Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi - Sosyoloji (İngilizce)

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2022 - Sosyoloji (İngilizce) - Lisans SOC1003 Introduction to Anthropology Zorunlu 1 6,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Bu ders, sosyal-kültürel antropolojideki bazı temel kavramsal ve metodolojik tartışmalara giriş niteliğindedir. Disiplinin tarihsel olarak anlaşılmasının yanında, etnografik örnekler aracılığıyla bu ders, kültür, ırk, etnik köken, cinsiyet ve din gibi sosyal-kültürel antropolojideki temel temaları ve toplumdaki sosyal farklılıkları, sosyal yapının heterojenliğini ve sosyal ilişkilerin yapılarını anlamak için iç içe geçmiş ilişkilerini ve farklı “kültürel” ortamlarda çalışan inanç sistemleri inceler. Bu bakış açısıyla, dersin amacı deneyimlerimize antropolojik bir bakış açısının ne olduğu ve içinde yaşadığımız dünya ile eleştirel bir ilişki kurmamız için bize nasıl yardımcı olacağı hakkında bir anlayış sunmaktır. Bu ders, öğrencilere çok çeşitli insani deneyimleri (kültürel, etnik, ırksal, cinsiyetlendirilmiş, sınıfsal, dini), bunların sosyal, politik, ekonomik ve tarihi bağlamlarla ilişkilerini ve etnografik yöntemleri anlamalarını sağlayacaktır. Böylece, öğrenciler kültürel çeşitliliği, deneyimlerdeki bağlamsal farklılıkları ve güç ilişkilerini dikkate alarak insanlarla çalışma becerisini geliştirmeye başlayacaklar.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Sosyal Bilimlerin Tarihi ve Antropoloji. Antropoloji disiplinin tarihsel gelişimi, kapsamı ve diğer insan bilimleriyle ilişkiler. Antropolojik Bakış Açısı. Evrensellik, kültürel görelilik, etnik-merkezcilik ve bütüncüllük. Kişi ve Toplum. Kültür, toplum ve birey. Analitik Bir Kültür Kavramına Doğru. Alan Çalışması ve Yorumlanması. Bir bilgi sahası olarak katılımcı gözlem ve etnografya. Akrabalık ve Soydanlık. Akrabalık, sosyal örgütlenme ve işbirliği. Soy sistemleri. Ensest ve egzogami. Miras ve veraset.ilişkileri. Evlilik ve İttifak. Evlilik ve evlilik türleri. Çeyiz ve başlık. Karşılıklılık. Cinsiyet ve Yaş. Toplumsal cinsiyet, biyolojik cinsiyet ve cinsellik. Yaş ve geçiş ritüelleri. Evlilik ve ölüm törenleri. Cinsiyet ve Toplumsal Cinsiyet. Evlilik, Aile ve Hane. Ekonomik Sistemler. Üretim sistemleri, dağıtım ve mübadele ilişkileri. Ekonominin tanımlanması ve genel bir ekonomi anlayışına doğru. Hiyerarşi ve Sosyal Hiyerarşi. Kast ve sosyal hareketlilik. Sınıflar ve katmanlar. Sosyal sınıflar ve statü grupları. Din ve Dinin Kökenleri. Din ve Ritüel. Mitler. Büyü. Etnisite. Güç ve aidiyet ilişkileri. Kültür ve Kişilik. Kişilik, örnek tip ve ulusal karakter.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Bu derste, her bir haftanın konusu ve hedefleriyle bağlantılı olarak aşağıdaki öğrenme yetkinlikleri ve yöntemler izlenmektedir: Derse ilişkin önceden oluşturulmuş temel soruların paylaşılması ve tartışılması, İlgili belli kavramların tahtada veya tepegöz yoluyla tanıtılması ve ayrıntılı yorumlanmasının yanı sıra söz konusu kavramlara yakın başka kavramların kısaca gözden geçirilmesi ve ayrımlarının vurgulanması, Derse ilişkin önceden hazırlanmış görsel materyalin (şemalar, haritalar, soy ağaçları, biyografik malzeme) tepegöz yoluyla veya öğrencilerle doğrudan paylaşarak tartışılması ve birlikte yorumlanması, Daha önce hazırlanmış ve dersin genel sorularıyla bağlantılı tepegöz sunumu, Her bir dersin sonunda bir sonraki haftanın konu başlıklarının paylaşılması.

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

İngilizce

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Required Readings: Abu-Lughod, Lila. (2002) “Do Muslim Women Really Need Saving? Anthropological Reflections on Cultural Relativism and its Others.” American Anthropologist 104(3), pp. 783- 790. Aras, R. (2013) “State Sovereignty and the Politics of Fear: Ethnography of Political Violence and the Kurdish Struggle in Turkey” In C. Güneş and W. Zeydanlıoğlu (ed.) The Kurdish Question in Turkey: New Perspectives on Violence, Representation and Reconciliation. London and NY: Routledge, pp. 89-113. Asad, T. (2002) “From the History of Colonial Anthropology to the Anthropology of Western Hegemony” in Colonial Situations: Essays on the Contextualization of Ethnographic Knowledge (ed) George W. Stocking, University of Wisconsin Press, pp. 314-324. Bourdieu, P. (1984) “The Habitus and the Space of Lifestyles” In Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste. Cambridge: Harvard Uni.Press pp. 166-222. Franz Boas. 1888 & 1905. “Tylor’s “Adhesions” and the Distribution of Myth-Elements” and “The Mythologies of Indians.” A Franz Boas Reader: The Shaping of American Anthropology, 1883-1911. George Stocking, ed., pp. 129-148. Bronislaw Malinowski. 1922. “Introduction: The Subject, Method and Scope of this Inquiry.” Argonauts of the Western Pacific. pp. 1-25. Margaret Mead. 1928. “Introduction” and “A Day in Samoa.” Coming of Age in Samoa. pp. 1-19. Carla Freeman (1998) “Designing Women: Corporate Discipline and Barbados’s Off-Shore Pink-Collar Sector,” Cultural Anthropology, vol. 8, no.2, pp. 169-186. Clancy, M. (2002) “Introduction: Taking People Seriously” In J. Mac Clancy (ed.) Exotic No More: Anthropology on the Front Lines. The University of Chicago Press, pp. 1-15. Foucault, M. (1980) Power/Knowledge: Selected Interviews and Other Writings (ed. Colin Cordon), New York: Pantheon Books. Geertz, Clifford. (1973) “Thick Description: Toward an Interpretive Theory of Culture.” In The Interpretation of Cultures. Basic Books. pp. 1-32. Gökarıksel, B. and Secor, A.J. (2012) “‘Even I was tempted’: The moral ambivalence and ethical practice of veiling-fashion in Turkey.” Annals of the Association of American Geographers, Vol 102 (4): 845-862. Gupta, A. and Ferguson, J. (1992) “Beyond "Culture": Space, Identity, and the Politics of Difference” Cultural Anthropology, Vol. 7, No. 1. (Feb., 1992), pp. 6-23. Khaldun, Ibn (1967). “Preliminary remarks,” “Introduction,” “First Precatory Discussion,” in The Muqaddimah, trans. Franz Rosenthal. New York: Princeton Univ. Press pp.: 5-11; 54-89 (PDF page numbers). Lawrence H. Gerstein, Clare Rountree & Alicia Ordonez (2007) An anthropological perspective on multicultural counselling, Counselling Psychology Quarterly, 20:4, 375-400. Low Setha, (2014) “Spatializing Culture: An Engaged Anthropological Approach to Space and Place.” In The People, Place and Space Reader. J. Gieseking, W. Mangold, C. Katz, S. Low and Saegert, eds. New York and London: Routledge. pp.34-39. Navaro-Yashin, Yael, (2002). “The Market for Identities: Buying and Selling Secularity and Islam,” in Faces of the State: Secularism and Public Life in Turkey. Princeton: Princeton University Press. Pages 78-113. Scheper-Hughes, N. (2012[1992]) “Mother’s Love: Death without Weeping,” In Conformity and Conflict, Pearson. Turam B. (2013) “The Primacy of Space in Politics: Bargaining Rights, Freedom and Power in an Istanbul Neighborhood” International Journal of Urban and Regional Research Vol. 37/2, pp. 409-429. Thomas Hylland Eriksen (1996). Small Places, Large Issues: An Introduction to Social and Cultural Anthropology. Universitetsforlaget-Norway. (Türkçe çeviri: 2009, Birleşik Yayınevi,Thomas Hylland Eriksen / Finn Sivert Nielsen, (20001). A History of Anthropology. Pluto Press. (Türkçe çev. 2010, İletişim Yayınları), Jeremy MacClancy (ed.) (2002), Exotic No More: Anthropology on the Front Lines. The University of Chicago Press. USA. Roger M. Keesing (1981). Cultural Anthropology a Contemporary Perspective. (Second Edition). CBS College Publishing. Open the Social Sciences – Raport of the Gulbenkian Commission on the Resucructuring of the Social Sciences (1996 ), Stanfort University Press. Daniel G. Bates (1990) Cultural Anthropology a Contemporary Perspective. (Second Edition). CBS College Publishing.,Daniel G. Bates, Fred Plog. Cultural Anthropology. New york. Robert Bocock, "The Cultural Formations of Modern Society", Stuart Hall, David Held, Don Hubert, and Kenneth Thompson ed., Modernity An Introduction to Modern Societies 1. Blackwell Publishers., Raymond Williams (1988), Keywords: A vocabulary of culture and society – Fontana Press, London. Akbar S.A. (1984), "Al-Beruni: The First Anthropologist", RAIN 60: 9-10. Chaabani, Hassen. (2012). Insights on the history of Anthropology: its emergence in the wider Middle East before it existed as a discipline. International Journal of Modern Anthropology. volume 1, pp. 80-87. Al-Beruni 1964. Alberuni's India, ed. and Preface E.C. Sachau. Two volumes in one. S. Chand and Co., Delhi, pp. 17-26. Ibn Battuta (1953) The Rehla of Ibn Battuta Baroda: Oriental Institute, pp. 1-11. James Clifford. 1986. “Introduction: Partial Truths.” Writing Culture: The Poetics and Politics of Ethnography. Clifford and George Marcus, eds., pp. 1-27. Dawson, A. (Ed.), Hockey, J. (Ed.), James, A. (Ed.). (1997). After Writing Culture. London: Routledge, 1-15. Mahmood, Saba. 2012. Politics of Piety: The Islamic Revival and the Feminist Subject. Princeton, N.J.: Princeton University Press, pp. 1-29. Suggested Readings: Germaine Tillion (2007), My Cousin, My Husband: Clans And Kinship In Mediterranean Societies. Translator: Quintin Hoare. Introduction: Deniz Kandiyoti. Saqi Books. Sidney W. Mintz (1985), Sweetness and Power – The Place of Sugar in modern History -, (Türkçe çeviri: 1997, Kabalcı Yayınevi), Richard Kieckhefer (1989), Magic in the Middle Ages, Cambridge University Press, Georges Vigarello (1996), Temiz ve Kirli – Ortaçağ’dan Günümüze Vücut Bakımının Tarihi – Çev. Zühre İlkgelen – Kabalcı Yayınevi.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Bu dersi başarıyla tamamlayan bir öğrenci Toplumların ve kültürlerin karşılaştırılmalı olarak incelenmesi perspektifini edinecektir
  • Bu dersi başarıyla tamamlayan bir öğrenci Modern sosyal bilimlerin ortaya çıkışı sürecinde, antropolojinin tarihsel gelişimini diğer sosyal bilimlerle bağlantılı olarak açıklayabilecektir.
  • Bu dersi başarıyla tamamlayan bir öğrenci Antropolojinin temel kuramsal ilkelerini öğrenecektir.
  • Bu dersi başarıyla tamamlayan bir öğrenci Antropolojinin temel kavramlarını yorumlayabilecektir.
  • Bu dersi başarıyla tamamlayan bir öğrenci Antropolojinin yönteme ilişkin bakış açısını, saha çalışmasını ve etnografik yöntemi kavramayı başaracaktır.
  • Bu dersi başarıyla tamamlayan bir öğrenci Antropolojik bilgi ve araştırmaya ilişkin belli bir bakış açısına sahip olacaktır.
  • Bu dersi başarıyla tamamlayan bir öğrenci Antropoloji ve sosyoloji arasındaki bağlantıları kurabilecektir.
  • Bu dersi başarıyla tamamlayan bir öğrenci Disiplinler arası bir yaklaşımla toplumsal konuları yorumlayabilecektir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Sosyal Bilimlerin Tarihi ve Antropoloji. Antropolojinin Kapsamı, Antropoloji ve Diğer İnsan Bilimleri
2 Evrenselcilik, kültürel görecelik, etnik-merkezcilik ve bütüncüllük
3 Kültür, Toplum ve Birey.
4 Katılımlı gözlem ve bir bilgi alanı olarak etnografi
5 Akrabalık, soydanlık ve akrabalık kategorileri.
6 Evlilik ve ittifak. Evlilik kavramı ve evlilik tipleri.
7 Toplumsal cinsiyet ve yaş. Cinsiyet ve Cinsellik. Yaş ve geçiş törenleri. Evlilik ve ölüm ritüelleri.
8 Ara sınav
9 Ekonomik sistemler. Üretim, dağıtım ve mübadele ilişkileri.
10 Hiyerarşi ve sosyal hiyerarşi. Kast ve sosyal hareketlilik. Statü grupları.
11 Sınıf ve sosyal sınıf
12 Etnisite ve kimlik
13 Din ve Kültür
14 Kültür ve Kişilik.
15 Prototipler ve ulusal tipler.
16 Antropoloji ve Medya
17 Finaller

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 14 1 14
Proje ve Hazırlığı 7 3 21
Ödev ve Hazırlığı 14 2 28
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 7 5 35
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 7 4 28
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 7 4 28
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5
ÖÇ6
ÖÇ7
ÖÇ8