Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Tezli Yüksek Lisans - Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü - Türk Dili ve Edebiyatı

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Türk Dili-Tezli Yüksek Lisans-2014 TRD7023 Karahanlı Türkçesi Dil Özellikleri Seçmeli 1 7,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Karahanlı sahasının diğer Türk sahaları içindeki yerinin belirlenmesi ve diğer sahalardan ayırımının yapılması, dil özelliklerinin diğer lehçelerle mukayesesi.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Karahanlı Türkçesi metinlerinin incelenmesi ve dönemin dil özelliklerinin tespit edilmesi.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Sunum/anlatım, soru-cevap, tartışma, ödev

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

1. Akalın, Mehmet (1988). Tarihî Türk Şiveleri. “Karahanlıca” maddesi. Ankara, 133-171. 2. Arat, Reşid Rahmeti (1992). Edib Ahmed B. Mahmud Yükneki. Atebetü'l-Hakayık. 2. baskı. Ankara: TDK. 3. Arat, Reşid Rahmeti (1959-1979). Kutadgu Bilig: Metin, Tercüme, I-II. Ankara: TDK; İndeks. III. Haz. K. Eraslan, O. F. Sertkaya, N. Yüce. İstanbul: TKAE. 4. G. Clauson (1972). An Etymological Dictionary of Pre-thirteenth-Century Turkish. Oxford. 5. Dankoff, Robert, haz. (1982-1985). Mahmud al-Kaşgari. Compendium of the Turkic Dialects=Diwan Lugat at-Turk. I-III. In collaboration with James Kelly. Harvard University. "6. Ercilasun, Ahmet B. (2004). Başlangıcından Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi. Ankara: Akçağ yayınları. 7. Erdal, Marcel (1991). Old Turkic Word Formation: A Functional Approach to the Lexicon. I-II. Turcologica, Band 7. Otto Harrassowitz – Wiesbaden. 8. Tekin, Talât (1989). XI. Yüzyıl Türk Şiiri: Dîvânu Lugâti’t-Turk’teki Manzum Parçalar. Ankara: Türk Dil Kurumu yayınları."

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • 1. Öğrenci, Türk dili ve edebiyatının zaman ve mekân içindeki farklı görünüşlerinden haberdar olurlar, onlar hakkında yorum yapabilir, tahlil edebilir.
  • 2. Öğrenci, Türk dilinin tarihi ve çağdaş çeşitli evrelerini ve bunların ayırt edici dil özelliklerini sıralayabilir.
  • 3. Öğrenci, Türk Dili araştırmalarının problemlerini tanımlayabilir ve anlatabilir.
  • 4. Öğrenci, bu disiplini/disiplin kısmını profesyonel olarak eğitim-öğretim kuruluşlarında öğretebilir
  • 5. Öğrenci, alana ilişkin temel ve genel bilgi sahibi olur .

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Türk lehçelerinin sınıflandırılması
2 Karahanlı Devleti ve Karahanlıca hakkında genel bilgi. Karahanlı Devleti ve Karahanlıca hakkında genel bilgi.
3 Karahanlı Türkçesinin dil özellikleri açısından Köktürkçe ve Uygurcadan farkı.
4 Bu saha metinlerini okurken dikkat edilmesi gereken dil özellikleri.
5 Karahanlı Türkçesinin ses özellikleri açısından diğer sahalarla mukayese edilmesi.
6 Karahanlı Türkçesinin ses özellikleri açısından diğer sahalarla mukayese edilmesi.
7 Karahanlı Türkçesinin ses özellikleri açısından diğer sahalarla mukayese edilmesi.
8 Ara Sınav Haftası
9 Kutadgu Bilig metninden hareketle Karahanlı Türkçesi dil özelliklerinin diğer sahalarla karşılaştırılması.
10 Kutadgu Bilig metninden hareketle Karahanlı Türkçesi dil özelliklerinin diğer sahalarla karşılaştırılması.
11 Kutadgu Bilig metninden hareketle Karahanlı Türkçesi dil özelliklerinin diğer sahalarla karşılaştırılması.
12 Divanu Lugati’t-Türk'ün dil özellikleri açısından değerlendirilmesi.
13 Divanu Lugati’t-Türk'ün dil özellikleri açısından değerlendirilmesi.
14 TİEM 73 numarada muhafaza edilen metnin dil özelliklerinin tarihî sahalarla mukayese edilmesi.
15 TİEM 73 numarada muhafaza edilen metnin dil özelliklerinin tarihî sahalarla mukayese edilmesi.
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 17 3 51
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 1 30 30
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 1 30 30
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 1 30 30
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 1 30 30
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5