irkçılık Karşıtı Pedagoji: Öğretmenler için Uygulama Kılavuzu, Kolektif - BOMOVU; (2019) 4- Göç ve Eğitim İlişkisinin Sosyolojik Analizi, Şeyhmus Sarıdoğan - Yüksek Lisans Tezi; (2019) 5- Eğitimde Toplumsal Eşitsizliğin Kültürel Sermayenin Aktarımıyla Yeniden Üretilmesi, Taner Atmaca - Doktora Tezi; (2019) 6- Eğitim Sosyolojisi Açısından 21. Yüzyıl Becerileri Türkiye’de Çocuk Üniversiteleri Modeli, Zeynep Duygu Yeniay Üsküplü - Doktora Tezi; (2019)

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Eğitim sosyolojisi ile ilgili temel kavramları öğrenir
  • Eğitim sosyolojisinin toplumsal ve kültürel bağlamlarda nasıl kurumsallaştığını kavrar
  • Eğitim sosyolojisi alanındaki yeni yaklaşımları öğrenir
  • Eğitimin toplumsal sınıfa, toplumsal cinsiyete, etnisiteye, dine vb. faktörlere bağlı olarak farklı toplumsal gruplarda nasıl şekillendiğini anlar.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Ders İçerik Bilgilendirmesi / Tanışma: Eğitim ve Sosyolojinin Tanımı, Konusu ve Özellikleri
2 Eğitim ve Sosyoloji: Eğitim Sosyolojisi
3 Eğitimde Amaçlar ve Toplum: Eğitim ile Toplumsallaşma
4 Türkiye’de Eğitimin Tarihsel ve Toplumsal Dönüşümü
5 Eğitim Sosyolojisine Batı’daki ve Türkiye’deki Yaklaşımlar
6 Eğitim Sosyolojisi Alanında Farklı Kuramsal Yaklaşımlar
7 Eğitim ve Demokrasi: Eğitimde Fırsat Eşit(siz)liği
8 ARASINAV
9 Eğitim, Toplumsal Yapı, Toplumsal Tabakalaşma ve Toplumsal Sınıflar
10 Eğitim ve Toplumsal Cinsiyet
11 Eğitim ve Göç
12 Eğitim ve Toplumsal Hareketlilik
13 Eğitimde Alternatif Yaklaşımlar: Paulo Freire’nin Eleştirel Pedagoji Yaklaşımı ve Pierre Bourdeiu’nün Eğitimle İlgili Temel Kavramları
14 Eğitim Sosyolojisinde Güncel Tartışmalar
15 Eğitim Sosyolojisinde Yeni Bir Yaklaşım: 21. Yüzyıl Becerileri & Çocuk Üniversiteleri
16
17

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 10 2 20
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 0 0 0
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 10 2 20
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 10 2 20
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 10 2 20
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5