Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Doktora - Sağlık Bilimleri Enstitüsü - Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Ana Müfredat - 2022 CEH8014 Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar Seçmeli 1 7,50 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Bu dersin amacı; hemşirelik kavram, kuram ve modellerinin profesyonel hemşirelik uygulamalarına yansıtılmasını ve hemşirelik felsefesinin geliştirilmesini sağlamaktır.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Kavram, Kavram Türleri, Hemşirelik Kavramı, Meleis’in Kavram Geliştirme Süreci, Kavram Haritaları, Felsefe, Felsefe ve Hemşirelik, Bilim, Bilim ve Hemşirelik, Bilim Felsefesi, Hemşirelik Felsefesi, Hemşirelikte Bilme Yolları (Empirik Bilme, Estetik Bilme, Etik Bilme, Kişisel Bilme), "Paradigma, Model ve Kuram, Hemşirelik Modeli ve Kuramlarına Neden Gereksinimimiz Var?", Virginia Henderson Temel Gereksinimler Teorisi, Dorothy Johnson'ın Davranış Sistemleri Modeli, Roy'un Adaptasyon Modeli, Pender´in Sağlığı Geliştirme Modeli, Parse'ın İnsan Olma Modeli, Reed´in Kendisini Gerçekleştirme Teorisi, Kolcaba'nın Konfor Teorisi, Ruland ve Moore´unYaşam Sonu Bakım Teorisi, Orem Özbakım Teorisi, Leininger Kültürel Bakımda Farklılıklar Teorisi, Orem Özbakım Teorisi, Leininger Kültürel Bakımda Farklılıklar Teorisi, Phil Barker Tidal Model, Betty Neuman’nın Sistemler Modeli, Roper, Logan ve Tierney’in Yaşam Modeli konularını içerir.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Görsel ve sözel anlatım, vaka analizi, makale hazırlama ve sunma

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

1. McKenna, H. P., Panjnkıhar, M., Murfphy, F. A. (2019). Hemşirelik kuramları, modelleri ve uygulama esasları (Alpar Ş. A., Bahçecik, A. N. Çev. Ed.). Ankara: Akademisyen. 2. Rose, U., Kristina, H., Lucretia, S. (2021). Framework for Advenced Nursing Practice and Research: Philosophies, Theories, Models, and Taxonomies. Springer Publishing Company, Added:2021, Edition ID:110819960 DOI:10.1891/9780826133236 3. Alpar, Ş.E., Bahçecik, A.N. (2019). Hemşirelik Kuramları Modelleri ve Uygulama Esasları. 2. Baskı, Akademisyen Yayın Evi. 4. Chinn, P.L., Kramer, M. K. (2011). Integrated theory and knowledge development in nursing. Philadelphia: Mosby.

Dersin Web Sayfası

Yok

Öğrenme Çıktıları

  • Hemşirelikte bilme yollarını açıklar.
  • Hemşirelikte kavramların uygulama, eğitim, araştırma ve yönetim üzerindeki etkisini açıklar.
  • Hemşirelik kuram ve modellerine neden gereksinim olduğunu analiz eder.
  • Profesyonel hemşirelik uygulamalarına teorik düşünmeyi yansıtır.
  • Seçilen hemşirelik kuram ve modellerini analiz eder.
  • Seçilen bir duruma bir teoriyi uygular.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Kavram, Kavram Türleri, Hemşirelik Kavramı, Meleis’in Kavram Geliştirme Süreci, Kavram Haritaları
2 Felsefe, Felsefe ve Hemşirelik, Bilim, Bilim ve Hemşirelik, Bilim Felsefesi, Hemşirelik Felsefesi
3 Hemşirelikte Bilme Yolları (Empirik Bilme, Estetik Bilme, Etik Bilme, Kişisel Bilme)
4 Paradigma, Model ve Kuram Hemşirelik Modeli ve Kuramlarına Neden Gereksinimimiz Var?
5 Virginia Henderson Temel Gereksinimler Teorisi
6 Dorothy Johnson'ın Davranış Sistemleri Modeli
7 Roy'un Adaptasyon Modeli
8 Arasınav
9 Pender´in Sağlığı Geliştirme Modeli
10 Parse'ın İnsan Olma Modeli, Reed´in Kendisini Gerçekleştirme Teorisi
11 Kolcaba'nın Konfor Teorisi, Ruland ve Moore´unYaşam Sonu Bakım Teorisi
12 Orem Özbakım Teorisi, Leininger Kültürel Bakımda Farklılıklar Teorisi
13 Orem Özbakım Teorisi, Leininger Kültürel Bakımda Farklılıklar Teorisi
14 Phil Barker Tidal Model, Betty Neuman’nın Sistemler Modeli
15 Roper, Logan ve Tierney’in Yaşam Modeli
16 Ders çalışma haftası
17 Yarıyıl sonu sınavı (final)

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 17 1 17
Proje ve Hazırlığı 2 5 10
Ödev ve Hazırlığı 3 0,5 1,5
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 1 1,5 1,5
Sunum ve Hazırlığı 17 2 34
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 3 3,5 10,5
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 1 17 17
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 1 28 28
Teorik Ders Saati 17 4 68
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5
ÖÇ6