Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Fen-Edebiyat Fakültesi - Sosyoloji (İngilizce)

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Sosyoloji (İngilizce) - Lisans - 2014 SOC2001 History of Sociological Thought I Zorunlu 3 5,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Klasik sosyolojik kuramların, 19. ve 20. yüzyıllara ait farklı ekollerin ve bireysel kuramcıların sosyoloji biliminin gelişimindeki katkıları

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Klasik sosyoloji kuramlarının felsefi temelleri; Marksist sosyoloji; tarihsel ve diyalektik materyalizm; Marksist kuramda yabancılaşma; Marks ve sosyal sınıflar; Durkheim ve pozitivizm; Durkheim sosyolojisinde temel kavramlar; mekanik ve organik dayanışma; intihar biçimleri; Durlheim'ın din sosyolojisi; Weber'in humanist ve yorumcu sosyolojisi; Weber sosyolojisinde temel kavramlar;Weber'in metodolojisi: ideal tip; Ortaçağ'da İbn-i Haldun'un sosyolojik görüşleri; İbn-i Haldun'da asabiyya kavramı; İbn-i Haldun ve uygarlık tarihi

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

1) Kuramcıların biyografileri hakkında bilgi verilmesi, 2) Kuramcıların yaşadıkları tarihsel dönem ve olaylar hakkında bilgi verilmesi, 3) Kuramların felsefi temelleri hakkında tartışma, 4) Kuramların temel kavramlarının görsel olarak yansıtılması, 5) Aktif öğrenme yöntemini kullanarak kuramların kavratılması.

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

İngilizce

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

1. Classical and Modern Social Theory, ed. by Heine Andersen and Lars Bo Kaspersen, Blackwell Publishers, 2000 2. Marx Durkheim Weber foundations of modern social thought, Ken Morrison, Sage 2006, 2nd edition. 3. The Blackwell Companion to Major Social Theorists, ed. by George Ritzer, Blackwell 2000. 4. Readings in Social Theory, ed. by James Farganis, McGraw-Hill, 1996. 5. Sociological Thought: Beyond Eurocentric Theory, ed. by Nahla Abdo, Canadian Scholars' Press, 1996.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Sosyoloji disiplininin cevaplar bulmaya çalıştığı soruları tarihsel açıdan yorumlamak
  • Klasik sosyoloji kuramlarını ve sosyolojik düşünce tarihindeki kuramsal sorunları tartışmak
  • Güncel ve tarihsel sosyal gerçekleri sosyolojik kuramlardan türemiş kavramlar ışığında değerlendirmek
  • Farklı kültürlerdeki sosyal aktörlerin davranışları arkasındaki motivasyonları karşılaştırabilmek
  • Sosyal Bilimlerde çok nedensellik temelinde sosyal gerçeklikleri ilişkilendirerek sosyal problemlerin çözümlerini açıklayabilmek

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Klasik kuramların felsefi temelleri
2 Kalsik kuramların felsefi temelleri
3 Marks ve tarihsel materyalizm
4 Marksist kuramın temel kavramları: artı değer, sömürü, sosyal sınıf, ücretli emek ve sermaye
5 Marksist kuram ve yabancılaşma
6 Pozitivizm ve Durkheim
7 Durkheim ve sosyolojik metodun temel kuralları
8 Ara Sınav
9 Durkheim sosyolojisinde temel kavramlar: iş bölümü, sosyal entegrasyon; anomi
10 Humanist felsefe ve Weber
11 Weber'in yorumcu sosyolojisi
12 Weberci sosyolojinin temel kavramları: sosyal aksiyon, rasyonalite, sınıf, statü, parti ve bürokrasi
13 İbn-i Haldun ve sosyoloji
14 İbn-i Haldun ve asabiyya
15 İbn-i Haldun ve uygarlık tarihi
16 Çalışma haftsaı
17 Final

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 10 1 10
Arasınav ve Hazırlığı 40 1 40
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 75 1 75

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5