Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Fen-Edebiyat Fakültesi - Türk Dili ve Edebiyatı

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Türk Dili ve Edebiyatı - Lisans - 2014 TDE3039 Klasik Türk Edebiyatında İstanbul Seçmeli 5 4,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Klasik Türk Şiirinde İstanbul hakkında bilgi vermek.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

XV. yy'dan XIX. yy'a kadar Osmanlı sahası klasik şiir örneklerinde İstanbul'a dair ayrıntılar.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Araştırma, inceleme, tahlil, okuma, anlatma

Staj Durumu

-

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Latifî, Evsaf-ı İstanbul. Agah Sırrı Levend, Türk Edebiyatında Şehrengizler ve Şehrengizlerde İstanbul Metin And, 40 Gün 40 Gece Osmanlı Düğünleri, Şenlikleri, Geçit Alayları. Gelibolulu Ali, Camiu’l-Buhûr der Mecâlis-i Sûr. Abdülhak Şinasi Hisar, Boğaziçi Mehtapları. Abdülhak Şinasi Hisar, Geçmiş Zaman Köşkleri. Abdülhak Şinasi Hisar, Boğaziçi Yalıları. Haluk Dursun, İstanbul’da Yaşama Sanatı. Haluk Dursun, Boğaziçi’nde Kırk Yılım. Hasan Akay, Fatih'ten Günümüze Şairlerin Gözüyle İstanbul. Asaf Halet Çelebi, Klasik Türk Şiirinde İstanbul.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Öğrenciler Klasik Türk şiirinde şair-mekan ilişkisini kavrar.
  • Divan şairlerinin sosyal hayata dair gözlemlerini İstanbul şiirleri üzerinden yorumlayabilir.
  • İstanbul'un fetihten günümüze Klasik Türk şiirinde konu edilişi hakkında bilgi sahibi olur.
  • Eski İstanbul yaşamından kesitleri metinler yoluyla öğrenir.
  • Öğrenciler Klasik Türk şiirinde şair-mekan ilişkisini kavrar.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Klasik Türk Şiirinde İstanbul “Bağlamaz Firdevse gönlüni Kalata’yı gören ” Avnî, Gazel Klasik Türk Şiirinde İstanbul “Bağlamaz Firdevse gönlüni Kalata’yı gören ” Avnî’nin gazeli
2 İstanbul'un Fethi “Şehr-i a’zam kim binası gerçi ma’u tıyndedür” Aynî, Gazel
3 Şehrengizlerde İstanbul Tâcizâde Cafer Çelebi, (öl. 920/1514), Hevesnâme’den Parçalar
4 İstanbul'da Kış: “Çü gitdi berd u berf u şiddet-i dey..”Hoca Sadeddîn Efendi “Emr-i Hakk ile Sitanbulda olan kış bu sene” Neşâtî
5 İstanbul Eğlenceleri Hayâlî Bey, Suriyye, İbrahim Paşa’nın Düğününe Kaside
6 İstanbul Eğlenceleri İstanbul Eğlenceleri “Mahşer olmuş sahn-ı Kagıdhâne dünya bundadır” Nef’î “Kaldırır keffe-i mizanını nâr-ı şeytan” Sabit (Ramazaniyye’den)
7 İstanbul Eğlenceleri “Salınsun îd irişdi yine hubân-ı Sitanbul’un” Şeyhülislam Yahya
8 Ara Sınav Haftası
9 İstanbul ve Lale “Gitmek ister şevk-i mehtâb ile canım Beykoz’a” Abdülhalim Neyyir Dede
10 Nedim'in İstanbul'u “Gece Kandilli’de gök kandil olup ol meh-rû” Esrar Dede “Bu şehr-i Sitanbul ki bî-misl ü bahâdır” Nedim
11 “Bak Sitanbul’un şu Sadâbâd-ı nev-bünyânına” Nedim “Açıldı yine gonce-i gülzâr-ı Beşiktaş” Neccarzâde Şeyh Rıza Efendi
12 İstanbul Yangınları “Padişahım meded ateşlere yandırdı bizi”. Osmanzâde Tâib, (1712 yangını hakkında tarih)
13 Boğaziçi “Bir şuha düçar oldu gönül semt-i Bebekde” Enderunlu Vasıf (Şarkı) “Ayın ondördü oldu seyre çık sahn-ı gülistâna” Enderunlu Vasıf Şarkı-Çırağan Sahil Sarayı İçin
14 İstanbul'da Sosyal Hayat “Görünce fülfül-i haliyle zülfin şuh-ı attârın” Refi-i Kalayî, (Mısır Çarşısında Satılan şeylere dair)
15 İstanbulda Yetişmiş Bestekârlar: Buhûrîzâde Itrî, Hafız Post, Dede Efendi
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 14 4 56
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 0 0 0
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 1 14 14
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 1 28 28
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi