Müfredat Adı | Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | Dönem | AKTS | Teorik | Uygulama |
2017- Sınıf Öğretmenliği | SNF7031 | İlkokul Eğitiminde Çocuk Edebiyatı Eleştiri ve Kuram | Seçmeli | 1 | 6,00 | 3 | 0 |
Müfredat Adı | Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | Dönem | AKTS | Teorik | Uygulama |
2017- Sınıf Öğretmenliği | SNF7031 | İlkokul Eğitiminde Çocuk Edebiyatı Eleştiri ve Kuram | Seçmeli | 1 | 6,00 | 3 | 0 |
Bu derste genel olarak çocuk edebiyatı eleştirisi ve özellikle çocuk edebiyatını şekillendiren farklı anahtar kavram ve fikirler ile kuramlar üzerinde durulacaktır. Böylece yüksek lisans öğrencilerinin, çeşitli türlerdeki çocuk kitaplarını eleştirel olarak nasıl analiz edeceklerini öğrenmeleri, bunu uygulama konusunda uzmanlaşmaları ve dil ve zihinsel becerilerini geliştirmek için ilkokul öğrencilerine yönelik olarak hazırlanan nitelikli çocuk kitaplarını ve metinlerini seçebilme becerisine sahip olmaları amaçlanmaktadır.
-
Çocuk edebiyatı eserlerinin türleri ve özellikleri (sözlü ve yazılı anlatı türleri), konu özelliklerine göre çocuk edebiyatı türleri (fantastik ve gerçekçi kurgulu türler), şekil özelliklerine göre çocuk edebiyatı türleri (şiir, düz yazı türleri ve resimli türler), çocuk edebiyatına kuramsal yaklaşım (yazar, metin ve okur merkezli kuramlar), çocuk edebiyatı eleştirisi (çocuk edebiyatı ürünlerinin edebi ve pedagojik açıdan biçim ve içerik özelliklerine göre incelenmesi).
Düz anlatım, tartışma, sunum.
Yok.
Türkçe
Başgöz, İlhan (1986). “Fıkralarımız Üstüne”, Folklora Doğru, İstanbul: Adam Yay., İstanbul Can, Dilek Tüfekçi (2012). Çocuk Edebiyatı Üzerine Bir Araştırma: Tanımlar, Türler ve Teoriler, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir. Ceran, Dilek (2007). Hisar Şiirinde Çocuk, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya. Çevirme, Hülya, (2004), “Şiirsel Halk Edebiyatı Ürünlerinin Çocuğun Dil Eğitimine Katkıları”, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, C. 5, S. 7. Demircan, Candemir (2006) "TÜBİTAK çocuk kitaplığı dizisindeki kitapların dış yapısal ve iç yapısal olarak incelenmesi", Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, C. 2, S. 1. Demirel, Şener (2011). Edebi Metinlerle Çocuk Edebiyatı, Ankara: PegemA Yay. Güleryüz, Hasan (2013). Yaratıcı Çocuk Edebiyatı, Ankara: Edge Akademi Yay. Karatay, Halit (2011). “Çocuk Edebiyatı Metinlerinde Bulunması Gereken Özellikler”, Kuramdan Uygulamaya Çocuk Edebiyatı, Ed. Tacettin Şimşek, Ankara: Grafiker Yay. Nas, Recep (2004). Örneklerle Çocuk Edebiyatı, Bursa: Ezgi Kitabevi. Kartal, Seda Gül. Çocuk Edebiyatı Ders Notları Oğuzkan, Ferhan (2013). Çocuk Edebiyatı, Ankara: Anı Yay. Sever, Sedat; Selahattin Dilidüzgün vd. (2009). İlköğretimde Çocuk Edebiyatı, Ed. Zeliha Güneş, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yay. Şimşek, Tacettin (2002), Çocuk Edebiyatı. Rengârenk Yayınları, Ankara Şimşek, Hüseyin (2001), “XIX. Yüzyıl Çocuk Dergiciliği ve Eğitsel İşlevleri Üzerine”, Milli Eğitim Dergisi. Sayı 151 Şirin, Mustafa Ruhi (2002). 99 Soruda Çocuk Edebiyatı, İstanbul. Şirin, Mustafa Ruhi, Çocuk Edebiyatı Ders Notları, (http://www.cocukvakfi.org.tr/Rapor/CocukEdebiyatiDersNotlari.pdf) Turan, Fethi vd. (2017). “Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Resimli Öykü Kitaplarını Seçme Konusunda Yeterlik Düzeyleri ve Kendi Yeterliklerine İlişkin Algılarının İncelenmesi”, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (1). Ungan, S. (2006). Fabl Türünün Çocuk Edebiyatındaki Yeri ve Günümüzde Bu Türden Yararlanma Olanakları, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Yalçın, Alemdar; Gıyasettin Aytaş, (2003). Çocuk Edebiyatı, Ankara: Akçağ Yay. Yardım, Mehmet Nuri (1987), Çocuk Edebiyatı Yıllığı, İstanbul. Yılar, Ömer; Lokman Turan (2015). Eğitim Fakülteleri İçin Çocuk Edebiyatı, Ankara: PegemA Yay. Yardımcı, Mehmet. “Batı Trakya Türkleri Halk Edebiyatı ve Türk Dünyası Folkloruna Mukayeseli Bir Bakış”, http://turkoloji.cu.edu.tr/HALKBILIM/yardimci_trakya.pdf. Yardımcı, Mehmet (2004). Başlangıçtan Günümüze Türk Halk Şiiri, Ankara: Ürün Yay. Yardımcı, Mehmet; Hüseyin Tuncer (2000). Eğitim Fakülteleri İçin Çocuk Edebiyatı. Ankara: Ürün Yay.
Yok
Hafta | Teorik |
---|---|
1 | Edebiyat, çocuk ve çocuk edebiyatı kavramları |
2 | Çocuk, çocukluk ve çocuk edebiyatı kavramlarının tarihsel gelişimi |
3 | Çocuk edebiyatı türleri ve özellikleri (sözlü türler) |
4 | Çocuk edebiyatı türleri ve özellikleri (yazılı türler) |
5 | Konu özelliklerine göre çocuk edebiyatı türleri (fantastik kurgulu türler) |
6 | Konu özelliklerine göre çocuk edebiyatı türleri (gerçekçi kurgulu türler) |
7 | Şekil özelliklerine göre çocuk edebiyatı türleri (şiir, düz yazı ve resimli türler) |
8 | Ara Sınav Haftası |
9 | Çocuk edebiyatı kuramları (yazar merkezli kuramlar) |
10 | Çocuk edebiyatı kuramları (metin merkezli kuramlar) |
11 | Çocuk edebiyatı kuramları (okur merkezli kuramlar) |
12 | Edebiyat eleştirisi ve çocuk edebiyatında eleştiri |
13 | Çocuk edebiyatı ürünlerini edebi ve pedagojik açıdan inceleme |
14 | Çocuk edebiyatı ürünlerini edebi ve pedagojik açıdan inceleme |
15 | Çocuk edebiyatı ürünlerini edebi ve pedagojik açıdan inceleme |
16 | Ders Çalışma Haftası |
17 | Yarı Yıl Sonu Sınavı |
Değerlendirme | Değer |
---|---|
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Değer |
Final Sınavı | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma | 2 | 28 | 56 |
Proje ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ödev ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Atölye ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Sunum ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Seminer ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Demo ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Araştırma ve Hazırlığı | 1 | 14 | 14 |
Rapor ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Arasınav ve Hazırlığı | 1 | 14 | 14 |
Kısa Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Final ve Hazırlığı | 1 | 14 | 14 |
Teorik Ders Saati | 3 | 14 | 42 |
Uygulama Ders Saati | 0 | 0 | 0 |
ÖÇ1 | |||||||||||||||
ÖÇ2 | |||||||||||||||
ÖÇ3 | |||||||||||||||
ÖÇ4 | |||||||||||||||
ÖÇ5 |