Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Fen-Edebiyat Fakültesi - Türk Dili ve Edebiyatı

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Türk Dili ve Edebiyatı - Lisans - 2014 TDE4108 Karşılaştırmalı Türk Halk Edebiyatı (Sibirya) Seçmeli 5 4,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Sibirya Türklerinin sözlü edebiyatlarını terim, tür, biçim, icra ve işlev bağlamında örnekler eşliğinde öğretmek; Sakha (Yakut), Altay, Hakas ve Tıva Türklerinin sözlü edebiyatları ile diğer Türk gruplarının sözlü edebiyatları arasındaki benzerlik ve farklılıkları sosyo-kültürel ve tarihsel nedenleri esas alarak kavratmak.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Sibirya Türkleri (tarih, coğrafya, dil, kültür) Sakha/Yakut sözlü edebiyatı (mit, efsane, masa, destan, atasözü vd.) Altay sözlü edebiyatı (mit, efsane, masal, destan, atasözü vd.) Hakas sözlü edebiyatı (mit, efsane, masal, destan, atasözü vd.) Tıva sözlü edebiyatı (mit, efsane, masal, destan, atasözü vd.)

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Anlatma, tartışma, Soru-cevap, tanımlama

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Mehmet Aça, Tıva Halk Masalları, Konya 2007. Metin Ergun-Mehmet Aça, Tıva Kahramanlık Destanları-I, Ankara 2004. Metin Ergun, Yakut Destan Geleneği ve Er Sogotoh, Ankara 2013. Karl Reichl, Türk Boylarının Destanları, Ankara 2011. Pervin Ergun, Hakas Destancılık Geleneği ve Ay Huucın, Konya 2010. Muvaffak Duranlı, Saha (Yakut) Büyü Masalları, Konya 2010. İbrahim Dilek, Altay Masalları, Ankara 2007. İbrahim Dilek, Türk Mitoloji Sözlüğü (Altay-Yakut), Ankara 2013.

Dersin Web Sayfası

Yok

Öğrenme Çıktıları

  • Türk dünyası halk edebiyatlarını öğretebilme yeteneği kazanır (PÇ: 2)
  • Türk dünyası halk edebiyatı verilerini halk bilimi kuramları ile inceleyebilir (PÇ: 7)
  • Türk dünyası halk edebiyatlarını lisans döneminden sonra da öğrenmeye devam edebilir ve bu alanda uzmanlaşabilir (PÇ: 8)
  • Türk dünyası halk edebiyatlarını tür, biçim, icra, icracı ve icra ortamları bağlamında karşılaştırabilir (PÇ: 12)
  • Çağdaş Türk topluluklarını dil, kültür, tarih, edebiyat ve coğrafya temelinde kavrayıp yorumlayabilir (PÇ: 4)

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Sibirya Türkleri (Tarih, Coğrafya, Dil, Kültür)
2 Sakha/Yakut Sözlü Edebiyatı (Terim, Tür, Biçim, İcra)
3 Sakha/Yakut Mit ve Efsaneleri
4 Sakha/Yakut Masalları
5 Sakha/Yakut Destanları
6 Altay Sözlü Edebiyatı (Terim, Tür, Biçim, İcra)
7 Altay Sözlü Edebiyatı (Terim, Tür, Biçim, İcra)
8 Ara Sınav Haftası
9 Altay Mit ve Efsaneleri
10 Altay Masalları
11 Altay Destanları
12 Tıva Sözlü Edebiyatı (Terim, Tür, Biçim, İcra)
13 Tıva Mit ve Efsaneleri
14 Tıva Masalları ve Destanları
15 Hakas Sözlü Edebiyatı (Terim, Tür Biçim, İcra)
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 14 2 28
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 1 14 14
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 1 14 14
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 1 14 14
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 1 10 10
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5