Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Tezli Yüksek Lisans - Eğitim Bilimleri Enstitüsü - Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2017 - Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği TDEO7003 Karahanlı Türkçesi Dil Özellikleri Seçmeli 1 7,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Bu dönemde yazılan Karahan Türkçesinin Türkçe çalışmalarının özelliklerini tanıtmak, Türkiye'yi Türk dili ve kültür tarihine çevrilmiş örnek metin açısından değerlendirmek.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Karahanlı Türkçesi dil özelliklerinin ve bu dönemde yazılmış eserlerin tanıtılması, örnek metinlerin Türkiye Türkçesine çevrilerek dil ve kültür tarihi açısından değerlendirilmesi.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Anlatım/sunum, soru-cevap, tartışma, problem çözme

Staj Durumu

-

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Argunşah, Mustafa-Gülden Sağol Yüksekkaya, Karahanlıca-Harezmce-Kıpçakça, İstanbul, 2019. Reşid Rahmeti Arat (1979, 1959), Kutadgu Bilig. I. Metin, II. Tercüme, III. İndeks. Haz. Kemal Eraslan, Osman F. Sertkaya, Nuri Yüce, İstanbul. Ercilasun, Ahmet Bican-Ziyat Akkoyunlu, hzr. (2015), Kâşgarlı Mahmud Dîvânu Lugâti’t-Türk: Giriş-Metin-Çeviri-Notlar-Dizin”, 2. baskı, Ankara. M. Erdal (1991). Old Turkic Word Formation: A Functional Approach to the Lexicon. I-II. Turcologica, Band 7. Otto Harrassowitz – Wiesbaden. G. Clauson (1972). An Etymological Dictionary of Pre-thirteenth-Century Turkish. Oxford.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Türk Dili ve Edebiyatı lisans düzeyindeki bilgilerini uzmanlık düzeyinde derinleştirip geliştirebilir.
  • Çalışma alanıyla ilgili yerli ve yabancı kaynakları kullanabilir.
  • Edindiği bilgilerle yeni bilgiler üretebilir.
  • Alanıyla ilgili disiplinler arası etkileşimleri kavrar ve çalışmalara katılabilir.
  • Alanıyla ilgili inceleme, araştırma ve eğitim faaliyetlerinde teknolojiyi etkin kullanabilir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Tarihî Türk lehçelerinin sınıflandırılması.
2 Karahanlı Devleti ve Karahanlıca hakkında genel bilgi.
3 Karahanlı Türkçesinin dil özellikleri açısından Köktürkçe ve Uygurcadan farkı. sonraki yazı dilleriyle mukayese edilmesi.
4 Bu saha metinlerini okurken dikkat edilmesi gereken dil özellikleri.
5 Karahanlı Türkçesinin ses özellikleri açısından diğer sahalarla mukayese edilmesi.
6 Karahanlı Türkçesinin ses özellikleri açısından diğer sahalarla mukayese edilmesi.
7 Karahanlı Türkçesinin ses özellikleri açısından diğer sahalarla mukayese edilmesi.
8 Ara Sınav Haftası
9 Kutadgu Bilig metninden hareketle Karahanlı Türkçesi dil özelliklerinin diğer sahalarla karşılaştırılması.
10 Kutadgu Bilig metninden hareketle Karahanlı Türkçesi dil özelliklerinin diğer sahalarla karşılaştırılması.
11 Kutadgu Bilig metninden hareketle Karahanlı Türkçesi dil özelliklerinin diğer sahalarla karşılaştırılması.
12 Divanu Lugati’t-Türk'ün dil özellikleri açısından değerlendirilmesi.
13 Divanu Lugati’t-Türk'ün dil özellikleri açısından değerlendirilmesi.
14 TİEM 73 numarada muhafaza edilen metnin dil özelliklerinin tarihî sahalarla mukayese edilmesi.
15 TİEM 73 numarada muhafaza edilen metnin dil özelliklerinin tarihî sahalarla mukayese edilmesi.
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 10 5 50
Arasınav ve Hazırlığı 10 5 50
Final ve Hazırlığı 10 7 70

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5