Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Mühendislik Fakültesi - Bilgisayar Mühendisliği (İngilizce)

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2020-Bilgisayar Mühendisliği (İngilizce) -Anadal OB2040 Industrial Psychology Zorunlu 2 3,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Bu ders, araştırma yöntemleri, personel seçimi, eğitim, performans değerlendirme, çalışan motivasyonu ve iş tatmini gibi endüstriyel / örgütsel psikoloji alanında önemli konularında öğrencilere bilgi sağlamak için tasarlanmıştır.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

E/Ö Psikolojide Araştırma Yöntemleri Karar Alma Standartları Personel Kararları örgütsel Öğrenme Performans Yönetimi Örgütler ve Örgütsel Değişim Takımlar ve Takım Çalışması Örgütsel Tutum ve Davranış İş Sağlığı iş Motivasyonu

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Ders notları, ödev vererek öğretme, tartışma ortamında öğrenme

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

İngilizce

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

1)ARGYLE, Michael (1989). The Social Psychology of Work, Penguin Books, London 2)DeLEON, Emmanuelle (1993). Industrial Psychology, Rex Book Store, Manila, Philippines. 3)DECENZO, David. A. and Robbins, Stephen P. (1999). Human Resource Management, sixth edition, John Wiley& Sons, Inc., New York and Toronto.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Endüstriyel psikolojinin kuzen disiplinlerini numaralandırır. Endüstriyel psikolojinin kuzen disiplinlerini numaralandırın. Endüstriyel psikolojinin kuzen disiplinlerini numaralandırır.
  • F. Taylor'un Bilimsel Yönetim Teorisini tartışır
  • Bürokrasiden bahsederken ne görmesi gerektiğini bilir.
  • Bu alandaki İnsan İlişkileri hareketi hakkında konuşabilir.
  • Çalışan motivasyonu nasıl daha fazla artırılabileceğini bilir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Introduction to Industrial Psychology; first actual realizations of related ideas in Turkey in 1950s.
2 What is Work and Why Do We Ever Work? (An approach according to the sociology of work).
3 Work Organizations and Bureaucracy as an Early Model as proposed by Max Weber.
4 Early Organization Studies@ Taylor’s Scientific Management Theory and Classical Organization Theory by Fayol at all. Structure and time-motion relations are considered. As for the human element, only economical motivation is yet recognized and thus payment for piece-wise task accomplishment is introduced.
5 A Serendipity Example@ Hawthorne Studies at an electrical company near Chicago and the Discovery of Human Factors. Elton Mayo’s team is surprised with the results. The new conditions prepared by the experimenters creates a favorable atmosphere for the female workers and this sheer fact is also interfering with the investigation as it came to be known as the Hawthorne effect. This is a minor problem and no study is ideal, anyhow. The peculiar discovery in further stages shows that team solidarit
6 Human Relations Movement, McGregor’s Approach and Maslow’s Famous Hierarchical Model of Needs (the Pyramid).
7 Other Motivation Theories and Job Satisfaction. Two other motivation theories roughly approximating Maslow’s model are ERG Theory and F. Herzberg’s Theory.
8 Midterm Exam
9 Expectancy Theory of Victor Vroom and Equity Theory of Stacy Adams.
10 Modern Understanding of Management. International Emulations and Considerations on Management (The American way, the Japanese way and the in-between Z- modeling).
11 Better Communication in Work Place; elements of communication, directions of communication (upward, downward and sideway flow). Ways to eliminate misunderstandings are considered.
12 The Individual and Group Dynamics in Organizations; conformity, solidarity, cliques. Conflict and Personal Adjustment in the Work Organization.
13 Supervision and Various Theories of Leadership (The difference between a manager / head and the real leader is especially stressed. Again, a 100 % “example” of any individual model being rare in real life; most actual supervisors are recognized as combinations of leaders and managers in miscellaneous proportions.
14 Personnel Selection and Techniques of Appraisal (odds and pros of certain performance evaluation methods); On-the-Job-Learning; Decision-Making in Organizations (Common methods like creativity-stimulating brain storming and Delphi-technique).
15 Counterproductive Behavior in Organizations and appropriate Measures for Their Elimination; Organizational Change and Resistance to Change; Good Mannerism at the Work Place.
16 Study Week
17 Final Exam

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 1 20 20
Arasınav ve Hazırlığı 1 25 25
Final ve Hazırlığı 1 30 30

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5
ÖÇ6
ÖÇ7