Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Tezli Yüksek Lisans - Sağlık Bilimleri Enstitüsü - Hemşirelik

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Hemşirelik Tezli Yüksek Lisans - 2012 HEM7039 Geriatri Hemşireliği Seçmeli 1 8,00 2 2

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, yaşlı topluluğun fiziksel, sosyol ve kültürel özellikleri, yaşlanma süreci ile birlikte değişen ve gelişen sağlık sorunları, sağlıklı yaşlanma yaklaşımları konusunda teorik bilgi sahibi olmaktır. Geriatri hemşiresinin rol ve sorumluluklarını ve önemini kavrayarak gerontolojik bakış açısı geliştirmektir.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Türkçe

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Ön okuma, Düz anlatım, Power point sunumu, Soru cevap, tartışma

Staj Durumu

yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

1. Toughy, T.A., Jett, K.F. ( 2014). Gerontological Nursing & Healthy Aging. Fourth Edition, Copyright 2014 by Mosby, an imprint of Elsevier Inc.ISBN: 978-0-323-09606-5 2. Boltz, M., Capezuti,E., Fulmer, T., Zwicker, D. Evidence-Based Geriatric Nursing Protocols for Best Practice, Edt. Ardis O’Meara, 4th Edition. Copyright c 2012 Springer Publishing Company, E-book ISBN: 978-0-8261-7129-0 3. Case Studies in Gerontological Nursing for the Advanced Practice Nurse. Editors, Meredith Wallace Kazer, Leslie Neal-Boylan. ISBN-13: 978-0-8138-2378-2, ISBN-10: 0-8138-2378-1 (pbk.: alk. paper)

Dersin Web Sayfası

yok

Öğrenme Çıktıları

  • Gerontoloji hemşireliği eğitim ve bakım standartlarını tanımlar
  • Normal yaşlanma değişikliklerini telafi etmek için hemşirelik girişimlerini tartışır
  • Yaşlı yetişkinlerin sistematik değerlendirmesi için gerekli teknikleri listeler.
  • Yaşlı bireylerde yaygın olarak ortaya çıkan (kas-iskelet sistemi, kardiyovasküler ve solunum bozuklukları, diyabet, kanser, Parkinson) hastalıklarının klinik gidişini ve müdahalelerini tartışır.
  • Yaşamın sonunda fiziksel, sosyal, psikolojik ve ruhsal ihtiyaçlarını ve hemşirelik girişimlerinin belirler.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Dünyada ve Türkiye’de yaşlanma, demografik değişim ve yaşlı nüfusun özellikleri. Demografik değişimein, ekonomi, sağlık, bakım personel ihtiyacına yansımaları
2 Geriatri hemşireliğini tarihçesi, Dünyada ve ülkemizde Geriatri Hemşiresinin Eğitimi, çalışma alanları ve rolleri
3 aşlanma ile birlikte oluşan fiziksel, anatomik, sosyal ve kültürel değişimler Yaşlanma teorileri, Sosyal, Psikolojik, Manevi ve Bilişsel Yönlerden yaşam boyu sağlıklı yaşlanma Yaşlanma Türleri; Yaşlanmanın Sosyolojik Kuramları, Yaşlanmanın Psikolojik Kuramları, Maneviyat ve Yaşlanma, Biliş ve Yaşlanma, Geç Yaşamda Öğrenme Yaşlanma ile birlikte oluşan fiziksel, anatomik, sosyal ve kültürel değişimler Yaşlanma teorileri, Sosyal, Psikolojik, Manevi ve Bilişsel Yönlerden yaşam boyu sağlıklı yaşlanma Yaşlanma Türleri; Yaşlanmanın Sosyolojik Kuramları, Yaşlanmanın Psikolojik Kuramları, Maneviyat ve Yaşlanma, Biliş ve Yaşlanma, Geç Yaşamda Öğrenme
4 Yaşlı bireyin Çok Yönlü Geriatrik Değerlendirilmesi; Optimal bakım için değerlendirme, geriatri hemşireliği değerlendirme araçları, günlük yaşamın ve enstrümantal günlük yaşamın aktiviteleri
5 Güvenli İlaç Kullanımı; Farmakokinetik, Farmakodinamik, Kronofarmakolojisi, İlaçla İlgili Sorunlar, Potansiyel Olarak Uygunsuz İlaç (PIM), Psikoaktif İlaçlar
6 Beslenme ve Hidrasyon; Beslenme, Obezite, Malnütrisyon,Hidrasyon, Disfaji, Ağız Bakımı
7 Eliminasyon; Mesane İşlevi, Bağırsak Eliminasyonu. Dinlenme ve Uyku, Aktiviteler ve Girişimler.
8 Ara Sınav Haftası
9 Güvenliği geliştirme; Düşme ve düşme riskini azaltma, çevre güvenliği,ulaşım güvenliği Güvenliği geliştirme; Düşme ve düşme riskini azaltma, çevre güvenliği,ulaşım güvenliği Güvenliği geliştirme; Düşme ve düşme riskini azaltma, çevre güvenliği,ulaşım güvenliği Güvenliği geliştirme; Düşme ve düşme riskini azaltma, çevre güvenliği,ulaşım güvenliği
10 Güvenliği geliştirme; Düşme ve düşme riskini azaltma, çevre güvenliği,ulaşım güvenliği Yaşlılık Döneminde Kronik Hastalıklar ile Başa Çıkma; Kronik hastalık ile yaşamak, kronik hastalıkların yönetimi
11 Ağrı ve Konfor; Akut ve Kronik Ağrı. Görme ve İşitmeyi Etkileyen Hastalıklar; Görme, İşitme bozukluğu
12 Metabolik bozukluklar; Tiroid hastalığı, Şeker hastalığı Kemik ve Eklem Problemleri; Kas İskelet Sistemi, Osteoporoz, Artrit
13 Kardiyovasküler ve Solunum Hastalıkları. Nörolojik Bozukluklar, Serebrovasküler Hastalık, Parkinson hastalığı, Nörolojik Bozukluklarla İletişim ve Yaşlılar
14 Kognitif bozukluk; Bilişsel Değerlendirme, Delirium, Demans, Demanslı Bireylere Bakım Verme. Akıl sağlığı, Ruh Sağlığını Etkileyen Faktörler, Ruh Sağlığı Bozuklukları
15 Kayıp, Ölüm ve Palyatif Bakım; Ölüm, Ölüm ve Palyatif Bakım, Ölmek ve Hemşire, Yaşam sonuna karar verme
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 7 7 49
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 9 9 81
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 7 7 49
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 1 6 6
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5