Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Atatürk Eğitim Fakültesi - Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2022 - Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık - Lisans RP3007 Kişilik Kuramları Zorunlu 5 4,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Kişilik kuramlarını oluşturan temel kavramları ve ilkeleri kavrayabilmek aynı zamanda kişilik kuramları arasındaki benzerlik ve farklılıkları analiz edebilme becerisini gösterebilmektir.Bütünsel bir bakış açısını kazandırmaktır

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Kişilik kuramlarının kavramsal çerçeveleri, farklı kuramların uygulama/psikoterapi alanına yansımalarını ve kişiliğin değerlendirilmesi sürecinde kullandıkları yöntem ve teknikler

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Anlatım, Soru Cevap, Vaka analizi

Staj Durumu

yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Burger, Jerry M. (2006). Kişilik. İstanbul: Kaknüs Yayınları. Carducci, Bernardo J. (1998). The Psychology of Personality.California: An International Thomson Publishing Company.

Dersin Web Sayfası

Yok

Öğrenme Çıktıları

  • Kişilik Kuramlarını Tanımlarlar
  • Kişilik Kuramlarının Temel İlke ve Kavramlarını Açıklarlar
  • Kişilik Kuramlarının Dayandıkları Temel Ögeler ve İlkeler Açısından Karşılaştırırlar
  • Kişilik Kuramlarının danışma sürecine ve kişiliğin değerlendirilmesine yansımalarını açıklarlar
  • Bir vakayı farklı kişilik kuramları perspektifinden temel düzeyde analiz ederler.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Kişiliğin Tanımı, Kişilik Araştırmaları ve Değerlendirme Yöntemlerine Genel Bakış
2 Psikodinamik Yaklaşımın Kişiliğe İlişkin Kuramsal Açıklamaları
3 Neo-Freudyen Perspektif: Adler, Jung ve Horney’in Kişiliğe İlişkin Kuramsal Açıklamaları
4 Neo-Freudyen Perspektif: Erikson, Sullivan ve Fromm’un Kişiliğe İlişkin Kuramsal Açıklamaları
5 İnsancıl Yaklaşımın Kişiliğe İlişkin Kuramsal Açıklamaları: Maslow ve Rogers
6 Transaksiyonel Analiz Yaklaşımının Kişiliğe İlişkin Kuramsal Açıklamaları: Eric Berne
7 Ayırıcı Özellik Yaklaşımının/Faktör Kuramcıları (Trait Viewpoint): Cattell, Eysenck, Beş Faktör Kişilik Modeli)
8 Ara Sınav Haftası
9 Davranışçı Yaklaşımın Kişiliğe İlişkin Kuramsal Açıklamaları
10 Sosyal-Bilişsel Yaklaşımın Kişiliğe İlişkin Kuramsal Açıklamaları: Rotter ve Bandura
11 Kişilik Psikolojisinde Seçme Konular (Cinsel Kimlik ve Androjeni, Benlik Kavramı, Saldırganlık, Anxiety, Kendini Ayarlama, Mükemmeliyetçilik ve Erteleme Davranışı
12 Kişilik Psikolojisinde Seçme Konular (Cinsel Kimlik ve Androjeni, Benlik Kavramı, Saldırganlık, Anxiety, Kendini Ayarlama, Mükemmeliyetçilik ve Erteleme Davranışı
13 Pozitif Psikoloji’den Seçme Konular (İyilik Hali, Bağışlama, Psikolojik Dayanıklılık-Yılmazlık [Resilience], Başaçıkma Davranışı).
14 Kuramların Karşılaştırılması
15 Genel Tekrar
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 1 42 42
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 2 10 20
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 1 4 4
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 2 5 10
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 2 8 16
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 1 5 5
Teorik Ders Saati 1 3 3
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5