Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Tezli Yüksek Lisans - Eğitim Bilimleri Enstitüsü - Eğitim Bilimleri

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
EPO-Tezli Yüksek Lisans-2013 EPO7008 Eğitimde Yapılandırmacılık Seçmeli 1 7,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Dersin amacı: öğrencilerin yapılandırmacı öğretim yaklaşımına ilişkin teorik bilgileri öğrenerek alanlarında uygulama yapabilecek yeterliğe gelmesinin sağlanmasıdır.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Yapılandırmacı öğretim yaklaşımının tarihsel gelişimi ve öğretim programındaki yeri, Yapılandırmacı öğretim yaklaşımının türleri, Yapılandırmacı öğretim ortamının özellikleri, Öğretim programının öğeleri açısından yapılandırmacı öğretim ortamının tasarımı, Yapılandırmacı öğretim ortamında; hedeflerin, içeriğin, öğrenme-öğretme durumlarının, ölçme-değerlendirme etkinliklerinin özellikleri, Yapılandırmacı öğretim ortamında öğretmen ve öğrenci rolleri, Yapılandırmacı öğretim ortamı için tasarım modelleri, Yapılandırmacı öğretimde kullanılabilecek öğretim yöntem ve teknikleri ile uygulanması, Yapılandırmacılığın gerektirdiği becerilerin (duygusal zeka, problem çözme, çatışma çözme, empati, çoklu zeka, yaratıcı düşünme, eleştirel düşünme, yansıtıcı düşünme) gelişimi ve bunlara ilişkin etkinliklerin hazırlanarak değerlendirilmesi

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Öğrencilerin yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı ile ilgili yapılmış çalışmaları (makale, yüksek lisans ve doktora tezleri vb.) incelemesi. Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımında kullanılan öğretim yöntem ve tekniklerini araştırarak rapor yazması. Yapılandırmacılığın gerektirdiği duygusal zeka, problem çözme, çatışma çözme, empati, çoklu zeka, yaratıcı düşünme, eleştirel düşünme ve yansıtıcı düşünme becerilerinin geliştirilmesi için etkinliklerin hazırlanması.

Staj Durumu

-

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

• Arslan, M. (2007). Eğitimde Yapılandırmacı Yaklaşımlar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 40(1) • Driscoll, M. P. (2005). Psychology of Learning for Instruction (3rd Edition). Boston: Pearson • Duman, B. (2008). Öğrenme–Öğretme Kuramları ve Süreç Temelli Öğretim. Ankara: Anı Yayıncılık • Özden, Y. (2010). Öğrenme ve Öğretme (10. Baskı). Ankara: Pegema Yayınları • Schunk, D. H. (2009). Öğrenme Teorileri–Eğitimsel Bir Bakışla (Çeviri: Muzaffer Şahin). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. • Yurdakul, B. (2005). Eğitimde Yeni Yönelimler (Ed: Özcan Demirel) s: 39–65. Ankara: Pegema Yayınları. • Karadağ, E. ve Korkmaz, T. (2007). Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımı, Kök Yayıncılık. • Demirel, Ö. ve Yurdakul, B. ( Eğitimde Yapılandırmacılık, Ankara: Pegem Akademi. • Aydın, H. (2012). Felsefi Temelleri Işığında Yapılandırmacılık, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. • Bıyıklı, C., Veznedaroğlu, L., Öztepe, B. Ve Onur, A. (2008). Yapılandırmacılığı Nasıl Uygulamalıyız?, Odtü Yayınevi. • Çelikten, M. (2000). Yapılandırmacı Yaklaşıma Göre Sınıf Yönetimi, Anı Yayıncılık. • Durmuş, S. (2007). Oluşturmacılık, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Yapılandırmacı öğretim yaklaşımının tarihsel gelişimini bilir
  • Yapılandırmacılık türleri arasındaki farklılıkları bilir.
  • Yapılandırmacı öğrenme ortamının özelliklerini kavrar
  • Yapılandırmacılığı öğretim programının öğeleri (hedefler, içerik, uygulama ve ölçme-değerlendirme) açısından tasarlar.
  • Yapılandırmacı bir ortamda öğretmen ve öğrenci rollerini analiz eder.
  • Alanına özgü bir dersin, bir konusunu yapılandırmacı öğretim yaklaşımına uygun öğretim yöntem ve tekniklerini kullanarak uygulayıp sonuçlarını değerlendirir.
  • Alanına özgü yaratıcı düşünme, problem çözme, çatışma çözme, eleştirel düşünme ilgili etkinlik hazırlayarak değerlendirir.
  • Alanına özgü yansıtıcı düşünme, çoklu zeka, empati kurma ve yansıtıcı düşünme ile ilgili etkinlik hazırlayarak değerlendirir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Yapılandırmacı öğretim yaklaşımının tanımı ve tarihsel gelişimi
2 Yapılandırmacı yaklaşımın Türk eğitim sistemindeki yeri ve gelişimi
3 Yapılandırmacı öğretim yaklaşımı türleri; Blişsel, sosyal ve radikal yapılandırmacılık ve gelişimleri
4 Yapılandırmacı öğretim yaklaşımı türleri; Radikal yapılandırmacılık ve gelişimi, Yapılandırmacı öğretim ortamının özellikleri ve öğretim programının öğeleri açısından yapılandırmacı öğretim ortamının tasarımı: Analiz, Tasarım, Değerlendirme
5 Yapılandırmacı öğretim ortamında; hedeflerin, içeriğin, öğrenme-öğretme durumlarının, ölçme-değerlendirme etkinliklerinin özellikleri
6 Yapılandırmacı öğretim için tasarım modelleri: Gagnon ve Collay’ın öğretim ortamı tasarımı, Jonassen’in Yapılandırmacı öğretim ortamı tasarımı.
7 Yapılandırmacı öğretim için tasarım modelleri: Çoklu zekâ kuramı etkinlikleri destekli öğretim ortamı tasarımı, Öğrenme stilleri destekli öğretim ortamı tasarımı.
8 Ara Sınav Haftası
9 Yapılandırmacı öğretim ortamında; hedeflerin, içeriğin, öğrenme-öğretme durumlarının, ölçme-değerlendirme etkinliklerinin özellikleri, Yapılandırmacı öğretim ortamında öğretmen ve öğrenci rolleri, Yapılandırmacı öğretimde kullanılabilecek öğretim yöntem ve teknikleri: 5E Modeli, Bağlam temelli öğretim, İşbirlikli öğretim, Çoklu zekâ, İşbirlikli öğretim, Okuma çemberleri, Bağlaşık(zincirleme) öğretim, Kavram karikatürleri, Yaratıcı darama.
10 Yapılandırmacı yaklaşımda duygusal zeka ve çatışma çözme becerilerinin gelişimi ve öğrencilerin alanlarına yönelik etkinlik hazırlama
11 Empati kurma ve problem çözme becerilerinin gelişimi ve öğrencilerin alanlarına yönelik etkinlik hazırlama
12 Eleştirel düşünme ve yansıtıcı düşünme becerilerinin gelişimi ve öğrencilerin alanlarına yönelik etkinlik hazırlama
13 Çoklu zeka ve yaratıcı düşünme becerilerinin gelişimi ve öğrencilerin alanlarına yönelik etkinlik hazırlama
14 Öğrenciler tarafından hazırlanan duygusal zeka, çatışma çözme, empati kurma ve problem çözme etkinliklerinin sınıfça birlikte değerlendirilmesi
15 Öğrenciler tarafından hazırlanan eleştirel düşünme, yansıtıcı düşünme, çoklu zeka ve yaratıcı düşünme etkinliklerinin sınıfça birlikte değerlendirilmesi
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 9 14 126
Proje ve Hazırlığı 1 48 48

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5
ÖÇ6
ÖÇ7
ÖÇ8