Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Doktora - Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü - Türk Dili ve Edebiyatı

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Türk Dili-Doktora-2014 TRD8029 Köktürk Belgelerinde Ses - Yazı İlişkileri Seçmeli 2 7,50 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Köktürk dönemine ait yazılı eserlerin ayırt edici ses ve şekil kullanımlarının incelenmesi, analiz edilmesi.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Köktürk dönemine ait eserlerin okunması, yazı sistemlerinin öğretilmesi, ses ve şekil bilgisi açısından çözümlenmesi.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Anlatım / sunum, soru-cevap, tartışma, proje, ödev.

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Berta, Arpad, Sözlerimi İyi Dinleyin... Türk ve Uygur Runik Yazıtlarının Karşılaştırmalı Yayını, (Çev. Emine Yılmaz), Türk Dil Kurumu yayınları, Ankara 2010. Çandarlıoğlu, Gülçin, İslam Öncesi Türk Tarihi ve Kültürü, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı yayınları, İstanbul 2003. Clauson, Sir Gerard, An Etymological Dictionary of Pre-Thirteenth-Century Turkish, Clarendon Press, Oxford 1972. Ercilasun, Ahmet Bican, Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dil Tarihi, Akçağ yayınları, Ankara 2004. Erdal, Marcel, Old Turkic Word Formation A Functional Approach To The Lexicon, Wiesbaden 1991. Erdal, Marcel, A Grammar of Old Turkic, Brill, Leiden 2004. Gabain, Annamarie von, Eski Türkçenin Grameri, çev. Mehmet Akalın, Türk Dil Kurumu yayınları, Ankara 2000. Gabain, Annamarie von, “Eski Türkçenin Yazı Dili”, çev. Sabit S. Paylı. TDAY-Belleten, 1959, s. 311-329. Guzev, V. G. “Göktürk Yazısının Kendiliğinden Doğma (Otokton) Menşei Varsayımını Esaslandıran Deliller”, Türk Dili Araştırmaları Yıllığı Belleten, C.48, Ankara 2000, s. 211-220. Orkun, Hüseyin Namık, Eski Türk Yazıtları, Birleştirilmiş 3. Baskı, Türk Dil Kurumu yayınları, Ankara 2011. Şirin User, Hatice, Köktürk ve Ötüken Uygur Kağanlığı Yazıtları (Söz Varlığı İncelemesi), Kömen Yayınları, Konya 2009. Tekin, Şinasi, “Eski Türkçe”, Türk Dünyası El Kitabı, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü, Ankara 1992, s. 69-119. Tekin, Talat, Orhon Yazıtları, Simurg yayınları, İstanbul 1995. Tekin, Talat, Orhon Türkçesi Grameri, Türk Dilleri Araştırmaları Dizisi: 9, İstanbul 2003. Tekin, Talat, Ana Türkçede Aslî Uzun Ünlüler, Hacettepe Üniversitesi yayınları, Ankara 1975. Tuna, Osman Nedim, “Köktürk Yazılı Belgelerinde ve Uygurcada Uzun Vokaller”, Türk Dili Araştırmaları Yıllığı Belleten, C. 8, Ankara 1960, s. 213-282. Tuna, Osman Nedim, “Bazı İmlâ Gelenekleri, Bunların Metin İncelemelerindeki Önemi ve Orhon Yazıtlarında Birkaç Açıklama”, Türk Dili Araştırmaları Yıllığı Belleten, C.5, Ankara 1957, s. 41-81. Tuna, Osman Nedim, “Eski Doğu Türk Yazısında Kullanılan Ligatürler ve Bunlarla İlgili Bazı Meseleler Hakkında”. Türk Dili Araştırmaları Yıllığı Belleten, C.38, Ankara 1990, s. 207-222.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Öğrenci, Türk dili ve edebiyatının zaman ve mekân içindeki farklı görünüşlerinden haberdar olurlar, onlar hakkında yorum yapabilir, tahlil edebilir.
  • Öğrenci, Türk dilinin tarihi ve çağdaş çeşitli evrelerini ve bunların ayırt edici dil özelliklerini sıralayabilir.
  • Öğrenci, Türk Dili araştırmalarının problemlerini tanımlayabilir ve anlatabilir.
  • Öğrenci, bu disiplini/disiplin kısmını profesyonel olarak eğitim-öğretim kuruluşlarında öğretebilir
  • Öğrenci, alana ilişkin temel ve genel bilgi sahibi olur.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Eski Türkçenin teşekkülü, Eski Türkçenin kapsamı.
2 Orhun Abidelerinin bulunuşu, çözümlenişi, abideler üzerinde yapılan ilmi çalışmalar.
3 Köktürkçenin yazı sistemi.
4 Köktürkçenin ünlü ve ünsüz sistemi.
5 Kültigin Abidesi üzerinde çalışma. Abidenin söz varlığının yapı ve anlam açısından tarihi ve çağdaş dönem ile mukayese edilmesi.
6 Kültigin Abidesi üzerinde çalışma. Abidenin söz varlığının yapı ve anlam açısından tarihi ve çağdaş dönem ile mukayese edilmesi.
7 Kültigin Abidesi üzerinde çalışma. Abidenin söz varlığının yapı ve anlam açısından tarihi ve çağdaş dönem ile mukayese edilmesi.
8 Ara Sınav Haftası
9 Tonyukuk Abidesi üzerinde çalışma. Abidenin söz varlığının yapı ve anlam açısından tarihi ve çağdaş dönem ile mukayese edilmesi.
10 Tonyukuk Abidesi üzerinde çalışma. Abidenin söz varlığının yapı ve anlam açısından tarihi ve çağdaş dönem ile mukayese edilmesi.
11 Bilge Kağan Abidesi üzerinde çalışma. Abidenin söz varlığının yapı ve anlam açısından tarihi ve çağdaş dönem ile mukayese edilmesi.
12 Çoyr yazıtı üzerinde çalışma. Yazıtın söz varlığının yapı ve anlam açısından tarihi ve çağdaş dönem ile mukayese edilmesi.
13 Çoyr yazıtı üzerinde çalışma. Yazıtın söz varlığının yapı ve anlam açısından tarihi ve çağdaş dönem ile mukayese edilmesi.
14 Küli Çor yazıtı üzerinde çalışma. Yazıtın söz varlığının yapı ve anlam açısından tarihi ve çağdaş dönem ile mukayese edilmesi.
15 Küli Çor yazıtı üzerinde çalışma. Yazıtın söz varlığının yapı ve anlam açısından tarihi ve çağdaş dönem ile mukayese edilmesi.
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 10 13 130
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 1 32 32
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 1 11 11
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 1 14,5 14,5
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5