Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Fen-Edebiyat Fakültesi - Biyoloji

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Biyoloji - Lisans - 2014 BYL1014 Ekoloji Zorunlu 2 7,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Ekoloji tarihsel süreç içinde tüm canlıların varlıklarını sürdürmesinin temeli olan yaşam ortamlarını inceleyen bir bilim dalıdır. Bu bilim dalı yaşam birlikteliklerinin tek tek nasıl işlediğinin yanında, birlikteliği oluşturan bireylerin kendileri arasında ve diğer bireyler ile ilişkilerini inceler ve nedenler üzerinde durur. Bu sorgulamanın gerçekleşmesi için, öncelikle canlının kökenini, coğrafik özelliklerini ve canlının yaşamı üzerinde etkili olan çeşitli ekolojik faktörleri inceleyerek canlılara ulaşması gerekir. Ayrıca tüm canlıları, karaları, denizleri ve iç sularıyla dünya ekosisteminin bir bütün olarak ele alır ve neden-sonuç ilişkilerini irdeler.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Ekolojin konusu, tanımı ve tarihi gelişimi,Ekolojinin bölümleri, Klimatik olan abiyotik faktörler, Klimatik olmayan abiyotik faktörler, Ekolojik genetik, Habitatlar - komüniteler, Evrimsel ekoloji,Şehir-insan ilişkileri, Kirlilik.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Slayt yansısı, gösterimler, karatahta notları ve tartışmayla desteklenmiş konu anlatımı.

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

BERKES, F., KIŞLALIOĞLU, M., 1990: Ekoloji ve Çevre Bilimleri. Remzi Kitabevi, İstanbul. Chapman, J.L. And M.J. Reiss Ecology Principles and Applications Cambridge. Dowdeswell, W.H. Ecology Principles and Practice. GELDİAY, R., KOCATAŞ, A., 1982: Genel Ekoloji. Ege Üni. Fen Fak. Kitaplar Serisi, No 31 (2. Baskı)

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Yeryüzünde biyolojik organizmaların kullandığı enerjilerin kaynağını ve bu canlıların ekosistemlerde adaptasyon mekanizmalarını, besin zincirlerinde nasıl rol oynadığını tanımlayabilir
  • Organizmaların fizyolojik, morfolojik ve davranışsal açılardan yaşamlarını nasıl sürdürdüğünü, yiyeceklerine nasıl ulaştığını ve nasıl habitatlarına adaptasyon sağladığını öğrenir
  • Populasyonların ve ekosistemdeki organizmaların sayısal olarak nasıl ifade edilebileceğini, ekolojik çalışmalarda kullanılan araştırma metotlarını ve diğer bilim dalları ile ilişkilerini öğrenir.
  • İnsan nüfusunun özelliklerini gelişmekte ve gelişen ülkeler bazındaki farklılıklarının demografik özelliklerini tartışır.
  • Çevre ve insan etkileşiminin çevreye verdiği zararları biyolojik çeşitlilik açılarından tartışır

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Ekolojin konusu, tanımı ve tarihi gelişimi.
2 Ekolojinin bölümleri (Autekoloji, Demekoloji, Sinekoloji).
3 Ekolojik Faktörler Kavramı.
4 Klimatik olan abiyotik faktörler (Temperatür, Işık, Nem ve diğ.)
5 Klimatik olmayan abiyotik faktörler (Su, Salinite, Oksijen ve diğ.)
6 Klimatik olmayan abiyotik faktörler (Kükürt, Azot, pH ve diğ.)
7 Populasyonların düzenlenmesi
8 Ara Sınav Haftası
9 Ekolojik genetik
10 Davranışsal ekoloji
11 Habitatlar - komüniteler
12 Biyolojik birimlerin (biomlar) ölçümsel verileri ve içerikleri
13 Biyo-coğrafya
14 Evrimsel ekoloji
15 Doğanın korunması işlemleri
16 Şehir-insan ilişkileri, Kirlilik.
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 2 4 8
Ödev ve Hazırlığı 4 8 32
Sunum ve Hazırlığı 8 8 64
Seminer ve Hazırlığı 2 2 4
Araştırma ve Hazırlığı 8 8 64
Kısa Sınav ve Hazırlığı 1 6 6
Final ve Hazırlığı 1 6 6

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5