Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - İletişim Fakültesi - Halkla İlişkiler ve Tanıtım

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Halkla İlişkiler ve Tanıtım - Lisans - 2014 HIT2003 Göstergebilim Seçmeli 3 5,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Göstergebilim dersi öncelikle öğrencileri göstergebilim ile tanıştırmayı hedeflemektedir. Bu anlamda göstergebilim her türlü sözlü, sözsüz ve görsel kaynağı bir metin olarak ele almaktadır. Göstergebilim dersi öğrencilere bu metinleri okumayı ve böylece yeniden üretmeyi göstermeyi hedeflemektedir. Ekonomi, siyasi, sosyal ve edebi okumalar iletişimin ve göstergebilimin farklı düzeylerine işaret etmektedir. Bütün bunlar göz önüne alındığında göstergebilim dersinin amacı a) toplumsal anlamda göstergebilim sistemlerinin ortaya konması; b) göstergebilimdeki klasik ve modern yaklaşımların gösterilmesi c)öğrencilerin iletişimdeki farklı göstergeleri analiz edebilmek ve yeniden üretebilmek için fark etmeleri.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Göstergebilimin temel ilkeleri ve temel kavramları ,Charles Sanders Pierce'e göre göstergebilim ,F. de Saussure C. S. Pierce karşılaştırması, Halkla İlişkiler bağlamında filmlerin göstergebilime göre incelenmesi, Göstergebilim ve Paris Göstergebilim Okulu, Reklamcılıkta göstergebilimin kullanımı,

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Anlatım, Tartışma, Örnek olay

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Akerson, F. E. (2005). Göstergebilime giriş. Multilingual. Saussure, F. D. (1998). Genel Dilbilim Dersleri (Çev. Berke Vardar). Multilingual, Barthes, R., (2009), Göstergebilimsel Serüven, 5. baskı, çev. Mehmet Rifat, Sema Rifat, İstanbul, YKY. V. Propp,(1984) Masalın Biçimbilimi, Çev: MEHMET RİFAT — SEMA RİFA, BİLİM/FELSEFE/SANAT YAYINLAR

Dersin Web Sayfası

Yok

Öğrenme Çıktıları

  • Anlama ve ifade yeteneklerini kazanmak
  • Farklı iletişim sistemlerini bütünleşik bir yaklaşımla analiz edebilme yeteneği vermek
  • Yazılı ve sözlü iletişim becerisini geliştirmek
  • Halkla İlişkiler bağlamında göstergebilimsel analizi kullanmak
  • Göstergebilimsel analizin yetisini kazandırmak

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Göstergebilimin temel ilkeleri
2 Ferdinand de Saussure'e göre göstergebilimin tanımı
3 Ferdinand de Saussure'e göre göstergebilimin temel kavramları ; dil ve söz ayrımı
4 Ferdinand de Saussure'e göre göstergebilimin temel kavramları; gösterge, gösteren, gösterilen
5 Ferdinand de Saussure'e göre göstergebilimin temel kavramları; artsürem ve eşsürem
6 Charles Sanders Pierce'e göre göstergebilim
7 Charles Sanders Pierce ilkeleri
8 Ara Sınav
9 F. de Saussure C. S. Pierce karşılaştırması
10 Halkla İlişkiler bağlamında filmlerin göstergebilime göre incelenmesi; bir örnek olarak Vatel
11 Diğer göstergebilimciler; Julien Greimas, Umberto Eco, Roland Barthes
12 Anglosakson Göstergebilim ve Paris Göstergebilim Okulu
13 Yapısalcılık ve göstergebilim arasındaki ilişki
14 Söylemler, Claude Levi-Strauss Roland Barthes
15 Reklamcılıkta göstergebilimin kullanımı
16 Çeşitli sanat alanlarında göstergebilimin kullanımı
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 12 2 24
Ödev ve Hazırlığı 12 2 24
Sunum ve Hazırlığı 12 2 24
Araştırma ve Hazırlığı 12 2 24
Rapor ve Hazırlığı 12 2 24

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5