Müfredat Adı | Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | Dönem | AKTS | Teorik | Uygulama |
Matematik - Lisans - 2014 | MAT4049 | Matematik Felsefesi | Seçmeli | 5 | 2,00 | 2 | 0 |
Müfredat Adı | Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | Dönem | AKTS | Teorik | Uygulama |
Matematik - Lisans - 2014 | MAT4049 | Matematik Felsefesi | Seçmeli | 5 | 2,00 | 2 | 0 |
Matematik ve felsefe arasındaki yakın bağlantı, her iki disiplinin uygulayıcıları tarafından uzun zamandır kabul edilmektedir. Matematiksel gerçeğin görünen zamansızlığı, kavramlarının kesinliği ve nesnel doğası, ampirik dünyanın fenomenlerine uygulanabilirliği - bu tür gerçekleri açıklamak, felsefeyi en ince problemlerinden bazılarıyla sunar. Matematiğin doğasını açıklamak için filozoflar ve matematikçiler tarafından yapılan bazı girişimleri tartışacağız. Dört büyük klasik filozofun görüşlerinin kısa bir sunumuyla başlıyoruz: Platon, Aristoteles, Leibniz ve Kant. Yirminci yüzyılda ortaya çıkan matematiksel felsefenin üç “okulu” hakkında daha ayrıntılı bir tartışma ile bitiriyoruz: Mantıkçılık, Biçimcilik ve Sezgicilik.
-
Matematik bir bilim olarak kabul edilirse, fizik felsefesi ve biyoloji felsefesi gibi disiplinlerin yanında matematik felsefesi de bilim felsefesinin bir dalı olarak kabul edilebilir. Ancak, konusu nedeniyle matematik felsefesi bilim felsefesi içinde özel bir yere sahiptir. Doğa bilimleri uzay ve zamanda yer alan varlıkları araştırırken, matematikte incelenen nesneler için de durumun böyle olduğu hiç de açık değildir. Buna ek olarak, matematiğin araştırma yöntemleri, doğa bilimlerindeki araştırma yöntemlerinden önemli ölçüde farklıdır. İkincisi, tümevarım yöntemlerini kullanarak genel bilgi edinirken, matematiksel bilgi farklı bir şekilde, temel ilkelerden tümdengelim yoluyla edinilmiş gibi görünmektedir. Matematiksel bilginin statüsünün de doğa bilimlerindeki bilgi statüsünden farklı olduğu görülmektedir. Doğa bilimlerinin teorileri, matematiksel teorilerden daha az kesin ve revizyona daha açık görünmektedir. Bu nedenlerle matematik, felsefe için oldukça farklı türden problemler ortaya koyar. Bu nedenle filozoflar, matematikle ilgili ontolojik ve epistemolojik sorulara özel bir ilgi göstermişlerdir.
sözlü anlatım
Yok
Türkçe
1) Stewart Shapiro, Thinking about Mathematics: The Philosophy of Mathematics, Oxford University Press, 2000 2) Philosophies of Mathematics, by Alexander George & Daniel J. Velleman (GV). 3) Thinking about Mathematics, by Stewart Shapiro (SS). 4) P. Benacerraf and H. Putnam, editors. Philosophy of mathematics: Selected readings. Cambridge University Press, Cambridge, 2nd edition, 1983. 5) M. Giaquinto. The Search for Certainty: A Philosophical Account of the Foundations of Mathematics. Oxford University Press, Oxford, 2002.
-
Hafta | Teorik |
---|---|
1 | Matematik felsefesi nedir? |
2 | Antik Çağ: Platon ve Aristoteles |
3 | Modernite: Kant ve Mill |
4 | Küme Teorisi |
5 | Mantıkçılık |
6 | Sınav hazırlığı |
7 | Sınav hazırlığı |
8 | Ara sınav |
9 | Biçimcilik |
10 | Sınır ötesi matematik |
11 | Löwenheim-Skolem Teoremi |
12 | Gödel Teoremi |
13 | Sezgicilik |
14 | Yapısalcılık. |
15 | Sınav hazırlığı |
16 | Sınav hazırlığı |
17 | Final sınavı |
Değerlendirme | Değer |
---|---|
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Değer |
Final Sınavı | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma | 10 | 2 | 20 |
Proje ve Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Ödev ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Atölye ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Sunum ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Seminer ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Demo ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Araştırma ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Rapor ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Arasınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Final ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Teorik Ders Saati | 10 | 2 | 20 |
Uygulama Ders Saati | 5 | 2 | 10 |
ÖÇ1 | |||||||||||||||||
ÖÇ2 | |||||||||||||||||
ÖÇ3 | |||||||||||||||||
ÖÇ4 | |||||||||||||||||
ÖÇ5 |