Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Teknoloji Fakültesi - Bilgisayar Mühendisliği

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Bilgisayar Mühendisliği - 2014 BLM2007 Mantık Devreleri Zorunlu 3 5,00 2 2

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Öğrencilere kombinezonal ve ardışıl devreleri çözümleme ve tasarım yeteneği kazandırmaktır. Ayrıca bu bilgileri laboratuvar ortamında pekiştirmek ve kalıcı hale getirmektir.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Sayı sistemleri, Boole cebri, kombinezonal devre analizi, tasarımı ve senkron ardışıl devre analizi tasarımı.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Anlatım, görsel video, materyal örnekleri ve ödev

Staj Durumu

Yok.

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

1. Logic and Computer Design Fundamentals, M. Morris Mano and Charles R. Kime, Prentice Hall. 2. Digital Design, M. Moris Mano, Prentice Hall. 3. Lojik Devre Tasarımı, Taner Arsan,Rifat Çölkesen, Papatya Yayıncılık.

Dersin Web Sayfası

Yok

Öğrenme Çıktıları

  • Öğrenciler Boole cebrinin teorem ve özelliklerini kullanarak lojik ifadeler üzerinde işlemler yapmayı ve bu ifadeleri cebirsel olarak ve haritalama yöntemleri vasıtasıyla sadeleştirmeyi öğrenecektir.
  • Öğrenciler orta ölçekli tümdevreleri kullanarak sayısal sistemlerin gerçeklenmesini öğrenecek ve sonrasında tutucu, flip-flop gibi veri saklama elemanlarının işlevsel ve zamansal özelliklerinin kavrayacaktır.
  • Öğrenciler senkron ardışıl devrelerin çözümlemesini ve sonraki durum/çıkış diyagramlarının ve tablolarının oluşturulmasını öğrenecektir.Ayrıca istenen devre tasarımlarının problem anlatımından yola çıkarak sonraki durum/çıkış tablolarının oluşturulması, flip flopların çıkış eşitliklerinin türetilmesi
  • Öğrenciler ders süresince öğrenmiş oldukları lojik devrelerin elektriksel değerlendirmesini simulasyon programları kullanarak yapmayı öğrenecektir.
  • Öğrenciler laboratuvar saatlerinde gerçek dünyada karşılaşılan problemlerle birlikte lojik devrelerin fiziksel gerçeklemesini yapmayı öğrenecektir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Sayısal Sistemler ve İkili Sayılar
2 Boole Cebri ve Mantıksal Kapılar
3 Kapı Seviyesi Minimizasyonu
4 Birleşimsel Mantık (Birleşimsel Devreler, İkili Toplayıcı-Çıkarıcı, Ondalık Toplayıcı, İkili Çarpıcı, Genlik Karşılaştırıcısı)
5 Kombinasyonel Mantık (Kod Çözücüler, Kodlayıcılar, Çoklayıcılar)
6 Ardışık Devreler (Depolama Elemanları: Mandallar, Flip-Floplar)
7 Ardışık Devreler (Saatli Ardışık Devrelerin Analizi)
8 Ara Sınav Haftası
9 Kaydediciler, Kaydırmalı Kaydediciler
10 Dalgalanma Sayıcıları, Senkron Sayıcılar, Diğer Sayıcılar
11 Bellek ve Programlanabilir Mantık (Rastgele Erişimli Bellek, Bellek Kod Çözme, Hata Algılama ve Düzeltme, Salt Okunur Bellek)
12 Bellek ve Programlanabilir Mantık (Programlanabilir Mantık Dizisi, Programlanabilir Dizi Mantığı, Sıralı Programlanabilir Aygıtlar)
13 Register Transfer Düzeyinde Tasarım (Register Transfer Level (RTL) Notasyonu, RTL Açıklamaları, Algoritmik Durum Makineleri (ASM'ler))
14 Register Transfer Düzeyinde Tasarım (Sıralı İkili Çarpıcı, Kontrol Mantığı)
15 Register Transfer Düzeyinde Tasarım (Çoklayıcılı Tasarım, Yarışsız Tasarım, Mandalsız Tasarım)
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 14 2 28
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 4 10 40
Laboratuvar ve Hazırlığı 14 2 28
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 1 20 20
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 1 20 20
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5