Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - İletişim Fakültesi - Halkla İlişkiler ve Tanıtım

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Halkla İlişkiler ve Tanıtım - Lisans - 2014 ILT3025 Medya ve İnsan Hakları Seçmeli 5 4,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Dersin amacı insan hakları ve medya ilişkisini farklı yönleriyle görünür kılmaktır. Çağdaş dünyada hem etik hem hukuki hem de politik bir çerçeve olarak birey-toplum ve devlet ilişkisini mümkün kılan insan haklarının medyada nasıl yer bulduğunu açığa çıkarmak dersin ana hedefini teşkil etmektedir. Bu doğrultuda, bir yandan kurumsal bir yapı anlamında medyanın insan haklarıyla ilişkisi diğer yandan da medya iletisinin insan hakları açısından yerinin anlaşılması önem taşımaktadır. Dolayısıyla, ders insan haklarının gelişimini ortaya çıkaran kavramsal ve insan hakları ve medya ilişkisini açıklayan kuramsal olmak üzere iki ana hat üzerinden sürdürülecektir. Öncelikle insan haklarının ne olup ne olmadığı tartışılacak, insan haklarının tarih içerisinde gelişimi farklı toplumsal veçheleriyle soruşturulacaktır. Daha sonra ise insan haklarının medyada nasıl yer bulduğu serimlenecektir. Medyanın insan haklarıyla ilişkisi farklı kuramsal yaklaşımlar dahilinde tartışılacaktır. Böylelikle, insan hakları ve medya olgularına yönelik sosyolojik bir analiz imkanı öğrenciler nezdinde ortaya çıkarılmaya gayret edilecektir.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Ders insan haklarının gelişimini ortaya çıkaran kavramsal ve insan hakları ve medya ilişkisini açıklayan kuramsal olmak üzere iki ana hat üzerinden sürdürülecektir. Öncelikle insan haklarının ne olup ne olmadığı tartışılacak, insan haklarının tarih içerisinde gelişimi farklı toplumsal veçheleriyle soruşturulacaktır. Daha sonra ise insan haklarının medyada nasıl yer bulduğu serimlenecektir. Medyanın insan haklarıyla ilişkisi farklı kuramsal yaklaşımlar dahilinde tartışılacaktır. Böylelikle, insan hakları ve medya olgularına yönelik sosyolojik bir analiz imkanı öğrenciler nezdinde ortaya çıkarılmaya gayret edilecektir.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Ders anlatımı, sunum ve ödevler

Staj Durumu

yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Aybay, Rona. İnsan Hakları Hukuku. İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yay., 2015. Arendt, Hannah. Totalitarizmin Kaynakları/2 Emperyalizm. Çev., Bahadır Sina Şener. İstanbul: İletişim Yayınları, 1998. Donnelly, Jack. Universal Human Rights in Theory and Practice, Third Edition, Ithaca: Cornell University Press, 2013. Herman, Edward S. ve Noam Chomsky. Rızanın İmalatı Kitle Medyasının Ekonomi Politiği. Çev., Ender Abadoğlu. İstanbul: bgst Yay., 2012. Marshall, T. H ve T. Bottomore. Yurttaşlık ve Toplumsal Sınıflar. Çev., Ayhan Kaya. İstanbul: Gündoğan Yayınları, 2000. Moyn, Samuel. Son Ütopya: Tarihte İnsan Hakları. Çev., Firdevs Ev. İstanbul: Koç Üniversitesi Yay., 2017. İnceoğlu, Yasemin. Nefret Söylemi ve Nefret Suçları. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2012.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • İnsan hakları kavramının ortaya çıkışına dair tarihsel ve kuramsal bilgi düzeyini geliştirir
  • Kamusal alanın ve medyanın insan haklarıyla ilişkisini kuramsal çerçevede incelenir
  • Dünyada ve Türkiye’de güncel hak ihlalleri ve mücadeleleri hakkında bilgi düzeyini geliştirir
  • İnsan hakları ihlallerinin ve mücadelelerinin medyada hangi çerçeve ve söylemlerle sunulduğu incelenir, tartışılır
  • Öğrenciler dersin konusuyla ilgili yaptıkları haber analizlerinde araştırma ve sunum yapma becerilerini geliştirir

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Giriş
2 İnsan hakları nedir? - Okuma: Rona Aybay, “1. Bölüm”.
3 İnsan haklarının Gelişimi - [Devam] Okuma: Rona Aybay, “1. Bölüm”.
4 [Devam] Okuma: Rona Aybay, “1. Bölüm”.
5 İnsan haklarının Çağdaş Yükselişi - Okuma: Samuel Moyn, “1. Bölüm”.
6 [Devam] Okuma: Samuel Moyn, “1. Bölüm”.
7 Hakları dönemselleştirmek - Okuma: T. H. Marshall, Yurttaşlık ve Toplumsal Sınıflar
8 Ara Sınav Haftası
9 [Devam] Okuma: T. H. Marshall, Yurttaşlık ve Toplumsal Sınıflar.
10 Yurttaşlık ve insan hakları - Okuma: Hannah Arendt, Totalitarizmin Kaynakları Emperyalizm.
11 [Devam] Okuma: Hannah Arendt, Totalitarizmin Kaynakları Emperyalizm.
12 Medya ve insan haklarını birlikte düşünmek - Okuma: Edward S. Herman ve Noam Chomsky, Rızanın İmalatı.
13 [Devam] Okuma: S. Herman ve Noam Chomsky, Rızanın İmalatı.
14 Medya ve Nefret Suçları - Okuma: Yasemin İnceoğlu, Nefret Söylemi ve Nefret Suçları.
15 Nefret söylemini ortaya çıkarmak - [Devam] Okuma: Yasemin İnceoğlu, Nefret Söylemi ve Nefret Suçları.
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 1 3 3
Proje ve Hazırlığı 1 3 3
Ödev ve Hazırlığı 1 3 3
Laboratuvar ve Hazırlığı 1 3 3
Atölye ve Hazırlığı 1 3 3
Sunum ve Hazırlığı 1 3 3
Seminer ve Hazırlığı 1 3 3
Demo ve Hazırlığı 1 3 3
Araştırma ve Hazırlığı 2 5 10
Rapor ve Hazırlığı 4 5 20
Arasınav ve Hazırlığı 5 5 25
Kısa Sınav ve Hazırlığı 1 1 1
Final ve Hazırlığı 4 4 16
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5