Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Atatürk Eğitim Fakültesi - İlköğretim Matematik Öğretmenliği

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2022 - İlköğretim Matematik Öğretmenliği - Lisans GKS3012 İstanbul Tarihi ve Kültürü Seçmeli 2 4,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

İstanbul'u tarihi bağlamında tanımak, İstanbul temalı veya konulu edebi eserleri incelemek ve şehir-kültür ilişkisini ortaya koymak

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

İstanbul tarihi, kültürü ve İstanbul ile ilgili eser veren şair ve yazarlar, tarihi yerler.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Soru-cevap, tartışma, karşılaştırma

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Kitap ve makaleler ders içeriğinde verilmiştir.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Türkiye Cumhuriyeti’nin sahip olduğu medeniyet mirasının ve kültürel derinliğinin farkına varır,
  • İstanbul Şehri’nin tarihi mirasının tanır ve tanımlamasını yapabilir.
  • Belli başlı tarihi eserlerin genel özellikleri ve tarihi süreci hakkında tartışabilir.
  • Şehre has yaşam tarzını oluşturan kültürel öğeleri ve özelliklerini bilir. Şehir ve kültür ilişkisini kavrar.
  • Şehir ve kültür kavramlarını bilir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Topkapı Sarayı: Tarihçesi, Avluları, Kitabeleri, Ağaçları Koçu, R. E. (1960) Topkapı Sarayı: İçinde Geçen Vak’alar, Eski Saray Hayatı ve Teşkilatıyla Beraber Adım Adım, Köşe Köşe. İstanbul Ansiklopedisi ve Neşriyatı. Ortaylı, İ. (2010). Mekanlar ve Olaylarıyla Topkapı Sarayı, Kaynak Yayınları Sakaoğlu, N. (2002). Tarihi, Mekanları, Kitabeleri ve Anıları ile Saray-ı Hümayun Topkapı Sarayı. Denizbank Yayınları. Topkapı Sarayı Muhtasar Rehber. (1925). Matbaa-i Amire. Aydın, H. (2012). Topkapı Sarayı Müzesi. DİA, C.41, s.261-263. Ertuğ, Z. T. (2012). Topkapı Sarayı. DİA, C.41, s.256-261.
2 Osmanlı Toplumunda Hırka-i Saadet ve Hırka-i Şerif Atasoy, N. (1998). Hırka-i Saadet. DİA, C. 17, s. 374-377. Bozkurt, N. ve Yavaş, D. (2006). Mukaddes Emanetler Dairesi. DİA, C.31, s. 111-114. Kaya, M. (2001). Kasîde-i Bürde’yi Türkçe Söyleyiş. Damla Yayınları. Şenalp, M.H. ve Küçükaşçı, M. Bi’set, Hicret ve Mîrac Ekseninde; Emanet, Medeniyet ve Hırka-i Şerif. biset_hicret_ve_mirac_ekseninde_emanet_medeniyet_ve_hirkai_serif.pdf (hassa.com)
3 Topkapı Sarayı Haremi: Şadırvanlı Sofa’dan Vâlide Sultan Dâiresi’ne Harem Mekanları Altındağ, Ü. (1994). Dârüssaâde. DİA, C. 9, s. 1-3. Topkapı Sarayı Harem-i Hümâyûnu, Padişahın Evi Harem. (2012). Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları. Atasoy, N. (2011). Harem. Bilkent Kültür Girişimi Yayınları.
4 Dârüssaâde Ağası Mehmed Ağa ve Fatih Çarşamba’da Mehmed Ağa Camii Bir Saray Ağası’nın Portresi Ayvansarâyî Hüseyin Efendi, Ali Sâtı’ Efendi, Süleyman Besim Efendi. (2001). Hadikatü’l-Cevâmî’ (İstanbul Camileri ve Diğer Dini-Sivil Mi’mârî Yapılar), Haz. Ahmed Nezih Gültekin, İstanbul: İşaret Yayınları, s. 261. Beyatlı, Y. K. (2005). Aziz İstanbul. Yapı Kredi Yayınları. Gündüz, F. (2003). Mehmed Ağa Külliyesi. DİA, C.28, s. 431. Tanındı, Z. (2002). Topkapı Sarayı’nın Ağaları ve Kitaplar. Uludağ Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, S.3, s. 43. Turan, A. N. (1999). Mahremiyetin Muhafızları Dârüssaade Ağaları. Osmanlı Araştırmaları, XIX, s. 134.
5 Buluşma: Beylerbeyi Sarayı Bahçesi’nde Sohbet ve Değerlendirme Baharı Temâşâ “Mestâne nukûş-ı suver-i âleme baktık/ Herbirini bir özge temâşâ ile geçtik.” -Nâilî
6 Osmanlı Türkçesi Arşiv Vesîkaları, Risâleler, Dîvan Şiiri ve Vekāyinameler’den Metin Örnekleri Develi, H. 2013). Osmanlı’nın Dili. Kesit Yayınları. Osmanlı Türkçesi Seçme Metinler. (2017). Kubbealtı Neşriyatı. İsam Kütüphanesi Osmanlıca Risâleler ve Makaleler Veri Tabanı
7 Hüsn-i Hat Aklâm-ı sitte ve diğer yazı çeşitleri ile yazılmış hüsn-i hat levhalarından örnekler Derman, U. (1997). Hat. DİA, C.16, s. 427-437. Derman, U. (1998). Hilye. DİA, C.18, s. 47-51. Serin, M. (1988). Âhenk. DİA, C. 1, s.521-523. Serin, M. (2019). Hat Sanatı Târihi 1. Kubbealtı Yayınları, s. 21-27.
8 Ara değerlendirme
9 Kitap Sanatları Kitap etrafında teşekkül eden diğer sanatlar: Tezhip, Minyatür, Ebru, Cilt Hat ve Tezhip Sanatı. (2015). Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları. Birol, İ.A. (2012). Tezhip. DİA, C.41, s. 61-62. Mahir, B. (2005). Osmanlı Minyatür Sanatı. Kabalcı Yayınevi. Çığ, K. (1971). Türk Kitap Kapları. Yapı Kredi Yayınları. Derman, U. (1994). Ebrû. DİA, C. 10, s.80-82. Demiriz, Y. (2005). Osmanlı Kitap Sanatında Doğal Çiçekler, Yorum Sanat Yayınları.
10 III. Ahmed Çeşmesi Tarihçesi, Kitabesi, Çeşmenin Eski Fotoğrafları Eyice, S. (1989). Ahmed III Çeşmesi. DİA, C.2, s. 38-39. Çetintaş, S. (1944). Türklerde Su, Çeşme, Sebil. Güzel Sanatlar Dergisi, S.5, s. 125-147.
11 Buluşma: Bir Sanatçıyı Atölyesinde Ziyaret Ebru Sanatçısı Hikmet Barutçugil
12 Adil Bir Vezir, Kederli Bir Baba: Siyavuş Paşa : Bir Osmanlı Devlet Adamı Ak, M. (2009). Siyavuş Paşa, Kanijeli. DİA, C. 37, s. 311-313. Demiriz, Y. (1994). Siyavuş Paşa Türbesi. Dünden Bugüne İstanbul Ansiklopedisi, C. 7, s. 21-22. Şen, F. (1998). Eyüp’te Siyavuş Paşa Türbesi Çinilerinde Renk ve Kompozisyon Özellikleri. Tarihi, Kültürü ve Sanatıyla Eyüp Sultan Sempozyumu II, Tebliğler Kitabı, s. 328-335.
13 Kütüphane Mimarisi: Ayasofya’nın İçinde Bir Gizli Hazine: I. Mahmud Kütüphanesi Erünsal, İ. (1991). Ayasofya: Ayasofya Kütüphanesi. DİA, C. 4, s. 212-213. Eyice, S. (1991). Ayasofya. DİA, C. 4, s. 206-210. Eyice, S. (1991). Ayasofya: Ayasofya Kütüphanesi: Mimârî. DİA, C.4, s. 213-214. Dumlupınar,Z. (2020). Ayasofya I. Mahmud Kütüphanesi Çinileri Üzerine Bir İnceleme. Turkish Studies, 15/3, s. 1783-1807.
14 Klasik Dönem Mimari Eserlerin Prestij Simgesi İznik Çinileri: Kobalt Mavisi ile Mercan Kırmızısına Yakın Bakış Osmanlı’da Çini ve Seramik Öyküsü. (1997). Menkul Kıymetler Borsası. Arlı, B. D. ve Altun A. (2008) Anadolu Toprağının Hazinesi Çini: Osmanlı Dönemi, Kale Grubu Kültür Yayınları. Denny, Walter B. (1998). Gardens of Paradise: 16th Century Turkish Tile Decoration, Ertuğ & Kocabıyık. Keskiner, C. (2001). TurkishMotifs,Türkiye Turing ve Otomobil Kurumu. Öz, T. (1940). Çinilerimiz. Güzel Sanatlar Dergisi, S.2, s.526. Öney, G. (1976). Türk Çini Sanatı,Yapı ve Kredi Yayınları. Bakır, S. T. (2007). Osmanlı Sanatında Bir Zirve, İznik Çini ve Seramikleri. Anadolu’da Türk Devri Çini ve Seramik Sanatı, (Editör: Gönül Öney– Zehra Çobanlı), Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, s. 279-305.
15 Buluşma: Üsküdar Atik Vâlide Camii’ni Ziyaret, Değerlendirme, Vedâ.
16 Yarıyıl sonu değerlendirmesi
17

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 14 2 28
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 7 3 21
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 1 5 5
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 1 6 6
Teorik Ders Saati 14 2 28
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5