Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Fen-Edebiyat Fakültesi - Tarih

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Tarih - Lisans - 2014 TAR1002 Eski Mezopotamya Tarihi Zorunlu 2 4,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Eski Mezopotamya, insanoğlunun uygarlaşma sürecinde, yerleşik hayatın başlaması, kentleşme, yazının geliştirilmesi, devletin ortaya çıkışı, tek tanrılı dinlerin yaygınlaşması gibi önemli adımların atıldığı, Fırat ve Dicle nehirlerinin hayat verdiği bir coğrafyadır. Burada ortaya çıkan yenilikler bütün toplumları etkilemiştir. Bu derste Mezopotamya'daki gelişmeler, günümüze kadar ulaşan etkileriyle birlikte değerlendirilmektedir

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

1) Mezopotamya coğrafyası 2) Mezopotamya tarihinin yazılı ve arkeolojik kaynakları 3) Tarihöncesinde bölge, yerleşik yaşamın başlaması 4) Sümerler, kentleşme, yazı, ilk devletler 5) Akkadlar 6) Ur Sülalesi 7) Yeni göçler ve kent devletleri 8) Hurriler 9) Orta Assur Krallığı 10) Demir Çağı'nın başlangıcı ve Aramiler 11) Yeni Assur Krallığı 12) Kral, devlet, din ve kültür 13) Yeni Babil Krallığı 14) Mezopotamya uygarlıklarının sonraki toplumlar üzerindeki etkileri

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

-Öğrenciyi derse hazırlama -Düz anlatım - Soru cevap etkinliği ile öğrencinin derse katılımını sağlama - Veri tabanları ve harita proglamlarından yararlanma -Slayt eşliğinde dersin sunumu - Müze Gezisi, Diğer Müzelerin Tanıtımı

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Köroğlu, Kemalettin, Eski Mezopotamya Tarihi, İstanbul 2016, İletişim Yayınları Roaf, Michael, Mezopotamya ve Eski Yakın Doğu, İstanbul 1996, İletişim Yayınları

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Öğrenci, bu alan/disipline ilişkin yeterli bilgiye sahip olur, bunları kavrarlar.( PÇ:1)
  • Mezunlar, Mezopotamya uygarlıklarının gelişimi hakkında temel bilgileri ve Türkçe ve diğer dillerde yazılmış kaynakları öğrenirler.( PÇ: 7)
  • Mezunlar, Mezopotamya araştırmalarının problemlerini tanımlayabilir ve anlatabilirler.( PÇ:3)
  • Mezunlar, yaşam boyu öğrenme niteliği/davranışı edinirler.( PÇ:12)
  • Mezunlar, analiz ve sentez yapabilirler. (PÇ:9)

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Mezopotamya coğrafyası
2 Mezopotamya tarihinin yazılı ve arkeolojik kaynakları
3 Tarihöncesinde bölge, yerleşik yaşamın başlaması
4 Sümerler, kentleşme, yazı, ilk devletler
5 Akkadlar
6 Ur Sülalesi
7 Yeni göçler ve kent devletleri
8 Ara Sınav Haftası
9 Hurriler
10 Orta Assur Krallığı
11 Demir Çağı'nın başlangıcı ve Aramiler
12 Yeni Assur Krallığı
13 Kral, devlet, din ve kültür
14 Yeni Babil Krallığı
15 Mezopotamya uygarlıklarının sonraki toplumlar üzerindeki etkileri
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 30 1 30
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 0 0 0
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 30 1 30
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 30 1 30
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5