Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Doktora - Sosyal Bilimler Enstitüsü - Gazetecilik

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Gazetecilik -Doktora -2016 GZT8214 İletişim Yönetimi ve Gazetecilik Seçmeli 1 7,50 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Dersin amacı, öğrencilerin iletişimin yönetiminde medya-siyaset ilişkisinin model ve uygulamalarını görmelerini sağlamaktır. Medya-siyaset-sermaye (ekonomi) ekseninde ilişkilerin durumu, medyanın “dördüncü kuvvet” olması ne anlama geliyor? Siyaset ve medya ilişkileri toplumun siyasal tercihlerini nasıl şekillendiriyor? Sorular ile anayasal-siyasal yapı ve medya hukukunun temel metinleri ile oluşturulan kurallar irdelenerek medyanın konumu değerlendirilmektedir.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

İletişim ve medya alanında kurum kültürünün oluşturulması ve medya kuruluşları üzerinde saygın, yaratıcı ve hızlı, toplum nezdinde güvenilir bir imaj oluşturmak için kurum içi ve dış çevre de yapılması gerekenler analiz edilmektedir. Bu süreçlerde “gazetecinin” rolü başlıca araştırma sorusu olarak irdelenmektedir. Siyaset, medya, iletişim, iktidar, meşruiyet, egemenlik, devlet, demokrasi, sivil toplum ve baskı grupları-kamuoyu, etik ve denetim olgusu dersin çerçevesini oluşturan başlıca başlıklardır.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Teorik anlatım, tartışmacı ve irdeleyici katılım.

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

1. Çiler Dursun, TV Haberlerinde İdeoloji, Ankara: İmge Kitabevi, 2014. 2. İnci Çınarlı, Stratejik İletişim Yönetimi, İstanbul: Beta Basım A.Ş., 2013. 3. Gülbuğ Erol, Reklam ve Medya Planlaması, İstanbul: Beta Basım A.Ş., 2007. 4. Oya Tokgöz, Siyasal İletişimi Anlamak, Ankara: İmge Kitabevi, 2008. 5. Oya Tokgöz, Seçimler Siyasal Reklamlar ve Siyasal İletişim, Ankara: İmge Kitabevi Yayınları, 2010. 6. Yusuf Devran, Siyasal Kampanya Yönetimi: Mesaj, Strateji ve Taktikler, İstanbul: Odak İletişim Yayınları, 2004. 7. Orhan Koloğlu, Osmanlı’da 21. Yüzyılda Basın Tarihi, İstanbul:Pozitif Yayınları, 2013. 8. Münci Kapani, Politika Bilimine Giriş, Ankara: Bilgi Yayınevi, 2013. 9. Bektaş Arsev, Kamuoyu, İletişim ve Demokrasi, İstanbul: Bağlam Yayınları, 2013. 10. Metin Işık, Dünya ve Türkiye Bağlamında Kitle İletişim Sistemleri, Konya:Eğitim Yayınevi, 2012. 11.İrfan Paçacı, Küreselleşme Sürecinde Yönetim ve Medyanın Dönüşümü, Akademi Titiz Yayınları, İstanbul, 2013. 12. İrfan Paçacı, Küresel İletişim, Medya ve Gözetimin Politiği (İletişim Demokrasisi), İstanbul: Doğu Kitabevi, Temmuz 2019. 13.İrfan Paçacı, Küresel Siyaset Mimarisinde Siyaset Biçiminin İkiz Kuleleri (Siyasal İletişimde 'Benzeşme' - Siyaset Biçiminde 'Amerikalılaşma' Etkisi”), (Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi), Marmara İletişim Dergisi Sayı 20, 2013.

Dersin Web Sayfası

https://avesis.marmara.edu.tr/irfan.pacaci

Öğrenme Çıktıları

  • Siyaset ve medyanın tanım ve kapsamını bilir.
  • Medya siyaset ilişkisinin sınırları ve kuralları ile ilgili analiz yapabilir.
  • Demokratik bir sistemde medya yönetiminin esasları üzerine değerlendirme yapabilir.
  • Gazetecinin işlevleri ve yapmaması gerekenleri öğrenir.
  • Medyanın bir “siyaset aracı” olarak kullanılmasının sonuçları ile ilgili değerlendirme yapabilir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Dersin içeriği, yöntem ve çerçevesi ile temel hipotez ve soruların belirlenmesi
2 İletişim olgusu, iletişim sistemleri ve medyanın temel işlevleri
3 Medya, özgürlükler düzeni ve anayasal-siyasal rejim
4 Dördüncü kuvvet olarak medya ve beşinci kuvvet tartışmaları
5 Türk medya düzeni ve medya özgürlüğünün gelişimi
6 Türk siyasal hayatında medya-siyasi iktidar ilişkileri
7 Stratejik iletişim ve iletişim yönetimi
8 Ara Sınav Haftası
9 İletişim hukukunun çerçevesi ve normları
10 Gazeteci kimliği ve patronaj olgusu, medya-siyaset ilişkilerinde “gazetecilik”
11 Kamuoyu medya ilişkisi
12 Küreselleşme sürecinde medya ve enformasyon akışı
13 Medyanın ekonomi politiği ve medyada sahiplik
14 Yeni medya ve internet gazeteciliği
15 Medyanın denetimi ve etik ilkeler
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 15 5 75
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 1 10 10
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 1 18,5 18,5
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 10 3 30
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 12 3 36
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 1 18 18
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5