Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Tezli Yüksek Lisans - Fen Bilimleri Enstitüsü - Matematik

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Teorik Matematik - Yüksek Lisans - 2014 MAT8003 Halkalarda Çarpanlara Ayrılış Zorunlu 1 8,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, tamlık bölgelerinde ve genellemesi olarak sıfır bölen de içerebilen değişmeli halkalarda çarpanlara ayırma konusunda mevcut bilgileri toplu olarak vermektir.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Tektürlü Çarpanlarına Ayrılabilen Bölgeler, Sonlu Çarpanlarına Ayrılabilen Bölgeler, Yarı Çarpanlarına Ayrılabilen Bölgeler, Kısıtlı Çarpanlarına Ayrılabilen Bölgeler, Tektürlü Çarpanlarına Ayrılabilen Halkalar

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Anlatma, örnek çözümleri yapmak, konuyu problem çözümleri ile yeniden tartışmak

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

D.D. Anderson, Factorization in Integral Domains, Taylor & Francis, 1997. Scott T. Chapman, Arithmetical Properties of Commutative Rings and Monoids, Taylor and Francis, 2005.

Dersin Web Sayfası

Yok

Öğrenme Çıktıları

  • Öğrenciler tamlık bölgelerinde elemanların indirgenemez elemanların çarpımı olarak nasıl yazılabileceğini bilir.
  • Öğrenciler verilen bir tamlık bölgesinin tek türlü çarpanlarına ayrılabilen bölge olup olmadığını bilir.
  • Öğrenciler elemanları asal çarpanlara ayırabilir.
  • Öğrenciler verilen bir tamlık bölgesinin tek türlü çarpanlarına ayrılabilen bölge olması için sağlaması gerekli ve yeterli koşulları tanır.
  • Öğrenciler indirgenemez çarpanlara ayrılışın tek türlü olmadığı tamlık bölgelerini bilir ve sınıflandırır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Tamlık Bölgelerinde aritmetik ve indirgenemez ve asal elemanlar
2 Tektürlü Çarpanlarına Ayrılabilen Bölgeler ve Gerektirmeler
3 Tektürlü Çarpanlarına Ayrılabilen Bölgeler: Polinom ve Kuvvet Serileri Halkaları
4 Tektürlü Çarpanlarına Ayrılabilen Bölgeler ve Yerelleştirme
5 Tektürlü olmayan çarpanlarına ayrılabilen bölgeler
6 Sonlu Çarpanlarına Ayrılabilen Bölgeler
7 Sonlu Çarpanlarına Ayrılabilen Bölgeler
8 Ara Sınav Haftası
9 Sonlu Çarpanlarına Ayrılabilen Bölgeler
10 Yarı Çarpanlarına Ayrılabilen Bölge ve örnekler-zıt örnekler
11 Kısıtlı Çarpanlarına Ayrılabilen Bölge
12 Sıfır Bölenli Halkalarda Çarpanlara Ayırma; ilk farklılık, İndirgenemez ve asal eleman tanımları
13 Sıfır Bölenli Halkalarda Tektürlü Çarpanlarına Ayrılış
14 Sıfır Bölenli Halkalarda Tektürlü Çarpanlarına Ayrılış
15 Tektürlü Çarpanlarına Ayrılabilen Halkalar: Yapı Teoremi
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 7 14 98
Proje ve Hazırlığı 2 14 28
Ödev ve Hazırlığı 2 14 28
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 1 14 14
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 1 14 14
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 1 14 14
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5