Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Tezli Yüksek Lisans - Eğitim Bilimleri Enstitüsü - Temel Eğitim

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2017- Sınıf Öğretmenliği SNF7031 İlkokul Eğitiminde Çocuk Edebiyatı Eleştiri ve Kuram Seçmeli 1 6,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Bu derste genel olarak çocuk edebiyatı eleştirisi ve özellikle çocuk edebiyatını şekillendiren farklı anahtar kavram ve fikirler ile kuramlar üzerinde durulacaktır. Böylece yüksek lisans öğrencilerinin, çeşitli türlerdeki çocuk kitaplarını eleştirel olarak nasıl analiz edeceklerini öğrenmeleri, bunu uygulama konusunda uzmanlaşmaları ve dil ve zihinsel becerilerini geliştirmek için ilkokul öğrencilerine yönelik olarak hazırlanan nitelikli çocuk kitaplarını ve metinlerini seçebilme becerisine sahip olmaları amaçlanmaktadır.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Çocuk edebiyatı eserlerinin türleri ve özellikleri (sözlü ve yazılı anlatı türleri), konu özelliklerine göre çocuk edebiyatı türleri (fantastik ve gerçekçi kurgulu türler), şekil özelliklerine göre çocuk edebiyatı türleri (şiir, düz yazı türleri ve resimli türler), çocuk edebiyatına kuramsal yaklaşım (yazar, metin ve okur merkezli kuramlar), çocuk edebiyatı eleştirisi (çocuk edebiyatı ürünlerinin edebi ve pedagojik açıdan biçim ve içerik özelliklerine göre incelenmesi).

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Düz anlatım, tartışma, sunum.

Staj Durumu

Yok.

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Başgöz, İlhan (1986). “Fıkralarımız Üstüne”, Folklora Doğru, İstanbul: Adam Yay., İstanbul Can, Dilek Tüfekçi (2012). Çocuk Edebiyatı Üzerine Bir Araştırma: Tanımlar, Türler ve Teoriler, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir. Ceran, Dilek (2007). Hisar Şiirinde Çocuk, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya. Çevirme, Hülya, (2004), “Şiirsel Halk Edebiyatı Ürünlerinin Çocuğun Dil Eğitimine Katkıları”, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, C. 5, S. 7. Demircan, Candemir (2006) "TÜBİTAK çocuk kitaplığı dizisindeki kitapların dış yapısal ve iç yapısal olarak incelenmesi", Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, C. 2, S. 1. Demirel, Şener (2011). Edebi Metinlerle Çocuk Edebiyatı, Ankara: PegemA Yay. Güleryüz, Hasan (2013). Yaratıcı Çocuk Edebiyatı, Ankara: Edge Akademi Yay. Karatay, Halit (2011). “Çocuk Edebiyatı Metinlerinde Bulunması Gereken Özellikler”, Kuramdan Uygulamaya Çocuk Edebiyatı, Ed. Tacettin Şimşek, Ankara: Grafiker Yay. Nas, Recep (2004). Örneklerle Çocuk Edebiyatı, Bursa: Ezgi Kitabevi. Kartal, Seda Gül. Çocuk Edebiyatı Ders Notları Oğuzkan, Ferhan (2013). Çocuk Edebiyatı, Ankara: Anı Yay. Sever, Sedat; Selahattin Dilidüzgün vd. (2009). İlköğretimde Çocuk Edebiyatı, Ed. Zeliha Güneş, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yay. Şimşek, Tacettin (2002), Çocuk Edebiyatı. Rengârenk Yayınları, Ankara Şimşek, Hüseyin (2001), “XIX. Yüzyıl Çocuk Dergiciliği ve Eğitsel İşlevleri Üzerine”, Milli Eğitim Dergisi. Sayı 151 Şirin, Mustafa Ruhi (2002). 99 Soruda Çocuk Edebiyatı, İstanbul. Şirin, Mustafa Ruhi, Çocuk Edebiyatı Ders Notları, (http://www.cocukvakfi.org.tr/Rapor/CocukEdebiyatiDersNotlari.pdf) Turan, Fethi vd. (2017). “Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Resimli Öykü Kitaplarını Seçme Konusunda Yeterlik Düzeyleri ve Kendi Yeterliklerine İlişkin Algılarının İncelenmesi”, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (1). Ungan, S. (2006). Fabl Türünün Çocuk Edebiyatındaki Yeri ve Günümüzde Bu Türden Yararlanma Olanakları, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Yalçın, Alemdar; Gıyasettin Aytaş, (2003). Çocuk Edebiyatı, Ankara: Akçağ Yay. Yardım, Mehmet Nuri (1987), Çocuk Edebiyatı Yıllığı, İstanbul. Yılar, Ömer; Lokman Turan (2015). Eğitim Fakülteleri İçin Çocuk Edebiyatı, Ankara: PegemA Yay. Yardımcı, Mehmet. “Batı Trakya Türkleri Halk Edebiyatı ve Türk Dünyası Folkloruna Mukayeseli Bir Bakış”, http://turkoloji.cu.edu.tr/HALKBILIM/yardimci_trakya.pdf. Yardımcı, Mehmet (2004). Başlangıçtan Günümüze Türk Halk Şiiri, Ankara: Ürün Yay. Yardımcı, Mehmet; Hüseyin Tuncer (2000). Eğitim Fakülteleri İçin Çocuk Edebiyatı. Ankara: Ürün Yay.

Dersin Web Sayfası

Yok

Öğrenme Çıktıları

  • Çocuk edebiyatı türlerini tanıma ve bunların işlevini açıklayabilme.
  • Çocuk edebiyatını şekillendiren farklı anahtar kavram ve fikirleri bilme ve tanıma.
  • Çocuk edebiyatı ürünlerini incelemek için gerekli olan çeşitli edebiyat kuramlarını bilme ve tanıma.
  • Çocuk kitaplarını eleştirel bir yaklaşımla inceleyebilme.
  • Dünya ve Türk çocuk edebiyatının ana çizgilerini bilebilme

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Edebiyat, çocuk ve çocuk edebiyatı kavramları
2 Çocuk, çocukluk ve çocuk edebiyatı kavramlarının tarihsel gelişimi
3 Çocuk edebiyatı türleri ve özellikleri (sözlü türler)
4 Çocuk edebiyatı türleri ve özellikleri (yazılı türler)
5 Konu özelliklerine göre çocuk edebiyatı türleri (fantastik kurgulu türler)
6 Konu özelliklerine göre çocuk edebiyatı türleri (gerçekçi kurgulu türler)
7 Şekil özelliklerine göre çocuk edebiyatı türleri (şiir, düz yazı ve resimli türler)
8 Ara Sınav Haftası
9 Çocuk edebiyatı kuramları (yazar merkezli kuramlar)
10 Çocuk edebiyatı kuramları (metin merkezli kuramlar)
11 Çocuk edebiyatı kuramları (okur merkezli kuramlar)
12 Edebiyat eleştirisi ve çocuk edebiyatında eleştiri
13 Çocuk edebiyatı ürünlerini edebi ve pedagojik açıdan inceleme
14 Çocuk edebiyatı ürünlerini edebi ve pedagojik açıdan inceleme
15 Çocuk edebiyatı ürünlerini edebi ve pedagojik açıdan inceleme
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 2 28 56
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 0 0 0
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 1 14 14
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 1 14 14
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 1 14 14
Teorik Ders Saati 3 14 42
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5