Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - İletişim Fakültesi - Halkla İlişkiler ve Tanıtım

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Halkla İlişkiler ve Tanıtım - Lisans ILT181 Medya Okuryazarlığı Seçmeli 1 3,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

İmkân ve meydan okumalarıyla yerleşik medya düzeni ve dijitalleşmenin ortaya çıkardığı yeni durumu anlama, analiz etme, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme bilgi ve becerisini bireye kazandırmaya yönelik yeni okuryazarlık bilgi ve becerisini kazandırmak.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Medya okuryazarlığı, medya ve iletişim eğitimi ile medya ve iletişim araştırmaları birikiminden yararlanarak temel kavramlar, yaklaşımlar ve teorik tartışmalar ile yine okuryazarlık arayışları, medya türleri ve içerikleri ile medyanın sahip olduğu imkanlar ve bireyin önüne getirdiği meydan okumaları tanıma, kavrama ve bilinç medya kullanımına ilişkin bilgi ve beceriler bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

-

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

1. Hediyetullah Aydeniz a. Medyayı Tanımak, Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı, 2012; https://aep.gov.tr/media/pnubtkc1/04_01_medyayı-tanımak-kitabı.pdf b. Medyayı Kavramak, Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı, 2012 https://aep.gov.tr/media/tfvh2pdx/04_02_medyayı-kavramak-kitabı.pdf c. Bilinçli Medya Kullanımı, Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı, 2012 https://aep.gov.tr/media/qeqb0i45/04_03_bilinçli-medya-kullanımı-kitabı.pdf d. “Medya”, Temel İslam Ansiklopedisi, İSAM, 2019 e. “İletişim”, Temel İslam Ansiklopedisi, İSAM, 2019 f. “Türkiye’de Medya ve İletişim Çalışmalarına İlişkin Bir Çerçeve ve Yeni Yönelimler”, Sosyal Bilimlerde Yeni Eğilimler, Lütfi Sunar (ed.), Nobel Yayıncılık, 2015, ss.251-287: https://www.academia.edu/11619489/Türkiyede_Medya_ve_İletişim_Çalışmalarına_İlişkin_Bir_Çerçeve_ve_Yeni_Yönelimler g. Modern Toplum Yapılanmasında Gazete: “Utanmaz” ve “Yalancı” Meslekten “4. Güç” Konumuna Yükseliş https://www.academia.edu/16334561/Modern_Toplum_Yapılanmasında_Gazete_Utanmaz_ve_Yalancı_Meslekten_4_Güç_Konumuna_Yükseliş h. "Türkiye'de Medya ve İletişim Pratiğinin Teorik İmkanı ve Hafıza" https://www.academia.edu/39133442/_Türkiyede_Medya_ve_İletişim_Pratiğinin_Teorik_İmkanı_ve_Hafıza_ i. "Özdenetim İmkanı Olarak Medya Ahlakı" https://www.academia.edu/36619232/_Özdenetim_İmkanı_Olarak_Medya_Ahlakı_ 2. Tessa Jolls, Elizabeth Thoman, 21. Yüzyıl Okuryazarlığı Medya Okuryazarlığına Genel Bir Bakış ve Sınıf İçi Etkinlikler 3. RTÜK-Medya Okuryazarlığı: https://www.medyaokuryazarligi.gov.tr 4. Doğrulama El Kitabı: Dezenformasyon ve Medya Manipülasyonu üzerine Manipüle edilmiş içerikler ve yapay hareketlilikleri açığa çıkarmak için platformlar ve çevrimiçi hesapların incelenmesi üzerine bir rehber, Editör: Craig Silverman https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/datajournalismcom/handbooks/Verification-Handbook-3-TR.pdf 5. Dezenformasyona Karşı El Kitapçığı:https://www.rdmedu.com/el-kitapçığı 6. Information Disorder https://rm.coe.int/information-disorder-report-version-august-2018/16808c9c77 7. Tackling the Information Crises: 8. https://www.lse.ac.uk/media-and-communications/assets/documents/research/T3-Report-Tackling-the-Information-Crisis.pdf 9. Mutlu Binark, Mine Gencel Bek, Eleştirel Medya Okuryazarlığı, Kalkedon, 2007

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • modern toplumda medyanın konumunu ve işlevlerini bilir.
  • medya, medya edebiyatı, medya eğitimi ve medya çalışmalarının anlamını bilir.
  • medya okuryazarlığı eğitimi ile ilgili temel tartışmaların farkındadır.
  • medya eğitimi, medya çalışmaları ve medya okuryazarlığı arasındaki ilişkiyi anlar.
  • medya ve dijital dünyanın imkanları ve meydan okumalarının farkındadır
  • hukuki ve etik sınırların farkında olarak medyayı kullanır.
  • çeşitli bilgi kaynakları arasından ihtiyaç duyduğu doğru ve güncel bilgilere ulaşır, anlar ve meslek hayatında kullanır
  • medyanın olumlu hizmetlerinden yararlanır ve olumsuz hizmetlerin uzak durur.
  • kişisel ve kurumsal itibarını koruyarak medyayı kullanır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Giriş: Temel Kavramlar (Medya, Medya Okuryazarlığı)
2 Modern toplumun oluşumu, medya ve iletişim
3 Medya eğitimi, medya çalışmaları ve medya okuryazarlığı
4 Medya okuryazarlığı yaklaşımları-I
5 Medya okuryazarlığı yaklaşımları-II
6 Dünyada medya okuryazarlığı eğitimi ve uygulamaları
7 Türkiye’de medya okuryazarlığı eğitimi ve uygulamaları
8 ARA SINAV
9 Medya okuryazarlığı ve bilgilendirici içerik: enformasyon okuryazarlığı
10 Medya okuryazarlığı ve eğlendirici içerik
11 Medya okuryazarlığı ve reklam-ilan-pazarlama içerikleri: reklam okuryazarlığı
12 Dijitalleşme ve yeni okuryazarlık arayışları-I: dijital okuryazarlık
13 Dijitalleşme ve yeni okuryazarlık arayışları-II: Oyun Okuryazarlığı
14 Medya okuryazarlığı ve kişisel verilerin korunmasına ilişkin arayışlar
15 Genel bir değerlendirme
16 Genel bir değerlendirme
17 YARIYIL SONU SINAVI

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 12 3 36
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 0 0 0
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 1 2 2
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 1 2 2
Teorik Ders Saati 12 3 36
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5
ÖÇ6
ÖÇ7
ÖÇ8
ÖÇ9