Müfredat Adı | Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | Dönem | AKTS | Teorik | Uygulama |
Sınıf Öğretmenliği (İÖ) (Ana Müfredat) | SNF303 | İlkokuma ve Yazma Öğretimi | Zorunlu | 5 | 4,00 | 3 | 0 |
Müfredat Adı | Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | Dönem | AKTS | Teorik | Uygulama |
Sınıf Öğretmenliği (İÖ) (Ana Müfredat) | SNF303 | İlkokuma ve Yazma Öğretimi | Zorunlu | 5 | 4,00 | 3 | 0 |
1.Dünya dilleri, Türkçe’nin tarih-akrabalık ve biçimsel özellikleri açısından bu diller içindeki yeri, önemi ve bu yapısal özelliklerin ilk okuma-yazma öğretimine etkisi hakkında yeterli bilgiye sahip olma 2. Türkçe ve ilk okuma - yazma öğretiminin amaç ve ilkelerini bilme 3. Dinleme, konuşma, okuma, yazma, görsel okuma ve görsel sunu öğrenme alanları hakkında yeterli bilgiye sahip olma 4. ilk okuma - yazma öğretiminin önemini, öğretmenin bu eğitim-öğretimdeki yerini, sorumluluğunu ve önemini, birinci sınıf öğretmeninin genel niteliklerini ve eğitim-öğretim faaliyetlerinde göz önünde bulundurması gereken önemli hususları, ilk okuma - yazma öğretiminin genel esaslarını ve öğretmenin önemini bilme ve yaşam biçimi haline getirme 5. Birinci sınıf öğrencilerinin gelişim özellikleri, temel nitelikleri ve bu doğrultuda ilk okuma-yazma öğretiminde verimsizlik ve başarısızlık sebepleri hakkında bilgi birikimine sahip olma 6.Ilk okuma - yazma öğretimindeki metotları üstünlük ve sınırları ile bilme, uygulama 7. Başta planlama olmak üzere öğretime iyi bir hazırlık yapma becerisini etkin şekilde kullanma 8.Ses temelli cümle yönteminin aşamalarını bilme, özelde ilk okuma - yazma öğretimi genelde ise ilköğretimde kaliteyi, verimliliği artırmada duyarlı olma.
-
Dinleme, konuşma, görsel okuma ve görsel sunu; okuma-yazma öğrenme alanları tanım ve süreçleri ile öğrenme alanları arasındaki ilişki, Türkçenin özellikleri, bu özelliklerin ilkokuma ve yazma öğretimine etkisi; ilkokuma ve yazma öğretiminin amaç ve ilkeleri, birinci sınıf öğretmeninin ve öğrencilerinin temel özellikleri; ilkokuma ve yazma öğretiminde verimsizlik-başarısızlık nedenleri, ilkokuma ve yazma öğretiminde kullanılan araç-gereçler(özellik ve etkileri, bu araçların seçimi, oluşturulması ve kullanımı); ilkokuma ve yazma öğretiminde uygulanan yöntemler (tanımları, özellikleri, sınıflandırılması, uygulamaları, yöntemlerin üstünlük ve sınırlılıkları); ses esaslı cümle yöntemi( tanımı, ilkeleri, özellikleri, aşamaları ve uygulaması), ses esaslı cümle yönteminin aşamaları doğrultusunda okuma ve yazma öğretimi uygulamaları.
Anlatım Tekniği, Gösterip yaptırma, Grup Tartışması, Sunum ve Sınıf Tartışması
Yok
Türkçe
Okuma Yazma Öğretimi ve Beyin Teknolojisi, Firdevs GÜNEŞ,Ocak Yayn., Ank., 1997 Oyunlarla Okuma-Yazma Öğretimi, A.Durmuş, Nobel Dağıtım, İst: 2006.. "Türkçe ve İlkokuma Yazma Öğretimi, Kadir-Sultan Bilge KESKİNKILIÇ, Pegem A Yayıncılıık, Ank.: 2006. " Cumhuriyet Dönemi İlköğretim Okulları Türkçe Programları, Fahri TEMİZYÜREK, Ahmet BALCI, Nobel Yayın Dağıtım, Ank: 2006. İlkokuma Yazma Öğretimi, Recep NAS, Ezgi Kitapevi, Bursa, 2001 İlkokuma-Yazma Öğretimi, Necati CEMALOĞLU-Kamil YILDIRIM, Nobel Yayın Dağıtım, Ank.:2006. İlköğretim Okulu Ders Programları ve Öğretim Klavuzları 1-5 sınıflar 2005-2006, Tasarım: Mehmet Vural, Erzurum: Yakutiye Yayıncılık, 2008. İlTürkçe İlkokuma Yazma Öğretimi Kuram ve Uygulamaları, Hasan GÜLERYÜZ, Pegem A Yayıncılık, Ank.: 2004 Oyunlarla İlkokuma Yazma Öğretimi, Niyazi TAN, Milli Eğitim Basımevi, İst., 1998 Örneklerle Çocuk Edebiyatı, Recep NAS, Ezgi Kitapevi, Bursa, 2002 Türkçe İlk Okuma Yazma Öğretimi, Hayati AKYOL, Pegem A Yayıncılıık, Ank.: 2006. Uygulama Örnekleriyle İlk Okuma-Yazma Öğretimi-Ses Temelli Cümle Öğretimi, Zeynep Aydın YILMAZ, Nobel Yayın Dağıtım, Ank.:2006.
-
Hafta | Teorik |
---|---|
1 | Öğrencilere öğretim programının dağıtımı ve dersin tanımı, hedefleri, kazanımları, içeriği, yöntemler, kaynaklar ve değerlendirme yönlerinden öğrencilerin genel olarak bilgilendirilmesi. |
2 | Dil, dünya dilleri, Türkçe’nin tarihi gelişimi. Akrabalık ve biçimsel özelliklerine göre diller ve Türkçe’nin yeri, Türkçe’nin yapısal özelliklerinin ilk okuma-yazma öğretimine etkisi. |
3 | Türkçe Öğretim Programı; dinleme, konuşma, okuma, yazma, görsel okuma ve görsel sunu öğrenme alanları. Anadil, öğretimi ve önemi, anadil etkinliklerinin-konuşma, dinleme, okuma, yazma, görsel okuma ve görsel sunu- tanımı, Türkçe öğretimi ve ilk okuma-yazma öğretiminin amaç ve ilkeleri. |
4 | İlk okuma-yazma öğretiminde öğretmenin sorumluluğu, birinci sınıf öğretmeninin genel nitelikleri, eğitim öğretim faaliyetlerinde göz önünde bulundurulması gereken önemli hususlar, ilk okuma-yazma öğretiminin genel esasları ve öğretmenin önem ve rolü. |
5 | İlk okuma - yazma dönemi çocuğunun gelişim özellikleri (fiziksel, zihinsel, sosyal ve duygusal). İlk okuma-yazma öğretiminde verimsizlik-başarısızlık sebepleri, Okul olgunluğu. |
6 | İlk okuma-yazma öğretiminde yöntemler |
7 | İlk okuma-yazma öğretimine hazırlık; okul eğitim-öğretime açılmadan önce öğrencilerin çevre özellikle aile içinde ve öğretmenin hazırlıkları. |
8 | vize haftası |
9 | İlk okuma-yazma öğretimine hazırlık; okul eğitim-öğretime açlmadan önce öğrencilerin çevre özellikle aile içinde ve öğretmenin hazırlıkları. |
10 | Eğitim-öğretime başlandığında öğrenci ile birlikte ilk okuma-yazmaya yönelik çeşitli yönlerden yapılacak hazırlıklar. |
11 | Yeni İlköğretim Okulu Ders Programları ve ilk okuma-yazma öğretimi. Ses temelli cümle yöntemi; özellikleri, ilkeleri ve aşamaları. |
12 | Ses temelli cümle öğretiminin aşamaları; İlk okuma-yazmaya hazırlık, ilk okuma-yazmaya başlama ve ilerleme, okur yazarlığa ulaşma. Genel hazırlık, okumaya hazırlık ve yazmaya hazırlık. |
13 | Ses temelli cümle yöntemi ile okuma yazmaya başlama ve ilerleme; harfin sesini hissettirme ve tanıtma, harfin sesini okutma ve yazdırma, sesten heceler, hecelerden kelimeler, kelimelerden cümleler ve metinler oluşturma. Okur yazarlığa ulaşma. 1. Ses (harf) grubu ( e, l, a, t ) ile uygulama çalışmaları. |
14 | Uygulama örnek ve çalışmaları. Öğrencilerin geliştirdikleri, hazırladıkları oyun modellerinin sınıf ortamına taşınıp değerlendirilmesi. |
15 | Uygulama örnek ve çalışmaları. Öğrencilerin geliştirdikleri, hazırladıkları oyun modellerinin sınıf ortamına taşınıp değerlendirilmesi. |
16 | çalışma haftası |
17 | final haftası |
Değerlendirme | Değer |
---|---|
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Değer |
Final Sınavı | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma | 1 | 3 | 3 |
Ödev ve Hazırlığı | 2 | 10 | 20 |
Sunum ve Hazırlığı | 3 | 10 | 30 |
Rapor ve Hazırlığı | 2 | 10 | 20 |
Arasınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Final ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
ÖÇ1 | |||||||||||||
ÖÇ2 | |||||||||||||
ÖÇ3 | |||||||||||||
ÖÇ4 | |||||||||||||
ÖÇ5 | |||||||||||||
ÖÇ6 | |||||||||||||
ÖÇ7 | |||||||||||||
ÖÇ8 |