Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - İletişim Fakültesi - Gazetecilik

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Gazetecilik - Lisans - 2014 ILT3029 İletişim Felsefesi Seçmeli 5 4,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

İletişimin doğasını, işlevini ve potansiyellerine dair açık seçik fikirlere ulaşmak; iletişimin ne olduğuna dair alternatif teorilerin farkında olmak

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

İletişim felsefesi dersi; iletişimin temel kavramları ile iletişim ve medyaya dair ana teorileri içerir.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Sunum, anlatım, soru-cevap, model üzerinden öğrenme, ödevlendirme, multimedya içeriklerinin analizi, metin analizleri

Staj Durumu

yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

1- H.M. Açıköz, İletişim Felsefesi (Kitap) 2- Şevki Işıklı, Mert Küçükvardar, Bilişim Felsefesi (Kitap) 3- İlgili wikipedia sayfaları

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • İletişime dair temel soru ve kavramların felsefi analizlerini yapar.
  • İletişim kuram ve modellerini tanır.
  • Medyanın işlevine dair eleştirel teorileri tanır.
  • Kurumsallaşmış iletişim kanalları olarak medyanın birey ve toplum üzerindeki epistemolojik, etik ve sosyolojik etkilerini analiz edebilir.
  • İletişim ve bilişimin karşı karşıya olduğu teknik ve felsefi sorunların farkında olur.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 İletişimin yaşamsal değeri: Sibernetik sistemlerde veri alışverişi, hemostasis denge, sistem yaşamının devam etmesi, dinamik etkileşim, veri işleme
2 İletiden İletişime: İleti, kanal, gönderici, alıcı, kodlama, kanal kapasitesi, kod çözümü, geri besleme, yorumlama ve değerlendirme etkinlikleri-1
3 İletiden İletişime: İleti, kanal, gönderici, alıcı, kodlama, kanal kapasitesi, kod çözümü, geri besleme, yorumlama ve değerlendirme etkinlikleri-2
4 İleti türleri, iletişim türleri: Yüz yüze iletişim, ara yüz iletişimi, uzaktan iletişim-etkileşim, yazı, resim, simgeler, ikonlar, metinler, multi medya içerikler,
5 Herbet Schiller’in Medya Emperyalizmi
6 Klasik bilişim kuramı vs. Kuantum bilişim kuramı
7 Söz edimleri kuramı: Konteks, pragmatik, sentaks, semantik; Festinger’in Bilişsel Uyumsuzluk Modeli
8 Ara sınav
9 Kitle iletişim modelleri: Laswell'in ilişim modeli (5W) ; Çerçeveleme Kuramı (Framing Theory)
10 Kurt Lewin'in Eşik Bekçiliği modeli; Gündem Belirleme Teorisi (Agenda-Setting)
11 Schramm Ve Osgood’un Dairesel İletişim Modeli ; - Pasif Izleyiciden Aktif Izleyiciye: Kullanimlar Ve Doyumlar Paradigmasi
12 Gerbner’in Kültürel İletişim Modeli; - Eleştirel İletişim Kuramlar: Frankfurt Okulu
13 Jurgen Habermas’ın İletişimsel Eylem Kuramı
14 Manuel Castells’ın Enformasyon Toplumu
15 Marshall Mc Luhan: Guttenberg Galaksisi
16 Neil Postman: Televizyon, teknoloji ve teknopoli
17 Dönem sonu sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 1 4 4
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 0 0 0
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 1 4 4
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 1 4 4
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 2 8 16
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 2 8 16
Teorik Ders Saati 14 4 56
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5