Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Atatürk Eğitim Fakültesi - Okul Öncesi Öğretmenliği

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2018 - Okul Öncesi Öğretmenliği MB204 Eğitimde Araştırma Yöntemleri Zorunlu 3 3,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Sosyal bilimlerdeki araştırma yaklaşımları arasındaki felsefi, epistemolojik, kuramsal ve metodolojik farklılıkları kavratmak; nitel ve nicel araştırma makalelerinin eleştirel açıdan incelenmesi ve değerlendirmesi becerisini geliştirmek; nitel araştırma d

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Araştırmanın felsefi ve kuramsal temelleri, Sosyal bilimlerde pozitivist araştırma geleneği (nicel), Sosyal bilimlerde pozitivizm ötesi yorumlayıcı araştırma geleneği (nitel) gibi konular üzerine tartışılacaktır.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Sunuş yoluyla öğretme, soru cevap etkinlikleri, kütüphane çalışması

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Altunışık,R.; Coşkun,R.;Bayraktaroğu,S.;Yıldırım,E.(2005).Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (4.basım).Sakarya: Sakarya Kitabevi. Balcı,A. (2004).Sosyal Bilimlerde Araştırma. Yöntem, Teknik ve İlkeler (4.basım). Ankara: Asil Yayın Dağıtım. Büyüköztürk,Ş.;Kılıç,E.;Akgün,Ö.;Karadeniz,Ş.;Demirel,F.(2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıhılık. Karasar,N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi (14.basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Sümer,N.;Demirutku,K.;Özkan,T. (2005). Araştırma Teknikleri. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları. Yıldırım,A.;Şimşek,H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (5.basım). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Mezunlar, Araştırma Yöntemleri hakkında yeterli bilgiye sahip olur.
  • sosyal bilimlerde ileri araştırma yöntemlerinden yararlanır;
  • niteliksel ve niceliksel araştırma paradigmaları arasındaki farkları felsefi, epistemolojik, kuramsal ve metodolojik varyasyonları açısından ayırt eder ve açıklar;
  • Çeşitli araştırma makalelerini eleştirel bir şekilde gözden geçirme ve değerlendirme becerisini geliştirmek
  • temel nitel araştırma tasarımlarını (vaka çalışması, eylem araştırması, kuram oluşturma, fenomenolojik araştırma, etnografik araştırma vb.) karşılaştırır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Öğrencilerle tanışma, dersin amaç, önem, içerik ve kaynak kitaplarının açıklanması
2 Bilimin tanımı, işlevleri, temel nitelikleri
3 Bilimsel araştırmanın nitelikleri türleri, aşamaları,
4 Araştırmanın problemi, amacı; değişkenler; hipotez; araştırmanın önemi
5 Varsayımlar, sınırlılıklar, tanımlar
6 Nitel ve nicel araştırmalar ve özellikleri
7 Araştırma modellerinden tarama modeli ve türleri
8 Ara sınav haftası
9 Araştırma modellerinden deneme modeli ve türleri
10 Evren ve örneklem
11 Veri toplama araçları (anket, gözlem, görüşme, testler) ve özellikleri
12 Veri toplama araçları (anket, gözlem, görüşme, testler) ve özellikleri
13 Araştırma bulguları ve yorumlanması
14 Araştırma sonucunun raporlaştırılması
15 Araştırma sonucunun raporlaştırılması
16 Dönem Sonu Sınavına Hazırlık
17 Dönem Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 14 1 14
Proje ve Hazırlığı 14 2 28
Ödev ve Hazırlığı 0 0 0
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 7 2 14
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 14 2 28
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5