Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Tezli Yüksek Lisans - Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü - Türk Tarihi

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Ortaçağ Tarihi-Tezli Yüksek Lisans-2014 OCT7016 İslam Dünyasında İkta Sistemi Seçmeli 1 7,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Öğrencinin Ortaçağ İslam devletlerinde uygulanan ikta sistemini tanımasını sağlamak

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

İkta sisteminin mahiyeti, ortaya çıkışı, gelişmesi ve çeşitleri ile bu sistemin devlet teşkilatındaki yeri

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Öğretim üyesinin dersi anlatması, Kütüphane çalışması, Araştırmalarla derse hazırlık ve soru -cevap etkinlikleri gibi faaliyetlerle öğrencilerin de derse katılımı sağlanacaktır.

Staj Durumu

-

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Abdulaziz Duri, İslam İktisat Tarihine Giriş, İstanbul: İnsan Yayınları, 2014; Abdulaziz ed-Duri, "İslam Toplumlarında İktânın Ortaya Çıkışı", çev. K. Y. Kopraman vd., Tarih Araştırmaları Dergisi, 39 (Ocak 2009), s. 221-238; Ann K.S. Lambton, "İktâ Üzerine Düşünceler", çev. H.İ. Hançabay, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, XXV / 2 (2016), s. 165-184; Osman Turan, "İktâ", MEB İslam Ansiklopedisi; Mustafa Demirci - Sadi S. Kucur, "İktâ", TDV İslam Ansiklopedisi Erkan Göksu, Selçuklu'nun Mirası Gulam ve İkta (Kölelik mi, Efendilik mi?), İstanbul: Kronik Kitap 2017.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Mezunlar bilgiyi kullanabilir ve mukayeseli çalışmalar yapabilirler (PÇ: 8)
  • Mezunlar tarih ve tarih araştırmalarının problemlerini tanımlayabilir ve anlatabilirler (PÇ: 3)
  • Öğrenci, disiplini/disiplin kısmını profesyonel olarak eğitim öğretim kuruluşlarında öğretebilir, takım çalışması yapabilme becerisi kazanır (PÇ 2, 9
  • Öğrenci, disiplini/disiplin kısmını profesyonel olarak eğitim öğretim kuruluşlarında öğretebilir, takım çalışması yapabilme becerisi kazanır (PÇ 2, 9)
  • Mezunlar bu alana disipline ilişkin yeterli bilgiye sahip olur, bunları kavrarlar(PÇ: 1)

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 İktânın mahiyeti
2 İslam arazi hukukunda iktâ ve çeşitleri
3 Abbasî ve Fâtımîlerde iktâ
4 Türk Hakanlığı ve Gaznelilerde iktâ
5 Eyyûbîlerde iktâ
6 Memlûklerde iktâ
7 Selçuklular, Nizamülmülk ve iktâ
8 Ara sınav
9 Selçuklularda uygulanan iktâ çeşitleri
10 İktâ ve taşra yönetimi
11 İktâ ve maliye
12 İktâ ve ordu
13 İktâ sistemi ve Türkmenler
14 Türkiye Selçuklularında iktâ
15 İktâ sisteminin bozulması
16 İktânın feodalite ve diğer toplumlardaki benzer uygulamalarla mukayesesi
17 Yarıyıl sonu sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 10 12 120
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 2 10 20
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 1 20 20
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 1 20 20
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi