Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Doktora - Sosyal Bilimler Enstitüsü - Gazetecilik

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Gazetecilik -Doktora -2016 GZT8206 Küreselleşme ve Medya Seçmeli 1 7,50 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Dersin amacı, öğrencileri küreselleşme ve etkilerini; küreselleşen dünyada medyanın yaşadığı değişim ve dönüşüm temelinde, medya ekonomisi, medya sahipliği ve teknoloji etkileriyle birlikte anlamaya, yorumlamaya ve tartışmaya teşvik etmektir.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Küreselleşme kavramı ve küreselleşmeye farklı yaklaşımlar; küresel köy, kültür emperyalizmi ve medya emperyalizmi gibi kavramlarla birlikte geliştirilen tartışmalar; küreselleşmenin ekonomik, sosyal, politik ve kültürel etkileri; medyanın küreselleşmesi; medya ekonomisi ve küresel piyasalar gibi başlıca konular değerlendirilecek ve "Büyük Medya" geleneksel ve yeni medya temelinde küresel boyutta öne çıkan büyük medya kuruluşları ve teknoloji firmaları/grupları üzerinden araştırılacak ve tartışılacaktır. Ders kapsamında, öğrenciler bir araştırma yapmakta ve bu araştırmalar sınıfta tüm öğrencilerin katılımıyla genişçe değerlendirilmekte ve tartışılmaktadır. Yine, dersin içeriği, medya yöneticilerinin ve profesyonellerinin katıldığı seminerlerle de geliştirilmektedir.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Ders kapsamındaki farklı başlıklardaki konuların sunumu; soru-cevap; tartışma; ödev; araştırma.

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

• Enformasyon Toplumu ve Küreselleşme Sürecinde Türkiye Nurcan Törenli Bilim ve Sanat Yayınları • Küresel İletişim Nilgün Tutal Cheviron Ekslibris Yayıncılık • Medya Abideleri Mark Tungate Rota Yayın • Dünya Medyası Özgür Gönenç Truva Yayınları • Uluslararası İletişim İrfan Erdoğan Kaynak Yayınları • Medyanın Sorunu Robert W. McChesney Kalkedon Yayınları

Dersin Web Sayfası

Yok.

Öğrenme Çıktıları

  • Öğrenciler küreselleşme kavramını, medya ve küreselleşme eğilimleri arasındaki ilişkileri anlayıp, bunların kitle iletişimine ve günümüzün etkileşimli yeni iletişim ortamlarına etkilerini araştırırlar.
  • Öğrenciler 'Büyük Medya'yı, sadece geleneksel medya temelinde değil, büyük teknoloji firmalarını da değerlendirerek, özellikle ABD- Asya ve Avrupa’daki medya sistemlerine yoğunlaşarak incelerler.
  • Öğrenciler küreselleşme kavramını oluşturan görüngüleri eleştirel bir yaklaşımla incelemeyi öğrenerek, medyanın izler-kitle, vatandaş ve tüketici olarak farklı kimlikleri oluşturmadaki rolünü, geleneksel ve yeni medyanın etkileriyle birlikte yerel ve küresel düzeyde araştırırlar.
  • Öğrenciler uluslararası medya sistemi içinde alternatif düzen arayışları ve tepkileri tartışarak, günümüzün medya sistemlerinin gerçek anlamda rekabetçi bir piyasa olup olmadıklarını anlamaya çalışırlar.
  • Öğrenciler bütün bu gelişmelerin medya ve gazeteciliğin geleceğini nasıl etkileyeceğini araştırırlar ve yaptıkları çalışmalarla birlikte, akademik araştırma ve inceleme yeterliliği kazanırlar.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Giriş: Amaç, içerik, yöntem
2 Küreselleşme kavramı ve küreselleşme tartışmaları
3 "Küresel Köy"; "Kültür Emperyalizmi"; "Medya Emperyalizmi"
4 Küreselleşmenin Ekonomik, Sosyal, Siyasi ve Kültürel Etkileri
5 Medya Ekonomisi ve Küresel Piyasalar
6 Medyanın Küreselleşmesi
7 Medya Sahipliği; "Medya Tekelleri" (Geleneksel Medya)
8 Ara Sınav Haftası
9 Küreselleşen dünyada, yeni iletişim teknolojileri ve yeni medya ile birlikte yaşanan değişim ve dönüşüm
10 "Büyük Medya" (Geleneksel Medya'nın büyük medya tekelleri ve oligapolleri) ve küreselleşen dünyadaki etkileri
11 Yeni Medya ve Teknoloji temelli "Büyük Medya" ve küreselleşen dünyadaki etkileri
12 Uluslararası Medya Sisteminde Alternatif Düzen Arayışları ve Tepkiler
13 Seminer ve Tartışma: Medya Sistemi Küresel Düzeyde Rekabetçi Bir Piyasa Oluşturuyor Mu?
14 Sunum ve Tartışmalar
15 Sunum ve Tartışmalar
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 15 4,5 67,5
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 1 20 20
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 1 15 15
Seminer ve Hazırlığı 1 10 10
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 15 3 45
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 1 15 15
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 1 15 15
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5