Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Tezli Yüksek Lisans - Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü - Türk Dili ve Edebiyatı

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2019- Türk Halk Edebiyatı Tezli YL THE7021 Eski Türk İnanış Sistemleri Seçmeli 1 7,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Dersin amacı, eski Türk inanç sistemlerini oluşturan temel ögelerin tanıtılması ve öğrencilerin eski Türk inanç sistemlerini yorumlama yeteneğinin geliştirilmesidir. Öğrenciler, eski Türk inanç sistemlerini, bu sistemi oluşturan öğelerin kökenleri, anlamları ve işlevleri temelinde inceleme yeteneği kazanacak, inanç ve kültürdeki süreklilik, değişim ve dönüşüm hakkında yorum yapabilecektir.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Eski Türk inanç sistemleri, Gök Tanrı, Şamanizm, tabiat kültü, atalar kültü, iyeler vd.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Yüz yüze, soru-cevap, tartışma, ödev

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Fuzuli Bayat, Türk Mitolojik Sistemi. (Kutsal Dişi-Mitolojik Ana, Umay Paradigmasında İlkel Mitolojik Kategoriler-İyeler ve Demonoloji), Ötüken Neşriyat, İstanbul 2007. Celal Beydili, Türk Mifoloji Sözlüyü, Bakı 2003. Abdülkadir İnan, Tarihte ve Bugün Şamanizm, Materyaller ve İncelemeler, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 1986. Mircea Eliade, Şamanizm, (çev. İsmet Birkan), İmge Kitabevi Yayınları, Ankara 1999. Bahaeddin Ögel, Türk Mitolojisi (Kaynakları ve Açıklamaları İle Destanlar), 2. c., Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 1999. L. P. Potapov, Altay Şamanizmi, (Çev.: Metin Ergun), Kömen Yayınları, Konya 2012. Mircea Eliade, Dinler Tarihine Giriş, (çev. Lale Arslan Özcan), Kabalcı Yayınları, İstanbul 2003. E. L. Lvova vd., Güney Sibirya Türklerinin Geleneksel Dünya Görüşleri, (Çev.: Metin Ergun), 3 c., Kömen Yayınları, Konya 2013. N. A. Alekseyev, Türk Dilli Sibirya Halklarının Şamanizmi, (Çev.: Metin Ergun), Kömen Yayınları, Konya 2013.

Dersin Web Sayfası

Yok

Öğrenme Çıktıları

  • Mezunlar, özgün ve disiplinler arası akademik çalışmalar üretebilecek seviyede beceri kazanabilir ve bu çalışmalara önderlik edebilirler.
  • Mezunlar, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
  • Mezunlar, Türk Halk Edebiyatı alanında dünyada ve Türkiye’de yapılmış olan bilimsel yayınları takip edecek ve bu yayınları analiz edebilecek bilgi ve beceriyi kazanırlar.
  • Mezunlar, mesleki ve etik sorumluluk anlayışına sahip olurlar.
  • Mezunlar, yaşam boyu öğrenme davranışı edinirler.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Halk inançlarıyla ilgili temel kavramlar: Animizm ve Animatizm, Naturizm, Totemizm, Manizm
2 Halk inançlarıyla ilgili temel kavramlar: Şamanizm, büyü, mit, kült, ritüel
3 Eski Türk İnanç Sisteminin Temel Ögeleri: Teñri, kut, töre, atalar kültü, tabiat kültleri, iyeler/hami ruhlar.
4 Tabiat kültleri ve iyeler
5 Teñri ve kam/ham
6 Şaman ve Şamanizm
7 Şaman ve Şamanizm (Devamı)
8 Ara Sınav Haftası
9 Eski Türk İnanç Sistemlerinde Zerdüştlük Etkileri
10 Eski Türk İnanç Sistemlerinde Maniheizm Etkileri
11 Eski Türk İnanç Sistemlerinde Budizm Etkileri
12 Eski Türk İnanç Sistemlerinde Musevilik Etkileri
13 Eski Türk İnanç Sistemlerinde Hrıstiyanlık Etkileri
14 Eski Türk İnanç Sistemleri ve Yaratılış Mitleri
15 Eski Türk İnanç Sistemleri, Tufan ve Kıyamet Anlatıları
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 10 5 50
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 0 0 0
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 10 5 50
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 10 7 70
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5