Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Doktora - Sağlık Bilimleri Enstitüsü - Hemşirelik

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2016- Hemşirelik Doktora HEM8114 Hemşirelikte Kavramlar ve Kuramlar Seçmeli 1 7,50 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Bu dersin amacı; hemşirelik kavram, kuram ve modellerinin profesyonel hemşirelik uygulamalarına yansıtılmasını ve hemşirelik felsefesinin geliştirilmesini sağlamaktır.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Kavram, Kavram Türleri, Hemşirelik Kavramı, Meleis’in Kavram Geliştirme Süreci, Kavram Haritaları, Felsefe, Felsefe ve Hemşirelik, Bilim, Bilim ve Hemşirelik, Bilim Felsefesi, Hemşirelik Felsefesi, Hemşirelikte Bilme Yolları (Empirik Bilme, Estetik Bilme, Etik Bilme, Kişisel Bilme), Paradigma, Model ve Kuram, Hemşirelik Modeli ve Kuramlarına Neden Gereksinimimiz Var?, Hemşirelik Kuram ve Modelleri (Virginia Henderson Temel Gereksinimler Teorisi, Dorothy Johnson'ın Davranış Sistemleri Modeli, Roy'un Adaptasyon Modeli, Pender´in Sağlığı Geliştirme Modeli, Parse'ın İnsan Olma Modeli, Reed´in Kendisini Gerçekleştirme Teorisi, Kolcaba'nın Konfor Teorisi, Ruland ve Moore´un Yaşam Sonu Bakım Teorisi, Orem Özbakım Teorisi, Leininger Kültürel Bakımda Farklılıklar Teorisi, Phil Barker Tidal Model, Betty Neuman’nın Sistemler Modeli, Roper, Logan ve Tierney’in Yaşam Aktivitelerine Dayalı Hemşirelik Modeli)

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Anlatım/sunum, soru-cevap, tartışma, problem çözme, örnek olay, gözlem, proje, ödev

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

1. McKenna, H. P., Panjnkıhar, M., Murfphy, F. A. (2019). Hemşirelik kuramları, modelleri ve uygulama esasları (Alpar Ş. A., Bahçecik, A. N. Çev. Ed.). Ankara: Akademisyen. 2. Fawcett, F., Madeya S. D. (2005). Contemporary nursing knowledge; analysis and evaluation of nursing models and theories, Philadelphia: F.A. Davis. 3. Alligood, M.R., Tomey, A.M. (2010). Nursing theorists and their work. Philadelphia: Mosby. 4. Chinn, P.L., Kramer, M. K. (2011). Integrated theory and knowledge development in nursing. Philadelphia: Mosby. 5. McEwen M., Wills E. M. (2014). The theoretical basis for Nursing. Chine: Wolters Kluwer Health.

Dersin Web Sayfası

Yok

Öğrenme Çıktıları

  • Hemşirelikte bilme yollarını açıklar.
  • Hemşirelikte kavramların uygulama, eğitim, araştırma ve yönetim üzerindeki etkisini açıklar.
  • Hemşirelik kuram ve modellerine neden gereksinim olduğunu analiz eder.
  • Seçilen hemşirelik kuram ve modellerini analiz eder.
  • Seçilen bir duruma bir teoriyi uygular.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Kavram, Kavram Türleri, Hemşirelik Kavramı, Meleis’in Kavram Geliştirme Süreci, Kavram Haritaları
2 Felsefe, Felsefe ve Hemşirelik, Bilim, Bilim ve Hemşirelik, Bilim Felsefesi, Hemşirelik Felsefesi
3 Hemşirelikte Bilme Yolları (Empirik Bilme, Estetik Bilme, Etik Bilme, Kişisel Bilme)
4 Paradigma, Model ve Kuram Hemşirelik Modeli ve Kuramlarına Neden Gereksinimimiz Var?
5 Virginia Henderson Temel Gereksinimler Teorisi
6 Dorothy Johnson'ın Davranış Sistemleri Modeli
7 Roy'un Adaptasyon Modeli
8 Ara Sınav Haftası
9 Pender´in Sağlığı Geliştirme Modeli
10 Parse'ın İnsan Olma Modeli, Reed´in Kendisini Gerçekleştirme Teorisi
11 Kolcaba'nın Konfor Teorisi, Ruland ve Moore'un Yaşam Sonu Bakım Teorisi
12 Orem Özbakım Teorisi
13 Leininger Kültürel Bakımda Farklılıklar Teorisi
14 Phil Barker Tidal Model, Betty Neuman’nın Sistemler Modeli
15 Roper, Logan ve Tierney’in Yaşam Modeli
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 14 2 28
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 2 28 56
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 3 6,5 19,5
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 1 14 14
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 1 28 28
Teorik Ders Saati 14 3 42
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi