Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Tezli Yüksek Lisans - Fen Bilimleri Enstitüsü - Biyoloji

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Biyoloji - Tezli Yüksek Lisans - 2014 BYL7048 Limnoloji Seçmeli 1 8,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Göl bilimi olarak bilinir. Tatlı su, göl ve göletleriyle ilgilenir ve bunların oluşumunu biyolojik, fiziksel ve kimyasal açıdan inceleyen hidrobiyolojinin önemli bir koludur. Suyun içinde yaşayan canlılar üzerine etkili olan fiziksel özellikler sıcaklık, ışık, yoğunluk, viskozite, bulanıklık, elektrik iletkenlik ve su hareketleridir. Kimyasal özellikler ise, çözünmüş gazlar, erimiş katı maddeler ve erimiş diğer organik maddelerdir. Bunun yanında canlıların yaşam alanlarının topoğrafik yönden de incelemek suretiyle türlere ait bireylerinin gelişimini etkileyen faktörleri incelemek ve canlıların bu faktörlere karşı tepkisini saptayarak uygun gelişme yerlerini bulmak ve ekolojik dengeyi korumak amaçlanmıştır.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Tatlı su, göl ve göletlerin oluşumunu biyolojik, fiziksel ve kimyasal açıdan inceleyemek, bu sularda yaşayan canlılar üzerine etkili olan fiziksel ve kimyasal özellikler. Canlıların yaşam alanlarının topoğrafik yönden de incelemek suretiyle türlere ait bireylerinin gelişimini etkileyen faktörleri incelemek ve canlıların bu faktörlere karşı tepkisini saptayarak uygun gelişme yerlerini bulmak ve ekolojik dengeyi korumak.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Anlama; slayt sunumu, tartışma

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

CİRİK, S., CİRİK, Ş.: Limnoloji. Ege Üni. Su Ürünleri Fak. Yayın., No:21, İzmir 2005. KOCATAŞ, A.: Ekoloji ve Çevre Biyolojisi, Ege Üniv. Su ürünleri Fak Yay. No:51, İzmir 2006 WETZEL,R:G. :Limnology. New York. Saunders, 1983

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Göller ve akarsuların nasıl oluştukları ve bu kaynakların kimyasal, fiziksel ve biyolojik özelliklerini bilir
  • Suyun organizmaların biyolojik olaylarında, canlı yaşamı için hayati önem taşıdığı ve biyolojik sistemler için önemini analiz eder.
  • Suların kirlenmesi gibi güncel olayları ve çevresel etkilerini tartışabilir.
  • Göllerimiz hakkında bilgi sahibidir ve bu kaynaklarımızın korunmasında bilinçlidir.
  • Limnolojik çalışmaların nasıl yapıldığı hakkında bilgi verir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Limnoloji'ye Giriş, Tanımlar ve Tarihçesi
2 İçsuların genel özellikleri ve sınıflandırılması
3 Göllerin genel özellikleri, oluşumlarına, enlem ve sıcaklıklarına göre sınıflandırılması
4 Göllerin, sularının kimyasal yapısına ve ekolojik özellikleri ve sınıflandırılması
5 Göllerde bölgelere ayrılma (Bentik Bölge, Limnetik Bölge)
6 Göllerde suyun fiziksel özellikleri: sıcaklık, ışık, yoğunluk, viskozite, rengi, bulanıklık
7 Göllerde suyun kimyasal özellikleri
8 Ara Sınav Haftası
9 Göl sularındaki organizmalar
10 Pelajik bölge planktonları: Fitoplanktonlar
11 Pelajik bölge planktonları: Zooplanktonlar
12 Bentos (Fitobentoz, Zoobentos) canlıları Bentos (Fitobentoz, Zoobentos) canlıları
13 Göllerde besin zinciri, verimlilik, biyolojik yöntem sınıflandırılması, ötrofikasyon
14 Akarsular: Tipleri, bölgeler, fiziksel, kimyasal ve biyolojik özellikleri
15 Suların kirlenmesi, fauna ve floraya etkileri
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 14 3 42
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 0 0 0
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 14 1 14
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav ve Hazırlığı 7 5 35
Final ve Hazırlığı 14 5 70
Teorik Ders Saati 14 3 42
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5