Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Atatürk Eğitim Fakültesi - Biyoloji Öğretmenliği

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Biyoloji Öğretmenliği - Lisans BYL443 Ekoloji Zorunlu 7 5,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Bilim ve teknolojide son yıllarda görülen glişmelere bağlı olarak, insanların yaşam standartları yükselirken, bir takım çevre sorunlarının ortaya çıktığı görülmektedir.sanayinin hızlı gelişmesine bağlı olarak, fosil yakıt kullanımı hızla artmakta, bu durum da çevrenin kirlenmesini ve insan sağlığını tehlikeye sokmaktyadır. Kullanılan fosil yakıtlar ve bazı eski teknolojiye bağlı olarak üretilen ürünler; hem atmosferimizdeki oksijenin tüketilmesine hem de güneşten gelen zararlı ışınların yeryüzüne ulaşmasını engelleyen ozonosfer tabakasının tüketilmesineneden olmaktadır. Bu ve benzeri sorunlarınanlaşılabilmesi için; Ekoloji ve çevre bilmlerininiyi bir şekilde kavranması, insan ve diğer canlıların birbirleriyle v e çevreleriyle olan ilişkilerinin çok iyi bilinmesi gerekir. Bu ndenlerle , oreta öğretim kurumlarında biyoloji öğretmenliği yapacak olan öğretmen adaylarına bu ders kapsamında ekoloji ve çevre bilimi ile ilgili bilgilerin verilmesi amaçlanmaktadır.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Bilim ve teknolojide son yıllarda görülen glişmelere bağlı olarak, insanların yaşam standartları yükselirken, bir takım çevre sorunlarının ortaya çıktığı görülmektedir.sanayinin hızlı gelişmesine bağlı olarak, fosil yakıt kullanımı hızla artmakta, bu durum da çevrenin kirlenmesini ve insan sağlığını tehlikeye sokmaktyadır. Kullanılan fosil yakıtlar ve bazı eski teknolojiye bağlı olarak üretilen ürünler; hem atmosferimizdeki oksijenin tüketilmesine hem de güneşten gelen zararlı ışınların yeryüzüne ulaşmasını engelleyen ozonosfer tabakasının tüketilmesineneden olmaktadır. Bu ve benzeri sorunlarınanlaşılabilmesi için; Ekoloji ve çevre bilmlerininiyi bir şekilde kavranması, insan ve diğer canlıların birbirleriyle v e çevreleriyle olan ilişkilerinin çok iyi bilinmesi gerekir. Bu ndenlerle , oreta öğretim kurumlarında biyoloji öğretmenliği yapacak olan öğretmen adaylarına bu ders kapsamında ekoloji ve çevre bilimi ile ilgili bilgilerin verilmesi amaçlanmaktadır.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

1. Bilgisayar(Laptop+projektör) destekli eğitim, 2. Projeksiyon aleti ile asetat yansısı 3. Anlatma ve karşılıklı tartışma

Staj Durumu

Bu dersin zorunlu stajı yoktur.

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

ARMS, K. 1990-Envirenonmental Science. BARBAULT, R. 1983. Ecologie generale. Paris. BEGON, HARPER, TOWNSEND. 1990. Ecology. BERKES,F. Ve KIŞLALIOĞLU,M. 1990. Ekoloji ve çevre bilimleri.İstanbul. COLLİN,H. 1988. Ecologf and Environment.

Dersin Web Sayfası

yok

Öğrenme Çıktıları

  • Canlı ve cansız çevrenin kavranması
  • yerkürenin jeolojik oluşumunun öğrenilmesi.
  • Çevrenin canlı ve cansızlarla ilişkilendirilmesi.
  • Canlılarda enerji akımının kavranması.
  • Canlılardaki beslenme farklılıkları.
  • Doğadaki madde döngülerinin kavranması.
  • Kirleticiler ve bunların canlı ve cansızlar üzerindeki etkisi.
  • Çevre atık değerlendirmenin kavranması.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Ekolojinin tanımı, konusu, tarihsel gelişimi ve bölümleri
2 Yer kürenin oluşumu ve yer kürede meydana gelen değişiklikler
3 Doğal şeçilim ve türlerin oluşumu, Biyolojik çeşitlilik
4 Ekolojide kullanılan bazı kuram ve kavramlar
5 Ekolojik Faktörler:Abiyotik Faktörler, Biyotik faktörler
6 Ekolojik Faktörler:Abiyotik Faktörler, Biyotik faktörler
7 Ekosistem kavramı,besin ve besn ağları ve Ekosistemlerde enerji akımları
8 Ara Sınav
9 Besin, beslenme, rekabet ve organizmaların etkileri
10 Ekolojik döngüler: Karbon, azot, fosfor ve kükürt döngüleri
11 Çevre kirlenmesi ve alıması gerekli tedbirler
12 Atık maddelerin geri kazandırılması
13 Çevre sağlığı
14 Biyolojik Birikim
15 Çevre Etki Değerlendirmesi(ÇED Planı ve Uygulaması)
16 Çalışma Haftası
17 Final Haftası

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 14 1 14
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 0 0 0
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 14 3 42
Kısa Sınav ve Hazırlığı 14 3 42
Final ve Hazırlığı 14 2 28
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5
ÖÇ6
ÖÇ7
ÖÇ8