Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Atatürk Eğitim Fakültesi - Fen Bilgisi Öğretmenliği

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2018 - Fen Bilgisi Öğretmenliği MB204 Eğitimde Araştırma Yöntemleri Zorunlu 3 3,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Sosyal bilimlerdeki araştırma yaklaşımları arasındaki felsefi, epistemolojik, kuramsal ve metodolojik farklılıkları kavratmak; nitel ve nicel araştırma makalelerinin eleştirel açıdan incelenmesi ve değerlendirmesi becerisini geliştirmek; nitel araştırma d

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Araştırmanın felsefi ve kuramsal temelleri, Sosyal bilimlerde pozitivist araştırma geleneği (nicel), Sosyal bilimlerde pozitivizm ötesi yorumlayıcı araştırma geleneği (nitel) gibi konular üzerine tartışılacaktır.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Sunuş yoluyla öğretme, soru cevap etkinlikleri, kütüphane çalışması

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Büyüköztürk, Ş., Çakmak, K.Ç., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: PegemAkademi. Tanrıöğen, A. (Editör) (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık. Sönmez, V. ve Alacapınar, F.G. (2011). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık. Ekiz, D. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Mezunlar, Araştırma Yöntemleri hakkında yeterli bilgiye sahip olur.
  • sosyal bilimlerde ileri araştırma yöntemlerinden yararlanır;
  • niteliksel ve niceliksel araştırma paradigmaları arasındaki farkları felsefi, epistemolojik, kuramsal ve metodolojik varyasyonları açısından ayırt eder ve açıklar;
  • Çeşitli araştırma makalelerini eleştirel bir şekilde gözden geçirme ve değerlendirme becerisini geliştirmek
  • temel nitel araştırma tasarımlarını (vaka çalışması, eylem araştırması, kuram oluşturma, fenomenolojik araştırma, etnografik araştırma vb.) karşılaştırır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Bilimsel araştırmanın türleri- Bilimsel yöntem, Bilimin tarihsel gelişimi
2 Araştırma türleri
3 Problemi tanımlama
4 Örnekleme Yöntemleri
5 Veri Toplama Araçları
6 Güvenirlik ve geçerlik
7 Nicel Araştırmalar
8 Ara Sınav
9 Deneysel desenler
10 Korelasyonel Araştırmalar- tarama araştırmaları
11 Nedensel karşılaştırma araştırmaları
12 Nitel araştırmalar
13 Gözlem, görüşme, içerik analizi
14 Durum çalışması-eylem araştırmalar
15 Raporlaştırma-genel değerlendirme
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarıyıl sonu sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 0 0 0
Proje ve Hazırlığı 14 2 28
Ödev ve Hazırlığı 14 2 28
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 28 1 28
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 0 0 0
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5