Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Tezli Yüksek Lisans - Güzel Sanatlar Enstitüsü - Geleneksel Türk Sanatları

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Tezli Yüksek Lisans - 2012 GT760 Kirkitli Dokumalarda Motif Sembol İlişkisi Seçmeli 1 5,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Dersin amacı; Anadolu kirkitli dokumalarındaki motiflerin sembolik anlamlarını incelemektir.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Anadolu kirkitli dokumalarındaki motiflerin sembolik anlamlarını ve yayılımını tesbit etmektir.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Teorik anlatım, görsel sunum ve araştırma dosyası hazırlanması.

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Dölen, Emre. (1992), Tekstil Tarihi, İstanbul, Marmara Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi Yayınları No. 92/1, İstanbul. Çukurova (Atiş), Didem. (1994), “Yağcıbedir Halılarındaki Motiflerin Yöresel İsimleri Ve Anlamları”, 2. Uluslararası Doğu Halıları Kongresi, İstanbul. Orhunlu, Cengiz. (1987), Osmanlı İmparatorluğu’nda Aşiretlerin İskanı, Eren Yayıncılık ve Kitapçılık Ltd. Şti., İstanbul. Sümer, Faruk. (1980), Oğuzlar (Türkmenler) – Tarihleri, Boy Teşkilatı, Destanları -,3. Baskı, Ana Yayınları. Türkay, Cevdet. (1979), Başbakanlık arşiv Belgelerine Göre Osmanlı İmparatorluğu’nda Oymak, Aşiret ve Cemaatler, Tercüman Kaynak Eserler Serisi 1, İstanbul. Balpınar, B & U. Hirsch. (1982) Flatweaves – Flachgewebe – Vakıflar Museum İstanbul, Uta Hülsey – Wesel, West Germany. Güngör, İ. H. (1984), Türk Halıları, 1. Cilt, Keskin Color Basımevi, İstanbul. İnalcık, H. (1986), “The Yürüks – Their Origins, Expansion and Economic Role”, Oriental Carpets and Textile Studies II, Carpets of The Mediterranean Countries 1400-1600, Edited by Robert Pinner & Walter B. Denny, HALI O.C.T.S. / Halı Publications, London. Özhekim (Atiş), D. (2000),“Kirkitli Dokumalardaki Motiflerin Geometrik Olmasının Temel Nedenleri (Bergama), Öneri, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C.3, S. 14, s. 113-116. Özhekim (Atiş), D. (2005), “Tarihsel Gelişimi İçinde Motif, Desen Ve Teknik Özellikleri İle Çanakkale Halıları”, Çanakkale II, Ekonomi ve Sosyo-Kültürü, Tarih Araştırma Serisi II. s. 361-374. T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı (1988), TÜRK EL DOKUMASI HALILAR Turkish Handwoven Carpets, C:1-2-3-4-5, Ankara. Bennett, I. (1972). Book of Oriental Carpets, London, Hamlyn Publishing. Erdmann, K. (1970). Seven Hundred Years of Oriental Carpets, London, Faber and Faber Limited. Schlosser,I. (1979). Der Schöne Teppich İn Orient Und Okzident, München: Taschenbuch Verlag GmhH & Co. Kg. Aslanapa, O. – Y. Durul. (1989), Selçuklu Halıları – Başlangıcından Onaltıncı Yüzyıl Ortalarına Kadar Türk Halı Sanatı, A Yayınları Türk Süsleme Sanatları Serisi. 2, Apa Ofset Basımevi, İstanbul. Çoruhlu, Yaşar. (2002), TÜRK MİTOLOJİSİNİN ANAHATLARI, Kabalcı Yayınevi:169, İstanbul. Genç, Adem- Ahmet Sipahioğlu: GÖRSEL ALGILAMA “SANATTA YARATICI SÜREÇ”, Sergi Yayınevi, İzmir, 1990.

Dersin Web Sayfası

yok

Öğrenme Çıktıları

  • Türk kabilelerinin yaşam tarzlarını araştırabilir.
  • Öğrenci motifler arasında bağlantı kurabilir.
  • En az bir Anadolu dokuma bölgesini tanıyabilir.
  • Öğrenci motiflerin sembolik anlamlarını arayabilir.
  • Anadolu'da motiflerin yayılmasını sembolik anlamlarla açıklayabilir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Motif kavramının incelenmesi
2 Sembol kavramının incelenmesi
3 Araştırma için bir kavram seçimi
4 Seçilen kavramın yazılı ve görsel kaynaklarda araştırılması
5 Seçilen kavramın yazılı ve görsel kaynaklarda araştırılması
6 Seçilen kavramın yazılı ve görsel kaynaklarda araştırılması
7 Seçilen kavramın yazılı ve görsel kaynaklarda araştırılması
8 Ara Sınav Haftası
9 Seçilen kavramı sembolize eden motiflerin tesbiti
10 Seçilen kavramı sembolize eden motiflerin tesbiti
11 Seçilen kavramı sembolize eden motiflerin tesbiti
12 Seçilen kavramı sembolize eden motiflerin tesbiti
13 Yazım aşaması
14 Yazım aşaması
15 Yazım aşaması
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 14 3 42
Ödev ve Hazırlığı 6 6 36
Sunum ve Hazırlığı 2 7 14
Araştırma ve Hazırlığı 4 8 32
Arasınav ve Hazırlığı 1 3 3
Final ve Hazırlığı 1 3 3

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi