Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Tezli Yüksek Lisans - Güzel Sanatlar Enstitüsü - Geleneksel Türk Sanatları

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Tezli Yüksek Lisans - 2012 GT778 Erken Klâsik Dönem Osmanlı Sanatında Timurî Üslub Etkileri Seçmeli 1 5,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Osmanlı saray nakkaşhânelerinin, bulunduğu dönemin sanat anlayışını yansıtması ve farklı üslûplarda çalışan sanatkârları aynı çatı altında birleştirmesi açısından ayrı bir önemi vardır. XV. yüzyılın ikinci yarısından itibaren farklı coğrafyalardan gelen sanatkârlar ile Osmanlı sarayındaki mevcut sanatkârların oluşturduğu ortak zevk, yeni bir üslûbun oluşumuna zemin hazırlamıştır. Daima etkileşime açık olan Osmanlı sanatkârı aldığı her farklı biçim ya da tasarımı özümsemiş ve bu anlayışın sonucu olarak kendine has bezeme tarzına sahip “İstanbul Üslûbu” meydana gelmiştir. Bu değişim sürecinde Timuri nakkaşların etkisi yazma eserler üzerinden mukayeseli olarak ele alınacaktır.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

15.yy. Timuri ve devamında Osmanlı saray atölyelerinde yapılan yazma eser tezhiplerinin benzer ve farklı yönleri değerlendirerek, etkileşimi yazma eser üzerinden mukayeseli olarak irdeler.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Yazma eser kütüphane çalışması, bireysel ve grup ile birlikte sunum, öğrenci kongresi veya makale hazırlığı

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

kütüphane çalışması, bireysel ve grup ile birlikte çalışma disiplini, sunum.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • 15. yy.Timuri saraylarında hazırlanan tezhip özelliklerini kavrar ve analiz edebilir.
  • Etkileşimin sanat eseri üzerinde oluşturduğu farklılıklarını yorumlayabilir.
  • Timuri üslup ile erken klasik dönem Osmanlı tezhibi arasındaki benzer ve farklı yönleri mukayese edebilir.
  • Döneme ve üsluba ait teknik faklılıklar üzerinde fikir yürütebilir.
  • Klasik dönem Osmanlı tezhip sanatını etkileyen unsurları teorik olarak anlayabilir ve yorumlayabilir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Timurî üslup kavramı üzerine düşünülür
2 Timurî Herat-Şiraz- Tebriz nakkaşhaneleri üzerine araştırma
3 Timurî Herat-Şiraz- Tebriz nakkaşhaneleri üzerine araştırma
4 Timurî Herat-Şiraz- Tebriz nakkaşhaneleri üzerine araştırma
5 Timur dönemi Herat-Şiraz- Tebriz nakkaşhanelerinde üslup oluşturan nakkaşlar hakkında araştırma
6 Timur dönemi Herat-Şiraz- Tebriz nakkaşhanelerinde üslup oluşturan nakkaşlar hakkında araştırma
7 Genel değerlendirme ve sunum
8 Ara Sınav Haftası
9 Dönem ait bir yazma eser seçimi
10 Seçilen yazma eser üzerinden mukayeseli makale yazma teknikleri
11 Seçilen yazma eser üzerinden mukayeseli makale yazma teknikleri
12 Seçilen yazma eser üzerinden mukayeseli makale yazma teknikleri
13 Seçilen yazma eser üzerinden mukayeseli makale yazma teknikleri
14 Seçilen yazma eser üzerinden mukayeseli makale yazma teknikleri
15 Makaleyi tamamlama ve sunum.
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 14 3 42
Ödev ve Hazırlığı 5 8 40
Araştırma ve Hazırlığı 2 10 20
Rapor ve Hazırlığı 1 4 4
Arasınav ve Hazırlığı 1 4 4
Final ve Hazırlığı 1 4 4

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi