Müfredat Adı | Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | Dönem | AKTS | Teorik | Uygulama |
2025 - Saç ve Güzellik Uygulamaları | BSSD1007 | Güzellik Söylemi ve Moda Dili | Seçmeli | 3 | 4,00 | 2 | 0 |
Müfredat Adı | Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | Dönem | AKTS | Teorik | Uygulama |
2025 - Saç ve Güzellik Uygulamaları | BSSD1007 | Güzellik Söylemi ve Moda Dili | Seçmeli | 3 | 4,00 | 2 | 0 |
Bu dersin temel amacı öğrencilere güzellik söylemlerini ve moda dilini analiz ederek bu alandaki iletişim biçimlerini kavratmaktır.
-
Bu ders, moda ile dil arasındaki etkileşimi söylem teorileri çerçevesinde incelemeyi amaçlamaktadır. Moda söylemi; yazılı, görsel ve dijital metinler aracılığıyla nasıl inşa edilir, anlam üretimi nasıl gerçekleşir sorularına odaklanılır. Dersin başında moda ve dil arasındaki ilişki tarihsel ve kültürel bağlamda ele alınarak, söylem kavramı ve moda metin türleri açıklanır. Etiket, ürün açıklaması ve moda dergileri gibi farklı metin türlerinin dili incelenirken, sosyal medyada oluşan güncel moda söylemleri, hashtag kullanımı ve görsel-dil ilişkisi üzerinden analiz edilir. Marka dili, güzellik jargonu, tüketici dili ve cinsiyet temsilleri gibi konular, moda endüstrisinin pazarlama ve kimlik inşası süreçleri bağlamında ele alınır. Dersin ilerleyen haftalarında öğrenciler, reklam metni yazımı ve moda eleştirisi tekniklerini öğrenerek uygulama yapar. Söylem çözümlemesi yöntemleriyle örnek moda metinleri çözümlenerek eleştirel bir bakış açısı kazandırılır. İki ödev ile öğrencilerin hem yazılı çözümleme becerileri hem de yaratıcı üretimleri değerlendirilir.
Ders, teorik sunumlar, akademik makale incelemeleri, video analizleri, sosyal medya içerik taramaları, sınıf içi tartışmalar ve uygulamalı yazma çalışmaları ile yürütülecektir. Öğrenciler her hafta belirli bir metin türünü analiz ederek söylem özelliklerini çıkaracak, dijital platformlarda kullanılan moda dilini inceleyecektir. Bireysel ödevler kapsamında birinci ödev ürün açıklaması dili üzerine, ikinci ödev ise feminenlik/maskülenlik söylemlerine yönelik çözümleme raporu olacaktır. Öğrencilerden, bir reklam metni yazma ve bir moda eleştirisi örneği üretmeleri istenecek, söylem çözümlemesi teknikleriyle eleştirel bakış geliştirmeleri teşvik edilecektir.
-
Türkçe
Barthes, R. (2006). Moda Sistemi. Barnard, M. (2002). Fashion as Communication. McRobbie, A. (1998). British Fashion Design. Frith, H. (2002). The Body Reader.
-
Hafta | Teorik |
---|---|
1 | Giriş |
2 | Moda ve dil ilişkisi |
3 | Söylem |
4 | Moda metin türleri |
5 | Etiket ve açıklama dili, Ödev I |
6 | Moda dergisi analizi |
7 | Sosyal medyada moda dili |
8 | Vize |
9 | Güzellik söylemleri ve jargonu |
10 | Marka dili ve pazarlama |
11 | Tüketici dil analizi |
12 | Feminenlik ve maskülenlik söylemi, Ödev II |
13 | Moda ve kimlik |
14 | Reklam metni yazımı ve moda eleştirisi |
15 | Söylem çözümlemeleri |
16 | Final çalışma haftası |
17 | Final Sınav haftası |
Değerlendirme | Değer |
---|---|
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Değer |
Final Sınavı | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 |
Proje ve Hazırlığı | 14 | 1 | 14 |
Ödev ve Hazırlığı | 14 | 1 | 14 |
Laboratuvar ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Atölye ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Sunum ve Hazırlığı | 14 | 1 | 14 |
Seminer ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Demo ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Araştırma ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Rapor ve Hazırlığı | 14 | 1 | 14 |
Arasınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Final ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Teorik Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Uygulama Ders Saati | 0 | 0 | 0 |