Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Atatürk Eğitim Fakültesi - İlköğretim Matematik Öğretmenliği

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2018- İlköğretim Matematik Öğretmenliği IMAE152 Kültür ve Matematik Seçmeli 3 4,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Matematiğin bir ihtiyaç ve entelektüel merak perspektifinden nasıl geliştiğini, farklı kültürlerde ne tür matematik uğraşılarının olduğunu bilmek ve kültürel matematik farklılıkları, etnomatematik gibi kavramları irdeleyerek müfredat için etkinlikler oluşturmak.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Matematik ve kültür ilişkisi; matematiksel kavramları kendi kültürel bağlamlarında tanımlamak, farklı kültürlerin matematiksel düşünce yapıları, etnomatematik alanında yapılan araştırmaların temel prensipleri, matematik-antropoloji-dil bilimi arasındaki ilişki; sınıf içi uygulamalara etnomatematik çalışmalarını dâhil etmenin önemi; farklı kültürel bağlamlara yönelik sınıf içi matematik etkinlikleri tasarlama.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Düz anlatım, keşfederek öğrenme

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

1) Archer, M. (2005). Etnomatematik: Matematik Dünyasına Çokkültürlü Bir Bakış. Okyanus Yayınları 2) Dede, Y. (2013). “Matematikte İspat: Önemi, Çeşitleri ve Tarihsel Gelişimi” (Tanımları ve Tarihsel Gelişimleriyle Matematiksel Kavramlar kitabının 2. bölümü) Pegem Akademi 3) Küçük, A. (2014). Ethnomathematics in Anatolia-Turkey: Mathematical thoughts in multiculturalism, Revista Latinoamericana de Ethnomathematica, 7,1,171-184. 4) D’Ambrosio, U. (2001). What is ethnomathematics, and how can it help children in schools? Teaching children Mathematics, Reston, 7,6,308-311. 5) Larson, C. (1997). Ethnomathematics, University of Nebraska, Lincoln 6) D’Ambrosio, U. (2018). The program Ethnomathematics: Cognitive, anthoropological, historic, and socio-cultural bases, PNA, 12, 4, 229-247.

Dersin Web Sayfası

https://mimoza.marmara.edu.tr/~apusmaz/

Öğrenme Çıktıları

  • Matematik ve kültür ilişkisini bilir.
  • Matematiksel kavramların farklı kültürel ortamlarda nasıl geliştiğini açıklayabilir.
  • Farklı kültürlerin matematiksel düşünce yapılarını açıklayabilir.
  • Matematiksel düşüncenin gelişiminde dilin, antropolojinin ve mantığın önemini açıklar.
  • Farklı kültürlerin bakış açılarını kullanarak matematik etkinlikleri tasarlayabilir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Matematik ve kültür ilişkisi
2 Matematiksel kavramların farklı kültürel ortamlarda gelişimi
3 Teorem, ispat ve problem çözme gibi kavramların matematik için önemi
4 Farklı kültürlerin matematik düşünce yapıları (Babil, Antik Mısır, Antik Çin vd.)
5 Farklı kültürlerin matematik düşünce yapıları (Antik Yunan, İslam medeniyetleri vd.)
6 Etnomatematik alanında yapılan araştırmaların temel prensipleri
7 Etnomatematik alanında yapılan araştırmaların incelenmesi
8 Ara Sınav Haftası
9 Etnomatematik alanında yapılan araştırmaların incelenmesi
10 Matematik-antropoloji-dil bilimi-mantık arasındaki ilişki
11 Farklı kültürlerin bakış açılarına yönelik etkinlikleri inceleme
12 Farklı kültürlerin bakış açılarını kullanarak matematik etkinlikleri tasarlama
13 Proje sunumu ve değerlendirmesi
14 Proje sunumu ve değerlendirmesi
15 Proje sunumu ve değerlendirmesi
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 2 12 24
Proje ve Hazırlığı 1 16 16
Ödev ve Hazırlığı 4 6 24
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 1 10 10
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 1 10 10
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi