Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - İletişim Fakültesi - Halkla İlişkiler ve Tanıtım

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Halkla İlişkiler ve Tanıtım - Lisans HIT321 Göstergebilim Zorunlu 5 3,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Göstergebilim dersi öncelikle öğrencileri göstergebilim ile tanıştırmayı hedeflemektedir. Bu anlamda göstergebilim her türlü sözlü, sözsüz ve görsel kaynağı bir metin olarak ele almaktadır. Göstergebilim dersi öğrencilere bu metinleri okumayı ve böylece yeniden üretmeyi göstermeyi hedeflemektedir. Ekonomi, siyasi, sosyal ve edebi okumalar iletişimin ve göstergebilimin farklı düzeylerine işaret etmektedir. Bütün bunlar göz önüne alındığında göstergebilim dersinin amacı a) toplumsal anlamda göstergebilim sistemlerinin ortaya konması; b) göstergebilimdeki klasik ve modern yaklaşımların gösterilmesi c)öğrencilerin iletişimdeki farklı göstergeleri analiz edebilmek ve yeniden üretebilmek için fark etmeleri.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Göstergebilimin temel ilkeleri ve temel kavramları ,Charles Sanders Pierce'e göre göstergebilim ,F. de Saussure C. S. Pierce karşılaştırması, Halkla İlişkiler bağlamında filmlerin göstergebilime göre incelenmesi, Göstergebilim ve Paris Göstergebilim Okulu, Reklamcılıkta göstergebilimin kullanımı,

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Anlatım, Tartışma, Örnek olay

Staj Durumu

yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

F. de Saussure, General Linguistic's Courses R. Barthes, Semiological Adventure V. Propp, Morphology of Tales

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Anlama ve ifade yeteneklerini kazanmak
  • Farklı iletişim sistemlerini bütünleşik bir yaklaşımla analiz edebilme yeteneği vermek
  • Yazılı ve sözlü iletişim becerisini geliştirmek
  • Halkla İlişkiler bağlamında göstergebilimsel analizi kullanmak
  • Göstergebilimsel analizin yetisini kazandırmak

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Göstergebilimin temel ilkeleri
2 Ferdinand de Saussure'e göre göstergebilimin tanımı
3 Ferdinand de Saussure'e göre göstergebilimin temel kavramları ; dil ve söz ayrımı
4 Ferdinand de Saussure'e göre göstergebilimin temel kavramları; gösterge, gösteren, gösterilen
5 Ferdinand de Saussure'e göre göstergebilimin temel kavramları; artsürem ve eşsürem
6 Charles Sanders Pierce'e göre göstergebilim
7 Charles Sanders Pierce ilkeleri
8 F. de Saussure C. S. Pierce karşılaştırması
9 Arasınav
10 Halkla İlişkiler bağlamında filmlerin göstergebilime göre incelenmesi; bir örnek olarak Vatel
11 Diğer göstergebilimciler; Julien Greimas, Umberto Eco, Roland Barthes
12 Anglosakson Göstergebilim ve Paris Göstergebilim Okulu
13 Yapısalcılık ve göstergebilim arasındaki ilişki
14 Söylemler, Claude Levi-Strauss Roland Barthes
15 Reklamcılıkta göstergebilimin kullanımı
16 Çeşitli sanat alanlarında göstergebilimin kullanımı
17 Ödev sunumu
18 Yarıyıl sonu sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 14 3 42
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 0 0 0
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 7 2 14
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 9 2 18
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5