Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Fen-Edebiyat Fakültesi - Türk Dili ve Edebiyatı

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Türk Dili ve Edebiyatı - Lisans - 2014 TDE3020 Harezm-Kıpçak Türkçesi Zorunlu 6 4,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Bu sahanın tarihî seyir içindeki yeri belirlenir, Harezm Türkçesinin dil özellikleri ve bu dönemde yazılmış eserler tanıtılır. Örnek metinler dil ve kültür açısından incelenir.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Harezm-Kıpçak Türkçesi metinlerini inceleyip kelime tahlil etmek

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Anlatım/sunum, soru-cevap, tartışma, problem çözme, örnek olay

Staj Durumu

-

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Akalın, Mehmet (1988). “Harezm Türkçesi”. Tarihî Türk Şiveleri. Ankara: TKAE yayınları. Boeschoten, H. E. ve diğerleri. Al-Rabghûzî. The Stories of the Prophets. Qisas al-Anbiyâ’, An Eastern Turkish Version. 1. With the Assistance of H. Braam and B. Radtke. E. J. Brill. Leiden-New York-Köln, 1995 Eckmann, János (Çevriyazı). Nehcü'l-Feradis. Uştmahlarnıñ Açuq Yolı (Cennetlerin Açık Yolu): Metin. II, yay. S. Tezcan ve H. Zülfikar; Dizin-Sözlük. III. Haz. A. Ata. Ankara: TDK, 1998. Sağol (Yüksekkaya), Gülden (2002). “Harezm Türkçesi ve Harezm Türkçesi ile Yazılan Eserler.” Türkler, 5, Edit. H.C. Güzel, K.Çiçek ve S.Koca. Yeni Türkiye yayınları, 804-813. Sağol (Yüksekkaya), Gülden (1993-1999). An Inter-linear Translation of the Qur’an Into Khwarazm Turkish, 3 cilt, Harvard University.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Öğrenci, Türk dili ve edebiyatının zaman ve mekân içindeki farklı görünüşlerinden haberdar olurlar, onlar hakkında yorum yapabilir, tahlil edebilir
  • Öğrenci, Türk dilinin tarihi ve çağdaş çeşitli evrelerini ve bunların ayırt edici dil özelliklerini sıralayabilir
  • Öğrenci, Türk Dili araştırmalarının problemlerini tanımlayabilir ve anlatabilir.
  • Öğrenci, bu disiplini/disiplin kısmını profesyonel olarak eğitim-öğretim kuruluşlarında öğretebilir.
  • Öğrenci, alana ilişkin temel ve genel bilgi sahibi olur.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Tarihî lehçelerin tasnifi.
2 Harezm sahası hakkında genel bilgi.
3 Harezm sahasındaki eserler ve üzerlerinde yapılan çalışmalar.
4 Harezm sahasındaki eserler ve üzerlerinde yapılan çalışmalar.
5 Harezm sahasının diğer sahalarla karşılaştırılması, yazı geleneği.
6 Bu saha metinlerini okurken dikkat edilmesi gereken hususlar.
7 Bu sahanın diğer tarihi sahalarla mukayesesi.
8 Ara Sınav Haftası
9 Bu sahanın diğer tarihi sahalarla mukayesesi.
10 Nehcü'l-Feradis adlı eserin okunması, transkripsiyonu, çevirisi, kelime hazinesinin yapı ve anlam açısından diğer lehçeler ile mukayese edilmesi.
11 Nehcü'l-Feradis adlı eserin okunması, transkripsiyonu, çevirisi, kelime hazinesinin yapı ve anlam açısından diğer lehçeler ile mukayese edilmesi.
12 Hüsrev ü Şirin adlı eserin okunması, transkripsiyonu, çevirisi, kelime hazinesinin yapı ve anlam açısından diğer lehçeler ile mukayese edilmesi.
13 Hüsrev ü Şirin adlı eserin okunması, transkripsiyonu, çevirisi, kelime hazinesinin yapı ve anlam açısından diğer lehçeler ile mukayese edilmesi.
14 Kısasu'l-Enbiya adlı eserin okunması, transkripsiyonu, çevirisi, kelime hazinesinin yapı ve anlam açısından diğer lehçeler ile mukayese edilmesi.
15 Kısasu'l-Enbiya adlı eserin okunması, transkripsiyonu, çevirisi, kelime hazinesinin yapı ve anlam açısından diğer lehçeler ile mukayese edilmesi.
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 14 3 42
Arasınav ve Hazırlığı 1 28 28
Final ve Hazırlığı 1 28 28

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi